هشدار تاثیر گرمایش زمین بر یخچال طبیعی علم‌کوه در کلاردشت

هشدار تاثیر گرمایش زمین بر یخچال طبیعی علم‌کوه در کلاردشت

همایون خوشروان عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی سواحل و سازه‌های دریایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری اظهار کرد: تاثیر گرمایش زمین بر یخچال طبیعی علم‌کوه منجر به ذوب بخش وسیعی از یخ‌ها شده و اشکال درختچه‌ای حاصل از ذوب یخ‌ها در پیکره قله کوه در حال توسعه است.

وی افزود: دره بریر که منشا و خاستگاه رودخانه سرداب‌رود است در مسیر آبراهه طبیعی قرار دارد که سیلاب‌های حاصل از ذوب یخ علم‌کوه در آن جریان می‌یابد.

عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی سواحل و سازه‌های دریایی بیان کرد: در محل تلاقی شیب تند دامنه کوه با بخش مشرف به توسعه یخچال‌ها  عارضه مورفولوژیکی شیار فرسایشی یا Gullie شکل گرفته است که حاشیه و بستر آن با رسوبات یخچالی یا تیلیت  پوشیده شده است.

خوشروان ادامه داد: عمق این شیار در اثر جریان تند آب حاصل از ذوب یخ در حال افزایش است و حجم مواد تخریبی بالایی در مواقع سیلابی به سمت پایین دره به صورت جریان Debris flow رانده می‌شود که برای روستاهای پایین دست مانند بریر و ونداربن بسیار خطرناک و ویرانگر است.

وی تصریح کرد: سیلاب رودخانه سرداب‌رود در ادوار گذشته نشان داده که از شدت ریسک بسیار بالایی برخوردار است و توانایی از بین بردن زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی در منطقه کلاردشت را دارد.

عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی سواحل و سازه‌های دریایی خاطرنشان کرد: کنترل جریان‌های تخریبی سیلابی از طریق روش‌های مهندسی آبخیزداری در این منطقه توصیه می‌شود و ایمن‌سازی مسیر آبراهه بریر علم‌چال اقدامی الزامی است.

 



اخبار مرتبط

0 نظر

ارسال نظر

capcha