خدمات بهزیستی مازندران به کودکان کار

خدمات بهزیستی مازندران به کودکان کار

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، فریبا بریمانی، کار کودکان در خیابان را یکی از آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: ساماندهی کودکان کار و خیابان به دلیل وجود عوامل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در شیوع و گسترش آن از پیچیدگی خاصی برخوردار می‌باشد.

وی با بیان اینکه برای ساماندهی کودکان کار و خیابان قوانین متعددی وجود دارد، افزود: در قوانین و آئین نامه‌های ساماندهی کودکان کار و خیابان وظایف ۱۶ دستگاه دولتی و غیردولتی، از جمله سازمان بهزیستی، شهرداری‌ها و دهیاری ها، نیروی انتظامی، سازمان زندانها، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان فنی و حرفه ای، دانشگاه علوم پزشکی، آموزش و پرورش مشخص شده است.

دکتر بریمانی به وظایف دستگاه‌ها در ساماندهی کودکان کار اشاره کرد و ادامه داد: در این قوانین بر همکاری شهرداری، دهیاری و نیروی انتظامی با سازمان بهزیستی در شناسایی، پذیرش، حمایت، نگهداری و توانمندسازی اطفال و نوجوانان کار و خیابان و اعلام موضوعات به مراجع ذیصلاح تاکید شده است.

مدیرکل بهزیستی مازندران با تاکید براینکه براساس این قوانین دستگاه‌های اجرائی مکلفند در چهارچوب وظایف قانونی خود با سازمان بهزیستی همکاری کنند، گفت: بسیاری از دستگاه‌ها علیرغم وظایفی که قانونگذار برعهده آنان گذاشته است به وظیفه قانونی خود به خوبی عمل نمی‌کنند که امیدواریم با مشارکت آنان اقدامات خوبی صورت گیرد.

وی به فعالیت بهزیستی مازندران در این حوزه اشاره کرد و افزود: در حال حاضر یک مرکز شبانه روزی ساماندهی کودکان کار و خیابان و دو مرکز روزانه حمایتی آموزشی کودک و خانواده در سطح استان برای ارائه خدمات راه اندازی شده است.

 بریمانی بیان کرد: ارائه ۶ هزار و۶۵۵ مورد خدمات مددکاری اجتماعی، ارائه ۳۱۷۰ مورد خدمات تخصصی روان‌شناسی، ارائه ۳۹ مورد خدمات نگهداری موقت و خوابگاهی شبانه روزی در مرکز کودکان کار و خیابان شهرستان ساری، ارائه ۳۲۶۴ مورد خدمات آموزشی، شناسایی و معرفی ۳۴۱ کودک بازمانده از تحصیل به اداره کل آموزش و پرورش استان، بازگرداندن تعداد ۹۰ کودک به فرایند تحصیل و شناسایی ۲۲۶ کودک فاقد شناسنامه و پیگیری جهت اخذ شناسنامه از جمله اقدامات بهزیستی مازندران در سال جاری می‌باشد.

مدیرکل بهزیستی مازندران به اسکن عنبیه کودک کار و خیابان اشاره کرد و ادامه داد: ۴ مرحله مانور شناسایی و جذب و اسکن عنبیه از ۲۲۸ کودک کار و خیابان در سطح استان انجام شده است و استان مازندران جزو اولین استان‌ها و پیشرو در این زمینه می‌باشد.

وی بر مشارکت همه دستگاه‌ها در رفع مشکل کودکان کار و خیابان تاکید کرد و گفت: حل مشکل کودکان کار و خیابان جز با همراهی و مشارکت همه شرکای اجتماعی و تکمیل چرخه کامل شناسایی، جذب، ارائه خدمات تخصصی، توانمندسازی و پیگیری‌های پس از ترخیص امکانپذیر نیست.

اخبار مرتبط

پایگاه های بهزیستی آماده دریافت زکات فطریه هستند

0 نظر

ارسال نظر

capcha