محرومیت زدایی ۵۰ میلیارد تومانی از مناطق کم برخوردار با چاشنی تولید دانش بنیان

محرومیت زدایی ۵۰ میلیارد تومانی از مناطق کم برخوردار با چاشنی تولید دانش بنیان

بازار؛ گروه ایران: قرارگاه خلاقیت و نوآوری بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) این روزها مشغول شناسایی و حمایت از طرح های دانش بنیانی است که ضمن رفع گلوگاه های اقتصادی به توانمند سازی مردم مناطق کم برخوردار نیز کمک می کند.

این حمایت هم به ۲ شکل مادی و غیر مادی است که در بخش غیر مادی در زمینه های آموزش و شناسایی شرکت های دانش بنیان کمک می کند و در بخش مادی نیز شکل حمایت، سرمایه گذاری است. در این رابطه احمد نیکپور مسئول قرارگاه خلاقیت و نوآوری بنیاد احسان در گفت و گو با بازار بیشتر توضیح می دهد:

 

* به عنوان مسئول قرارگاه خلاقیت و نوآوری بنیاد احسان بفرمایید این قرارگاه چه برنامه هایی را در راستای سیاست های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) پیش می برد؟

بنیاد احسان را بیشتر به رویکرد قبلی آن یعنی توزیع ارزاق و جهیزیه به مردم می شناختند اما از ابتدای سال ۱۴۰۱ با راه اندازی قرارگاه خلاقیت و نوآوری، رویکرد این بنیاد متحول شده است. به طوری که بنیاد احسان قصد دارد در راستای توانمندسازی مناطق کم برخوردار، نسبت به حمایت از کسب و کارهای این مناطق اقدام کند.

 

* قرار است شکل حمایت بنیاد احسان از کسب و کارهای مناطق کم برخوردار به چه شکل باشد؟

این بنیاد قصد دارد با شناسایی گلوگاه های کسب و کارهای رایج استانی از طریق محصولات دانش بنیان کمک کند. برای نمونه این گلوگاه ممکن است در زنجیره تولید شیلات هرمزگان، خرمای بوشهر و غیره و تمام زنجیره های صنایع رایج استان ها باشد. بنابراین رفع این گلوگاه ها می تواند کمک بزرگی به رفع مشکلات مردم کند.

 

فرض کنید در زنجیره خرمای بوشهر عمده خرمایی که تولید می شود خرمای دشتستان باشد، بنابراین با تولید و تغییر آن به خرمای پیارم یا حتی خرمای مجول درآمد کشاورز ۲۰ برابر می شود

برای مثال فرض کنید در زنجیره خرمای بوشهر عمده خرمایی که تولید می شود خرمای دشتستان باشد، بنابراین اگر این را به خرمای پیارم یا حتی خرمای مجول تغییر دهیم چه اتفاقی رخ می دهد؟ کشاورزی که الان با هزار زحمت و مشکل خرمایی را تولید می کند، وقتی به ثمر می رسد باید بعد از فروش حداقل بین سه تا ۶ ماه صبر کند تا دستمزد خود را در کمترین رقم دریافت کند.

بنابراین او می تواند خرمای مجول تولید کند که دستمزد آن خیلی بالاتر و شاید تا ۲۰ برابر هم برسد. همچنین این نوع از خرما نه تنها به صورت نقدی خریداری می شود بلکه مشتریان بازار آن حاضر به پرداخت پیش پرداخت هم هستند. بنابراین خیلی ساده فقط با تغییر کشت خرما، توانایی مالی کشاورز تا حد قابل قبولی افزایش می یابد.

البته در این بین نیاز است که یک شرکت دانش بنیان به این حوزه ورود کند و نهال خرمای مجول را در کشور توسعه دهد تا کشاورزان بتوانند از آن بهره مند شوند. از این رو خود به خود اصلاح درختان خرما می تواند سبب رفع محرومیت شود.

 

* قرارگاه خلاقیت و نوآوری بنیاد احسان در این بین چه نقشی ایفا می کند؟

کار قرارگاه شناسایی گلوگاه ها، کمک و حمایت برای رفع آن ها است. برای دستیابی به این هدف ابتدا نسبت به شناسایی این نقاط ضعف اقدام می کنیم و اطلاعات را در اختیار کسانی که تصمیم گیر هستند می گذاریم. این تصمیم گیران که فقط شامل بنیاد احسان نمی شوند می توانند کمک های ویژه ای به محرومیت زدایی از مناطق یاد شده کنند.

