نشست شورای زکات مازندران برگزار شد

نشست شورای زکات مازندران برگزار شد

به گزارش ایکنا از مازندران، نشست شورای زکات دیار علویان با حضور نماینده ولی‌فقیه در مازندران، مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره)، مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه سازمان جهاد کشاورزی، مدیرکل بهزیستی استان مازندران و دیگر اعضای این شورا در ساری برگزار شد. 

آیت‌الله محمدباقر محمدی‌لائینی، نماینده ولی‌فقیه در مازندران در این نشست ضمن گرامیداشت دهه ولایت و امامت بر لزوم تکریم و تبیین واقعه غدیر تأکید و اظهار کرد: تماشاچی برنامه‌های غدیر نباشیم بلکه باید برای بزرگداشت این واقعه تاریخی جهان اسلام به صورت میدانی ورود کرد.

وی با بیان اینکه همه ما وظیفه داریم مبلغ زکات باشیم، افزود: در روایات آمده اگر کسی زکات بر وی واجب باشد اما نپردازد اصلاً آن فرد در صف قیامت قرار نمی‌گیرد.

نماینده ولی‌فقیه در مازندران با بیان اینکه ائمه جمعه و جماعات باید از تریبون‌های مذهبی برای ترویج زکات و تشویق به پرداخت زکات استفاده کنند و حکم خدا را بیان کنند، گفت: کمیته امداد بار سنگین جمع‌آوری و مدیریت زکات را عهده‌دار است باید برای تحقق این مهم اتاق اندیشه‌ورزی و کمیته بررسی چگونگی افزایش مقادیر زکات و تشویق آحاد جامه برای پرداخت این فریضه الهی تشکیل شود.

آیت‌الله لائینی بر لزوم شناسایی نقاط قوت و ضعف افزایش یا کاهش زکات دریافتی تأکید کرد و افزود: باید واجب محور باشیم و در انجام مسائل و احکام شرعی پیشتاز باشیم.

وی اظهار کرد: زکات، دین واجب است که نباید به گردن ما بماند،‌ مردم را باید از دین زکات آزاد کرد، زکات باید صرف رسیدگی به فقرا شود.

 ضرورت تغییر ساز و کار شورای زکات استان

در ادامه این نشست میثم معافی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) مازندران با اشاره به ضرورت تغییر ساز و کار شورای زکات استان،‌ اظهار کرد: شورای زکات قانونی‌ترین و محکم‌ترین ساز و کار در شبکه احسان و نیکوکاری است و زکات پایه اقتصاد مقاومتی و اسلامی است.

وی افزود: همکاری ۱۴ روحانی و بیش از ۶۳۳ مبلغ افتخاری زکات با کمیته امداد استان است. 

معافی با اشاره به اهمیت تقویت شوراهای زکات روستاها با هدف تقویت شبکه احسان و نیکوکاری، تصریح کرد: باید هسته‌های مقاومت محلی با محوریت شورای زکات در روستاها ایجاد شود.

مدیرکل کمیته امداد مازندران با اشاره به فعالیت هزار و ۲۱۴ شورای زکات در روستاهای استان خاطرنشان کرد: بسیاری از روستاها به خانه سالمندان بدل شده است چرا که تولید و رونق اقتصادی از روستاها رخت بربسته‌اند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان زکات در استان جمع‌آوری شد،‌ گفت: با توجه به گستردگی شبکه احسان و نیکوکاری در استان می‌توانیم از طریق جنبش کمک مؤمنانه شاهد جمع‌آوری ۱۰۰۰ میلیارد تومان زکات مستحبی باشیم.

 شناسایی ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه روستا 

حجت‌الاسلام محمدعلی رضاپور، مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه سازمان جهاد کشاورزی مازندران، گفت: با توجه به شرایط دامداری و کشاورزی در این خطه از شمال کشور، استان از اقلام زکات واجب برخوردار نیست اما به لطف خداوند از زکات مستحبی برخورداریم.

وی با بیان اینکه امسال به واسطه نوع نزولات آسمانی با کاهش تولید مواجه‌ایم، افزود: خداوند متعال را شاکریم در کشت بهاره از ظرفیت بهتری برخورداریم.

رضاپور  تصریح کرد: امروز وظیفه روحانیون و مسئولان  این است که بیشتر به بحث پرداخت زکات بپردارند و این مسئله و واجب مهم را برای مردم تبیین و تشریح کنند.

مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه شورای زکات در هر روستایی فعال شود آن روستا آباد می‌شود، خاطرنشان کرد: شناسایی ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه روستا و توزیع زکات جمع‌آوری شهده بین نیازمندان همان روستا از مهمترین وظایف شورای زکات است که باید به درستی اجرایی و برای مردم بازگو شود.

جانمایی ۴۵۰ صندوق ثابت و سیار زکات در استان

فریبا بریمانی، مدیرکل سازمان بهزیستی مازندران نیز با اشاره به وجود سه هزار و ۶۰۰ روستا در استان، اظهار کرد: طرح پنجشنبه‌های جهادی به نام گروه جهادی شهدای بهزیستی استان مازندران در روستاهای دیار علویان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح پنجشنبه‌های شهدایی با عطرافشانی گلزار شهدای روستاها و دیدار و سرکشی از خانواده معظم شهدا آغاز می‌شود، گفت: ویزیت اهالی روستاها،‌ شناسایی نیازهای نیازمندان و تحویل وسایل کمک توانبخشی به افراد دارای معلولیت از دیگر فعالیت‌های این گروه‌های جهادی است.

بریمانی با بیان اینکه تاکنون این طرح در ۷۰۰ روستا برگزار شد، افزود: همچنین ۲ هزار و ۲۰۰ مددجوی بهزیستی شناسایی شده است.

مدیرکل سازمان بهزیستی مازندران از جانمایی ۴۵۰ صندوق ثابت و سیار در سطح استان با هدف جمع‌آوری زکات خبر داد و گفت: ۱۵۰ دستگاه کارتخوان نیز با هدف جمع‌آوری زکات واجب و مستحبی تأمین شد.

وی از جمع‌آوری چهار میلیارد و ۸۲۹ میلیون تومان زکات خبر داد و افزود: هم‌استانی‌های عزیز و خیرین گرامی می‌توانند نذورات و قربانی خود را به ادارات بهزیستی شهرستان‌ها و یا مؤسسات خیریه تحت نظارت بهزیستی استان اهدا کردند تا در کمترین زمان به دست نیازمندان برسد.

اخبار مرتبط

0 نظر

ارسال نظر

capcha