واکسن‌های کووید-19 چه عوارضی دارند؟

واکسن‌های کووید-19 چه عوارضی دارند؟

پژوهشگران کمیته ساماندهی تحقیقات کووید-۱۹ و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی مازندران با انتشار یک گزاره‌برگ تحقیقاتی عنوان کردند که تجارب چند صد ساله بشر در زمینه تولید واکسن، نشان داده که هیچ واکسنی به طور ۱۰۰ درصد موثر و یا بدون عارضه نیست؛ اما عوارض ناشی از واکسن ها معمولا بسیار ناچیز و گذرا هستند.

به گزارش ایسنا، تا کنون ۱۵ واکسن توسط حداقل یک مقام نظارتی ملی برای استفاده عمومی در کشورها مجاز شده‌اند. بسیاری از کشورها برنامه‌های توزیع مرحله‌ای تزریق واکسن را با توجه به محدودیت تعداد واکسن‌های موجود یا اولویت افرادی که بیشتر در معرض خطر و انتقال بیماری هستند، مانند کارکنان سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی، شروع کرده‌اند.

در ایران نیز واکسیناسیون کووید-۱۹ در مرحله اول برای کارکنان سیستم‌های بهداشتی درمانی و گروه‌های در معرض خطر شروع شده است. واکسن‌های دارای مجوز استفاده در ایران شامل واکسن‌های اسپوتنیک وی، آسترازنکا، سینوفارم و بهارات است. هر کدام از این واکسن‌ها، اثربخشی متفاوتی را در مراحل کارآزمایی بالینی از خود نشان داده‌اند و اثربخشی هر یک از آن‌ها در برابر واریانت‌های مختلف ویروس کرونا نیز متفاوت است.

پژوهشگران کمیته ساماندهی تحقیقات کووید-۱۹ و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی مازندران، با انتشار یک گزاره‌برگ، آخرین مطالعات در خصوص عوارض واکسن‌هایی که در ایران در حال استفاده هستند را بررسی کردند.

عوارض جانبی مورد انتظار بعد از تزریق واکسن کووید-۱۹

طبق آنچه در این گزاره برگ آمده، مهم‌ترین عوارض مورد انتظار بعد از تزریق واکسن عبارتند از:

- عوارض موضعی (درد، تورم و قرمزی محل تزریق)،

- عوارض سیستمیک (تب، لرز، سردرد، سرگیجه، بدن درد، خستگی، ضعف و بیحالی، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، یبوست و درد مفصلی)،

- واکنش‌های آلرژیک (تنفس سخت، راش‌های سراسری پوستی و تند شدن ضربان قلب)

- عوارض جدی و نادر مانند شوک آنافیلاکسی

در مورد عوارض شایع مشاهده‌شده بعد از دریافت واکسن نیز عوارض موضعی (درد، خارش، تورم، قرمزی و احساس گرما در محل تزریق) و عوارض سیستمیک (تب موقت، احساس ضعف، سردرد، بدن درد، درد مفاصل، احساس کسالت و خواب آلودگی، تهوع، استفراغ و اسهال) از شایع‌ترین عوارضی هستند که بیشتر از مابقی موارد دیده می‌شوند.

عوارض کمتر مشاهده شده بعد از دریافت واکسن

سرگیجه، احساس گیجی، لرزش، تعریق، یبوست، سرفه، بی اشتهایی، بزرگی غدد لنفاوی، شوک وازووگال و شوک آنافیلاکسی از دیگر عوارض واکسن هستند که کمتر مشاهده شده اند و در اصطلاح ناشایع نامیده می شوند.

این در حالی است که خوشبختانه شمار زیادی از دریافت‌کنندگان واکسن نیز هیچ نوع عارضه شایع یا ناشایع مربوط به واکسن را تجربه نخواهند کرد.

غالبا عوارض ناشی از واکسن به طور معمول از ۱۲ ساعت تا کمتر از هفت روز بعد از تزریق واکسن به طور متغیر رخ می‌دهد. در موارد بسیار نادر برخی عوارض ممکن است یک ماه بعد از واکسیناسیون بروز پیدا کند.

اخبار مرتبط

۶۴۱ کودک و نوزاد مازندرانی به کووید ۱۹ مبتلا شدند

هزینه‌ 200 میلیون یورویی برای واردات واکسن‌های خارجی

روند افزایشی شیوع کووید19 در هفت شهر مازندران

0 نظر

ارسال نظر

capcha