تولیدکنندگان جوان مازندرانی، نمونه های ملی کشاورزی

تولیدکنندگان جوان مازندرانی، نمونه های ملی کشاورزی

به خبرگزاری مازندروز به نقل از فارس، مازندران با تولید ۷ میلیون تن در ۷۶ نوع محصول کشاورزی در کشور توانسته رکورد تولید را بزند چراکه علاوه بر این میزان از تولید محصول کشاورزی توانسته در ۱۴ محصول رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص دهد و رکوردار بهترین تولیدات باشد.

قطعات کوچک زمین و محدودیت‌های منابع آبی که در برخی از زمان فصول سال در استان مازندران شاهد هستیم سبب می‌شود تولیدات بخش کشاورزی دچار خسران شود اما تولیدکنندگان این خطه سر‌سبز دست رد بر سینه همه این محدودیت ها می‌زنند و قاطعانه و جسورانه اقدام به تولید محصولات کشاورزی و تامین امنیت غذایی کشور می‌کنند.

با توجه به اینکه وظیفه ذاتی جهاد کشاورزی خوداتکایی، افزایش بهره‌وری و امنیت غذایی، کشاورزی پایدار و دانش‌محور است اما همه این ویژگی‌ها بدون پیش‌قدم بودن تولیدکنندگان به ثمر نخواهد نشست و با پیشگام بودن این قشر از جامعه سبب می‌شود محصولات کشاورزی با کیفیت عالی به دست مصرف‌کنندگان برسد.

اما در میان همه این زحمتکشان عرصه تولید، افرادی هستند که باصلابت درخشیدند و به عنوان نمونه‌های ملی در کشور افتخارات دیگری را برای این مرز و بوم رقم زدند.

دی ماه امسال آیین سی‌وچهارمین دوره انتخاب و معرفی نمونه‌های ملی بخش کشاورزی با تجلیل از ۱۶۶ تولیدکننده برتر ملی، با حضور رئیس جمهور در تهران برگزار شد که از این تعداد هفت نمونه ملی از مازندران بودند و رتبه سوم را در کشور به خود اختصاص داد.

کسب این رتبه در سطح کشور مایه خرسندی تمامی دست اندرکاران بخش کشاورزی شد و این پیام را به همراه داشت که با پشتکار قوی، بکار گرفتن فناوری‌های روز و عزم و اراده برای انجام کارهای بزرگ و ارتقاء جایگاه فعالیت‌های بخش کشاورزی و زیربخش‌‌های آن، مازندران همچنان نگین کشاورزی ایران خواهد بود.


آن چیزی که در بین تولیدکنندگان نمونه ملی مازندران جالب توجه است، رده سنی پایین آنان است که غالبا دهه شصتی هستند و خلاقیت و اراده قوی این افراد نشان می‌دهد هرچه رو به جلو حرکت کنیم و در عرصه کشاورزی از علم روز و تکنولوژی‌های جدید بیشتر بهره‌گیری کنیم، جوانان بیشتر تمایل و رغبت برای حضور در عرصه کشاورزی پیدا می‌کنند.

پرورش گل و گیاهان زینتی در فضای باز، جوجه کشی، ماهی در قفس، تولید برنج، تولید کرم ابریشم، محصولات گواهی شده در زراعت برنج و مشارکت در اجرا، احداث و بهسازی سازه‌های آبیاری و زهکشی از رشته‌هایی بود که تولیدکنندگان مازندرانی موفق شدند در کشور نمونه شوند و جایگاه کشاورزی مازندران را ارتقاء دهند.

 

فعالان عرصه کشاورزی از غرب تا شرق استان در بخش‌های باغبانی، امور دام، شیلات، زراعت، دام، طیور و آبزیان و آب و خاک که اکثر آنها متولدین دهه ۶۰ بودند جزو تولیدکنندگان نمونه ملی بودند که از مازندران معرفی شدند.

به گزارش فارس،  با توجه به ترکیب سنی تولیدکنندگان که اکثرا از نیروهای جوان هستند، لازم است نقش استارتاپ ها و کسب و کارهای نوین در بخش کشاورزی پررنگ تر باشد تا هم صعوبت و سختی کار کشاورزی کاهش یابد و هم رغبت و انگیزه جوانان برای فعالیت در این عرصه بیشتر از گذشته خودنمایی کند.

اخبار مرتبط

6200 واحد صنفی ساری پایش شد/ معرفی 575 واحد متخلف به تعزیرات حکومتی

اجرای 5 پروژه زیربنایی کشاورزی در سوادکوه/ اعتبار 36 میلیاردی

15 هزار مترمربع زمین کشاورزی چالوس به چرخه تولید بازگشت

0 نظر

ارسال نظر

capcha