آیین افتتاح گرامی‌داشت هفته مازندران برگزار شد

آیین افتتاح گرامی‌داشت هفته مازندران برگزار شد

خبرگزاری آریا- به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مازندران، آیین  افتتاح گرامی‌داشت هفته مازندران برگزار شد.

به گزارش خبرنگارآریادرشهرستان بابلسر، آیین افتتاح گرامی‌داشت هفته مازندران به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و دانشکده علوم انسانی و اجتماعی در روز یک‌شنبه 15 آبان 1401  با حضور مسوولان فرهنگی استانی و دانشگاهی و جمعی از دانشگاهیان در سالن اجتماعات دانشکده علوم انسانی و اجتماعی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، دکتر مرتضی علویان معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مازندران ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای این استان گفت: هم‌چنان که مازندران در همه عرصه‌ها پیش‌قدم بود، در عرصه دفاع مقدس و همینطور دفاع از حرم و سلامت و امنیت هم پیشتاز بوده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مازندران، با اشاره به تاریخ و تمدن کهن این استان اذعان داشت: وظیفه ما دانشگاهیان این است که با شناسایی فرصت‌ها و تهدیدهای موجود، مازندران را بهتر بشناسانیم و در راه اعتلای آن گام برداریم.

دکتر علویان اظهار داشت: یک اتفاق خوبی در دولت سیزدهم افتاد این بود که در 31 خرداد 1401 در شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز 14 آبان به عنوان روز مازندران تصویب شد و در تقویم ملی کشور قرار خواهد گرفت.

دکتر مرتضی علویان بیان داشت: دبیرخانه دایمی نهضت علویان در دانشگاه مازندران راه‌اندازی می‌شود و مجموعه نهادهای مختلف در استان زیر نظر این دبیرخانه فعالیت می‌کنند. نهضت علویان به‌عنوان یک دست‌آورد بزرگ برای مازندران باید شناخته شود و دبیرخانه دایمی آن باید جریان داشته باشد.

استان مازندران یک بسته کامل از مجموعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و تاریخی است:

حسین ایزدی معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران نیز در این مراسم با اشاره به این‌که استان مازندران به‌عنوان استان علویان که افتخار بندگی خاندان اهل بیت(ع) را دارد، یک بسته کامل از مجموعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و تاریخی دانست.

ایزدی با تاکید بر این‌که در تمام کاوش‌ها آن‌چه را که به عنوان وسیله زندگی و معیشتی افراد کشف می‌شود، به نوعی فرهنگ آن منطقه را نشان می‌دهد، گفت: نسل جدید ما از برخی فرهنگها، آداب و تمدن منطقه ما بی‌اطلاع‌اند.

وی افزود: خاک قرمزی که در استان مازندران است در هیچ جای کشور نیست ما اگر 460 رشته تنوع محصولات صنایع دستی را در جهان ببینیم، 370 رشته‌ی آن در ایران مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد، قریب به 90 رشته در استان مازندران وجود دارد، که 15 الی 16 رشته‌ی آن، تنوع محصولات فرهنگی بومی و اصالت‌دار استان مازندران به‌شمار می‌آیند.

معاون صنایع دستی استان گفت: ما برای بیش از 98 رشته و محصول، مهر اصالت گرفتیم که از این تعداد، حدود 13 رشته‌ی آن، بین‌المللی است، نظیر: نمد مالی، جاجیم بافی، گلیم بافی، حصیر بافی و غیره.

یادآور می‌شود: در ابتدای این مراسم، دکتر رمضان‌زاده معاون پژوهشی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی ضمن تبریک هفته مازندران، تقویت فعایت‌های پژوهشی و فرهنگی در خصوص مازندران را تاکید کرد و هم‌چنین دکتر محمود حسن‌پور عضو هیات علمی گروه مدیریت گردشگری دانشگاه مازندران نیز با ارایه مقاله‌ای با عنوان چشم‌اندازی به آینده گردشگری، سخنران علمی این مراسم بود.

اخبار مرتبط

آخرین وضعیت جاده‌ها؛ تردد روان در محورهای چالوس و هزار

رهایی یک محکوم به قصاص نفس در شهرستان آمل

حضور مردم قائمشهر برای تشکیل زنجیره انسانی در سواحل / بسیج ناوگان اتوبوسرانی شهرداری جهت اعزام کاروانها

0 نظر

ارسال نظر

capcha