علاوه بر این همانطور که اشاره شد بنیاد احسان نیز نسبت به حمایت مادی و غیر مادی از طرح های نوآورانه ای که به رفع گلوگاه های صنایع منتهی شوند نیز اقدام خواهد کرد. حمایت های غیر مادی نیز شامل ارائه آموزش ها تا توانمندی و شناسایی شرکت های دانش بنیان و غیره است. حمایت های مادی نیز در دو گروه تحقیق و توسعه ای و حمایت مالی و مستقیم بنیاد احسان از شرکت های دانش بنیان را شامل می شود.

 

* سقف حمایت مالی از شرکت های دانش بنیانی که در راستای رفع گلوگاه های صنایع به عنوان موضوع مورد نظر بنیاد احسان چقدر است؟

سقف حمایت مالی بنیاد احسان از طرح های نوآورانه محرومیت زدا تا سقف ۵۰ میلیارد تومان است که از محل صندوق نویان پرداخت می شود. سنگ بنای صندوق نویان را از سال گذاشتیم که خوشبختانه امسال به صورت رسمی شکل گرفته است.

 

صندوق نویان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به طرح هایی که نیاز به منابع مالی کلان دارند کمک می کند تا بتواند معضلات اجتماعی که تبعات اقتصادی دارند را برطرف کند

صندوقی که ما بین مجموعه های اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از جمله بنیاد احسان، بنیاد برکت، بنیاد ۱۵ خرداد، شکل گرفته است و به موسسه دانش بنیان برکت برای سرمایه گذاری در طرح هایی که نیاز به منابع مالی کلان دارند کمک می کند تا بتوانند معضلات اجتماعی که تبعات اقتصادی دارند را برطرف کنند.

 

* برای جذب طرح های نوآورانه محرومیت زدا هم فراخوان داده اید؟

بله، در سال گذشته تاکنون دو طرح از جمله یک طرح ۲۰ میلیارد تومانی و یک طرح ۱۵ میلیارد تومانی را سرمایه گذاری کرده و کار به صورت جهادی شروع شده است. این در حالی است که خیلی از شرکت ها در مرحله دریافت مجوزها بودند و هنوز کل مجوزها را دریافت نکرده بودند.

اما با بررسی و مشاهده متوجه شدیم که هرچه سریع تر سرمایه گذاری را انجام دهیم بهتر است. البته در این بین شرکت ها مراحل مجوزها را هم نزدیک به یکسال زمان می برد را طی خواهند کرد. علاوه بر دو طرح یاد شده، همین الان حدود هشت طرح دیگر نیز در دست بررسی مجموعه است. این طرح ها لایه های اول بررسی را گذراندند و در حال بررسی نهایی هستند.

 

* سرمایه گذاری در طرح های نوآورانه چقدر می تواند در آینده به کاهش محرومیت مناطق کم برخوردار کمک کند؟

بنیاد احسان رفع تمام محرومیت کشور را بر عهده ندارد اما با این حال در نقاطی که احساس کنیم اثرگذار هستیم وارد می شویم و سرمایه گذاری و حمایت می کنیم.

بر این اساس هددف گذاری کردیم با منابعی که در اختیار داریم بتوانیم حداکثر طرح هایی که در رفع گلوگاه های اقتصادی استان ها می توانند مثمر ثمر باشند را حمایت کنیم.

 

* بیشتر طرح های ارائه شده برای رفع گلوگاه های مناطق کم برخوردار در چه حوزه هایی هستند؟ آیا فعالیت های قرارگاه بیشتر بر روی طرح های مرتبط با صنایع غذایی متمرکز است؟

خیر، لزوما تمرکز بنیاد احسان بر رفع محرومیت از طریق صنایع غذایی نیست. با این حال وقتی در مورد مردم صحبت می کنیم، عمده جمعیت مردم بیشتر در حوزه کشاورزی فعالیت دارند. بنابراین ما هم باید به سمت کشاورزی برویم. اما اینکه بگویم حمایت ها فقط از طرح های کشاوری است نیست.

بنابراین حمایت ها در حوزه های کشاورزی، شیلات، صنعتی و غیره است. برای مثال درحال حاضر در شهر تبریز بر روی زنجیره چرم کار می کنیم. در استان سمنان این حمایت بر روی پسته است. در استان خراسان زنجیره زعفران مورد توجه قرار دارد. در خراسان جنوبی نیز زنجیره تولید زرشک و در سیستان و بلوچستان تولید میوه های گرمسیری مورد حمایت قرار می گیرد. بنابراین هر استانی بنا بر ظرفیتی که دارد مورد حمایت هم قرار می گیرد.

اخبار مرتبط

مازندران در حوزه محرومیت زدایی رتبه اول کشور را داراست

0 نظر

ارسال نظر

capcha