حرکت چراغ خاموش کرونا در مازندران

همه گیری ویروس کرونا در موج سوم استان مازندران را دیرتر از دیگر نقاط کشور درگیر کرد و به طور طبیعی دیرتر از استان های دیگر هم از مازندران خارج شده بود ، ولی با این وصف دستکم حدود یک ماه و نیم زمان برد تا به نقطه پیک برسد و سپس کاهشی شود.

داستان موج چهارم کرونا برای استان بسیار متفاوت است ؛ این استان از یک طرف با ورود ویروس انگلیسی درگیر شد، سویه‌ای که انتقالش و درگیرسازیش سه برابر سویه چینی است. همزمانی شیوع کرونای انگلیسی با تعطیلات نوروزی و سفر مسافران و گردشگران از یک سو و دورهمی های خانوادگی ، بازگشایی بازارهای سنتی و شلوغ استان و از همه پررنگ تر ، از سرگیری مراسم جمعی مانند جشن ها ، عروسی ها و ترحیم و عزاداری سبب شد تا مازندران از نیمه دوم اسفند تا پایان نیمه اول فروردین تقریبا چهره غیرکرونایی به خود بگیرد.

کاهش شدید رعایت پروتکل های بهداشتی و محدودیت های کرونایی در کنار رفتارهای روزمره عادی انگارانه تا حدی بود که نه تنها انتقاد مسئولان بهداشت و درمان و مجموعه مدیریت کرونای استان را در پی داشت ، بلکه زمزمه های نگرانی از تبعات چنین وضعیتی به شکل واضح در محافل مردمی شنیده می شد.

اولین علامت آن همه نگرانی سرانجام از روز ۱۱ فروردین با برگشت رنگ نارنجی به مازندران و شروع موج چهارم مشاهده شد ولی آنچه که این موج چهارم را متفاوت تر از سه موج قبلی کرده بود، سرعت انتقال ویروس و شمار مبتلایان بود زیرا در موج سوم طی چهار هفته نخست شمار بیماران بستری مبتلا فقط ۲۴ درصد رشد داشت در حالی که در موج چهارم طی همین مدت افزایش ۲۶۸ درصدی شمار بیماران بستری و مراجعان حضوری ثبت شد.

بر اساس گزارش های رسمی ، در حالی که شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بیمارستان های استان مازندران در نخستین روز فروردین به ۴۴۱ نفر کاهش یافته بود ، این آمار پنجشنبه گذشته به یک هزارو ۶۲۵ نفر افزایش رسید و افزایشی یک هزار و ۱۸۴ نفری را طی چهار هفته رقم زد. در حالی که در آذر ماه سال گذشه از زمان اعلام رسمی موج سوم تا بیست و هشتم همان ماه تعداد بیماران بستری کووید ۱۹ از ۷۹۱ نفر به ۹۸۷ نفر رسیده بود.

آرامش قبل از طوفان ؟

 با این وصف ، در روزهای اخیر طبق آمار ستاد استانی مقابله با کرونای مازندران ، سرعت همه گیری ویروس در استان کاهش یافته است. طبق  این آمارها شمار بیماران بستری روزانه که در هفته های اخیر به طور میانگین رشد پنج تا ۱۰ درصدی را برای هر روز داشت ، از روز چهارشنبه هفته گذشته به یکباره متوقف شد.

روز چهارشنبه روند افزایشی شمار بیماران بستری رشد سه درصدی داشت و روز پنجشنبه این میزان به ۰/۳ درصد رسید و سپس در روز جمعه روند منفی به خود گرفت به طوری که شمار بیماران بستری روز پنجشنبه هفته گذشته یکهزار و ۶۲۵ نفر بود که روز جمعه به یکهزار و ۶۰۲ نفر رسید.

همچنین شمار بیماران جدید بستری نیز کاهش ۱۳ درصدی داشت و از طرف دیگر ترخیصی های کرونایی بیمارستان های استان نیز روند افزایشی ملایم را طی کرد و به طور میانگین روزانه به ۳۱۰ نفر در سه روز اخیر رسید.

مهم ترین پرسش این است که آیا موج چهارم همه گیری ویروس کرونا در استان مازندران خوابیده یا به صورت موقت فروکش کرده است ؟البته برخی در فضای مجازی و دورهمی خای خانگی این توقف آمارهای را ناشی از کنترل ویروس می دانند و زمینه ساز بازگشت فعالیت عادی می پندارند.

اخبار مرتبط

افزایش ۳ درصدی نزاع در مازندران

اعزام ۴ کاروان دانش‌آموزی به راهیان نور

۴۳ مقاله علمی به سومین همایش ملی حماسه ششم بهمن ارسال شد

0 نظر

ارسال نظر

capcha