کاهش ۳۵ درصدی بارندگی در مازندران

کاهش ۳۵ درصدی بارندگی در مازندران

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی مازندران گفت: میانگین بارش سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ استان منتهی به ۲۵ آذر امسال ۱۳۱ میلیمتر بوده که در مقایسه با مدت مشابه دوره آماری بلندمدت، ۳۹ درصد و در مقایسه با مدت مشابه پارسال، ۳۵ درصد کاهش داشته است.


احمد اسدی افزود: میانگین دمای هوای سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ استان منتهی به ۲۵ آذر امسال حدود ۱۲/۶ درجه سلسیوس بوده که درمقایسه با مدت مشابه دوره آماری بلندمدت، ۱/۲ درجه سلسیوس و در مقایسه با پارسال یک درجه سلسیوس افزایش داشته است.


او با بیان اینکه بخش عمده تغییر اقلیم در جهان به دست انسان صورت گرفته است، گفت: پیامدهایی، چون سیل، خشکسالی و تغییر روند بارش از آثار اساسی تغییر اقلیم در کشور است.

معاون فنی و آبخیزداری حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری نیز با بیان اینکه کم آبی و خشکسالی‌های سالیان اخیر زمینه ظهور پدیده بیابان در استان را به وجود آورده است؛ گفت:در بخش‌هایی از گلوگاه، بهشهر، آمل، تلمادره ساری و خطیرکوه سوادکوه به دلیل قرار داشتن در حاشیه کویر جزء مناطق بیابانی محسوب می‌شوند و کاهش بارندگی طی سال‌های اخیر بر شدت آن افزوده است.

اسماعیل مختارپور با بیان اینکه بارندگی در این مناطق زیر ۲۰۰ میلیمتر در سال و آن هم در فصل غیر رویش است، افزود: آب‌های روان در این بخش حفظ نمی‌شود و با این روند امکان تبدیل بخش‌هایی از این مناطق به کویر دور از ذهن نیست.

 

اخبار مرتبط

طی ۴ روز آینده بارندگی در نقاط مختلف کشور | کاهش محسوس دما در کشور کاهش محسوس دما در هفته جاری را پیش رو خواهیم داشت

بیشترین میزان بارندگی با ۱۸۷ میلی‌متر در رامسر به ثبت رسید

هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۰۲/۰۴؛ هشدار ورود سامانه بارشی به کشور/ سیلاب ناگهانی و آب‌گرفتگی در ۱۹ استان

0 نظر

ارسال نظر

capcha