ردیابی مگس مدیترانه‌ای در هزار هکتار باغ‌های جویبار

ردیابی مگس مدیترانه‌ای در هزار هکتار باغ‌های جویبار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز مازندران، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار با اشاره به اجرای طرح مبارزه و ردیابی مگس مدیترانه‌ای میوه از ابتدای امسال و نصب تله‌های ردیابی برای بررسی میزان هجوم این آفت در سطح باغ های شهرستان گفت: تاکنون عملیات مبارزه شیمایی و طعمه پاشی با مصرف ۱۰۰ لیتر سموم و عملیات کاور اسپری در ۲۵۰ هکتار از باغ‌های شهرستان جویبار انجام شد.

غلامرضا سعیدی افزود: برای کنترل آفت مگس میوه مدیترانه با نصب تله‌های جلب‌کننده در باغ ها جمع‌آوری و معدوم کردن میوه‌های آفت‌زده و مشکوک و مدفون کردن میوه‌ها در عمق ۵۰ سانتی‌متری خاک، طعمه پاشی تنه و سرشاخه‌های اصلی درخت به ویژه قسمت‌های آفتاب‌گیر درخت با پروتئین هیدرولیزات ۵ درصد به همراه سم مالاتیون با دُز ۲ در ۱۰۰۰ و نحوه طعمه پاشی استفاده را از سمپاش پُشتی تُلمبه‌ای به صورت یک ردیف در میان با طعمه تهیه شده در قسمت‌های جنوبی و آفتابگیر درخت ۲۰ روز قبل از رسیدن میوه اعلام کبد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار گفت: نصب تله‌های جلب کننده حاوی مایع سراتراپ، سراتینکس یا فرومون به تعداد ۳۰ تا ۵۰ عدد در هکتار، برای شکار انبوه در کاهش جمعیت و جلوگیری از خسارت بسیار موثر بوده، اما کاشت انواع درخت از جمله هلو، شلیل، انجیر، آلبالو، گیلاس، زردآلو، گردو و خرمالو در کنار باغ های مرکبات به عنوان درختان اصلی با هدف تجاری سازی و سودآوری، موجب شیوع مگس مدیترانه‌ای شده است.

سعیدی افزود: همیشه خرده باغداران و حتی باغداران حرفه‌ای با هدف خود مصرفی، اقدام به کاشت دیگر گونه‌ها از جمله انجیر، شلیل، هلو و دیگر درختان سیاه ریشه کرده که هر یک در زمان متفاوت به باردهی و مرحله برداشت رسیده و میوه  سَر درخت یا پوسیده در پای درخت، بهترین میزبان مگس مدیترانه‌ای بوده و این مشکل در باغ های مخلوط به مرحله نگرانی سرایت به درختان مرکبات تجاری نیز رسیده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار با اشاره به موارد ذکر شده، به همه باغداران این شهرستان در باره بررسی نارنگی پیش رس و باغ های دارای درختان انجیر، خرمالو توصیه و هشدار داد: نسبت به شارژ تله‌های جلب کننده و طمع پاشی اقدام و با مشاهده شکار مگس با جمعت زیاد، اقدام به کاور اسپری تنه درختان و قسمت آفتاب گیر آن کنند.

سعیدی با بیان اینکه مگس ماده در پوست میوه تخم ریزی و از گوشت آن تغذیه کرده و موجب تغییر رنگ و فاسد شدن میوه می‌شود گفت: میزان زادآوری و حمله این آفت امسال نسبت به سال‌های قبل متفاوت بوده و شیوه زندگی مگس میوه مدیترانه‌ای بسته به شرایط مساعد محیطی تا ۱۰ نسل در سال می‌تواند ادامه داشته باشد. همچنین زمستان را به صورت شفیره در خاک  گذرانده و اگر منطقه در زمستان سرد نباشد، در تمام طول سال این آفت فعال است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار افزود: مگس میوه مدیترانه‌ای یکی از آفات مهم و خطرناک محسوب و این آفت چند نسلی و در شرایط مساعد می‌تواند در تمام طول سال زاد و ولد کند.

سعیدی تصریح کرد: از ابتدای امسال تا کنون عملیات ردیابی آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در بیش از هزار و ۶۰ هکتار از باغ‌های شهرستان جویبار انجام گرفته و ۵۳ هکتار از باغ های این شهرستان هم با نصب تله‌ها، جمعیت آفت مربوطه مورد ردیابی و پایش هفتگی قرار می گیرد.

اخبار مرتبط

طغیان احتمالی آفت مگس مدیترانه در باغ‌های مازندران

حیاط خلوت مگس مدیترانه‌ای کجاست؟

مبارزه با مگس میوه در 13 هزار هکتار از باغ های بابل

0 نظر

ارسال نظر

capcha