تولید ۲۳ میلیون تن محصولات باغی در کشور

تولید ۲۳ میلیون تن محصولات باغی در کشور

به گزارش مازند روز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز مازندران، محمدعلی طهماسبی با بیان اینکه بخشی از حجم تولیدی در فضای گلخانه و بقیه در فضای باز انجام گرفته و می‌توان با هرس و تغذیه مناسب این میزان را به دو برابر افزایش داد گفت: هم اکنون ۲ میلیون و ۹۰۰ هزارهکتار باغ در کشور وجود داشته که حدود ۹۰۰ هزارهکتار آن نیاز به بازسازی دارد.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی دلیل بازسازی باغ‌ها را مخروطی کاشته شدن، پایه‌ها و رقم‌های قدیمی و استاندارد نبودن نقشه باغ‌ها برشمرد و افزود: هر ۳۰ سال باید این نقشه تغییر یافته، زیرا چرخه‌ای همیشه ادامه‌دار است.
محمدعلی طهماسبی تصریح کرد: این ۹۰۰ هزارهکتار احتیاج به نهال، پایه و رقم‌های جدید بوده و پارسال ۱۴۲ رقم و پایه جدید معرفی شد. همچنین امسال هم موسسه تحقیقات باغبانی این میزان را ۱۰ تا ۲۰ رقم اعلام کرده است.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی یکی از دلایل و مشکلات دیگر را تغییر اقلیم و شرایط آب و هوایی دانست و با تاکید بر توجه به تغذیه باغ‌ها گفت: در حال حاضر ۲۳ میلیون تن محصولات باغبانی در کشور تولید می‌شود.
طهماسبی با انتقاد از نبود تشکل‌های توانمند در عرصه باغبانی افزود: نبود تشکل در این بخش موجب فروش محصولات باغبانی به ثمن‌بخس (مفت، بی ارزش) شده و لازمه آن کنترل بازار با راه اندازی یک تشکل قوی است.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه زمینه مناسبی برای صادرات با همکاری اتحادیه اوراسیا فراهم شده است گفت: این اتحادیه بر روی تعرفه توجیهی ایران با کشور‌های دیگر تمرکز کرده و ضوابط قرنطینه‌ای را در کشور مقابل، ثبت و ضبط و موجب کمک به صادرکننده می‌شود.
طهماسبی افزود: یک خط اعتباری با حدود ۶۰۰ میلیارد تومان و عاملیت بانک کشاورزی برای پرداخت تسهیلات به صادرکنندگان پنج محصول باغی ایجاد شده که فقط پسته‌کاران از آن بهره‌برداری کرده و بخش‌های دیگر بهره زیادی نبرده اند.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: این خط اعتباری با سود ۵/۱۴ درصد تنها برای تجارت و صادرات محصولات باغبانی برای ضرر نکردن باغداران در نظر گرفته شده تا یک اتحادیه و تعاونی در هر استان ایجاد شود و دست واسطه‌ها کوتاه شود.
طهماسبی با اشاره به ایجاد اتحادیه و تعاونی‌ها در بخش پسته و زعفران از حمایت از کشاورزی قراردادی و تشکیل زنجیره‌ها خبر داد و گفت: در این زمینه با سرمایه‌گذاری چند ده میلیاردی به شکل کشاورزی قراردادی روبرو بوده و سرمایه‌گذار با دریافت مبلغ از وزارت جهاد کشاورزی، تعهد داده با کشاورزان قرارداد داشته و محصولات آن‌ها را جمع‌آوری کند تا تولیدکننده متضرر نشود.

اخبار مرتبط

پیش بینی تولید 660 هزار تن محصولات باغی در بابل

مازندران، رتبه نخست تولید پنج محصول باغی در کشور

ظرفیت ذخیره‌سازی محصولات باغی مازندران به ۱.۵میلیون تن رسید

0 نظر

ارسال نظر

capcha