ذخیره آبی مازندران رو به اُفول

ذخیره آبی مازندران رو به اُفول

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران،معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه تنها ۲۶ درصد از ظرفیت سد‌های مازندران آبگیری شده است، گفت: این مقدار نسبت به پارسال ۴۰ درصد و نسبت به دو سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است.

مرتضی نبی زاده افزود: در سد شهید رجایی برای مثال تا به اینجا ۱۶ درصد ظرفیت خود آب دارد که در مقایسه با پارسال ۵۰ درصد کمتر آب دارد و این نشان از نگران کننده بودن اوضاع دارد.


او گفت: بارش باران در مقایسه با سال گذشته کمتر شده و همین بارش اندک هم بیشتر در دشت‌ها اتفاق افتاده است و اگر در حوزه آبگیر سد‌ها بارش داشتیم یقیناً اوضاع بهتر بود.


معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه ظرفیت ۱۱ سد مازندران ۴۴۰ میلیون مترمکعب است، گفت: سد‌های استان در حال حاضر نزدیک به ۱۱۵ میلیون مترمکعب آب دارد که این مقدار ئارسال ۱۹۰ میلیون مترمکعب بود.


جواد طوسی مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای مازندران هم با بیان اینکه در ۸۷۸ آببندان مازندران با ظرفیت ۴۰۵ میلیون مترمکعب تنها ۱۲۶ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده است، گفت: آب ذخیره شده در آببندان‌ها نسبت به پارسال حداقل ۱۱ درصد کاهش داشته است.


او افزود: سال گذشته ۹۸ درصد ظرفیت آببندان‌ها آبگیری شد که موجب شد در سال زراعی جدید مشکل خاصیب نباشد، اما وضعیت بارش امسال مطلوب نیست و امیدواریم نزولات جوی پربارتری در ماه‌های آینده شاهد باشیم.


مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه مساحت آببندان‌ها استان ۱۶ هزار متر مربع است، گفت: ۹۰ درصد آببندان‌ها استان نیاز به لایروبی دارند و اگر با اختصاص بودجه لازم فقط یک متر به ظرفیت ذخیره اضافه شود، میلیون‌ها متر مکعب آب بیشتری خواهیم داشت

اخبار مرتبط

0 نظر

ارسال نظر

capcha