بازسازی و مرمت 60قطعه آب‌بندان در مازندران

خبرگزاری آریا- علیرضا علیزاده با توضیح این که از سال گذشته با تخصیص 60میلیارد تومان دیوار سازی و لایروبی 60 قطعه آب بندان های مهم و حساس استان انجام شد تا در سال زراعی جاری کشاورزان با خیال آسوده کشت و کار ا در شرایط کم بارشی داشته باشند.

به گزارش خبرنگارآریادفترمازندران درساری،مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در بازدید خبرنگاران از طرح احیا و باز سازی آب بندان های مازندران در ساری گفت : کار مطالعاتی ساماندهی 60قطعه از آب بندان های استان برای سال زراعی جاری به اتمام رسیده و این پروژه مهم کشاورزی با تخصیص 60 میلیارد تومان عملیاتی شده است.

علیرضا علیزاده با توضیح این که از سال گذشته با تخصیص 60میلیارد تومان دیوار سازی و لایروبی 60 قطعه آب بندان های مهم و حساس استان انجام شد تا در سال زراعی جاری کشاورزان با خیال آسوده کشت و کار ا در شرایط کم بارشی داشته باشند، بیان داشت : با توجه به این که با لایروبی آب بندان ها ظرفیت و حجم ذخیره آب تا 2 برابر افزایش می‌یابد ، این مهم مور تاکید دولت سیزدهم قرار گرفت.

وی سطح آب بندان های مازندران را از حدود 2 هکتار تا 280 هکتار عنوان کرد و گفت: اکنون بیشتر کشاورزان به اهمیت حفظ و لایروبی آب بندان ها به مراتب بیشتر از گذشته پی برده و همکاری و مشارکت خوبی نیز دارند.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی مازندران از سرمایه گذاری 180 میلیارد تومانی استان در اجرای شده آبیاری قطره ای در اراضی کشاورزی استان طی یک سال گذشته خبر داد و بیان داشت : دولت 50 درصد اجرای طرح آبیاری قطره ای و تحت فشار را به صورت رایگان به بهره برداران تسهیلات پرداخت می کند.

علیزاده با بیان این که در سال زراعی جاری نیز برای هر هکتار 54 میلیون تومان تسهیلات رایگان پرداخت می کند، اظهار داشت : تا کنون 48هزار هکتار از اراضی استان تحت آبیاری قطره ای و تحت فشار دارد.

عمده حدود 460 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان در حال حاضر با بهره گیری از سردهنه های کشاورزی ، از آب رودخانه ها آبیاری می شوند.

بیشترین میزان مصرف آب بخش کشاورزی در مازندران مربوط به شالیزارهاست و هدایت و تقسیم بندی آب از طریق سردهنه ها بیشترین سهم را در آبیاری این اراضی دارد.

مازندران حدود 230 هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و بر اساس آمارهای رسمی سالانه یک میلیون تن برنج سفید تولید می کند

اخبار مرتبط

مرمت 52 هکتار آببندان بهشهر/ هزینه 24 میلیاردی

0 نظر

ارسال نظر

capcha