تلخ و شیرین کادر درمانی مازندران از واکسن کرونا

تلخ و شیرین کادر درمانی مازندران از واکسن کرونا

، ۲۱ بهمن ماه سال جاری همزمان با چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در مرحله اول تزریق سراسری واکسن کرونا " اسپوتنیک وی"  روسی ، ۹۶۰ دوز واکسن به استان مازندران اختصاص یافت که ۴۸۰ نفر از کادر درمانی بخش مراقبت های ویژه بیمارستان های کرونایی این

خطه شمال کشور این واکسن را به صورت اختیاری دریافت کردند.

فاطمه زهرا لیانی یکی از پرستاران بخش مراقبت های ویژه بیمارستان امام خمینی (ره) ساری و نخستین دریافت کننده واکسن کرونا در وضعیت روحی و روانیش هنگام دریافت واکسن کرونا به خبرنگار ایرنا گفت : تبلیغات منفی برخی شبکه های خارجی و حتی فضای رسانه ای داخلی نسبت به واکسن اسپوتنیک وی روسی باعث شد تا احساس خطر تزریق این واکسن بر روی داوطلبان در بیمارستان های کرونایی افزایش یابد و اکثر کادر درمانی بیمارستان ها به دلیل اختیاری بودن، از تزریق ین واکسن امتناع کردند.
وی افزود : به هر حال سطح این تبلیغات به گونه ای بود که خودم و همکاران داوطلبم برای تزریق واکسن به گونه ای دچار ترس و اضطراب شدیم و شاید اگه غرور زنانه ام و حمایت همسرم نبود، احتمال کناره گیری از این کار نیز برایم محتمل بود.
لیانی گفت : شب قبل از تزریق واکسن با فشارهایی که از سوی برخی دوستان و همکارانم برای انصراف از تزریق واکسن  به من وارد شد، خواب درست و حسابی نداشتم و شاید با چشم خواب آلود و تا حد نگران وارد اتاقکی شدم که قرار بود برای نخستین بار به عنوان داوطلب اول واکسن کرونا را تزریق کنم.
این پرستار ساروی خاطرنشان کرد : اگرچه عوارض جانبی ناشی از واکسن کرونا که همان تب و لرز ، بی حالی و درد عضلانی را در ۲۴ ساعت اولیه تا حد زیادی تحمل کردم و با خوردن برخی داروها و قرص های مسکن توانستم بر آن غلبه کنم ، ولی پس از آن به نوعی احساس راحتی می کنم چرا که بدنم تا حد زیادی در برابر ویروس کرونا مقاوم شده است.
کلافگی از تماس‌های پس از تزریق 
این پرستار ساروی که پیش از تزریق واکسن همه به دنبال منصرف کردنش بودند، این روزها به مرجعی برای پرس و جوی دوستان ، اقوام و حتی افراد غیرآشنا به صورت با واسطه و بی واسطه تبدیل شده است. او می گوید که این روزها  پاسخ دادن به چندین و چند تلفن از دور و نزدیک از فامیل و همکار و حتی افراد غریبه به کار روزمره اش در کنار شغل پرستاری تبدیل شده است و با مزاح تاکید می کند : " تنها عوارض جانبی واکسن برای من تنها همین سئوالات مکرر و روزانه مردم است که به صورت تلفنی و یا حضوری مطرح می کنند".

لیانی گفت : اگرچه بیان عوارض ناچیز واکسن کرونا توسط تماس گیرندگان غیر قابل باور تلقی می شود ، ولی واقعا عوارض چندانی این واکسن نداشت و در برخی از این عوارض ها نیز مشابه سایر واکسن ها بود و چیز جدیدی برای ما و حتی سایر همکارانی که این واکسن را تزریق کردند به دنبال نداشت.
وی افزود : به هر حال کسانی که کاری را ابتدا تجربه می کنند ، به خصوص واکسن کرونا که در شرایط اضطراری تولید شد، داشتن ترس و دلهره و حتی تجربه بی خوابی شب قبل از تزریق و حتی ۲۴ ساعت پس از آن امری عادی است و هر کسی حتی تولید کننده این واکسن نیز شاید همین شرایط افراد عادی را تجربه کرد.
لیانی افزود : حال که پس از حدود ۱۰ روز این واکسن در بدنم به خوبی واکنش مثبت خود را نشان داده، این روزها نسبت به قبل از تزریق با دلهره کمتری به بخش مراقبت های ویژه بیماران کرونایی بستری می روم و خانواده ام نیز کمتر این روزها نگرانم هستند، چرا که ما در مدت یک سال اخیر دوستان و همکاران زیادی را  بر اثر این ویروس از دست دادیم و واکسن برای ما امید بخش است.
این پرستار بیمارستان امام شهر ساری به تمام مردم به خصوص گروه های دارای بیماری زمینه ای توصیه کرد که تا قبل از تزریق واکسن ، پروتکل های بهداشتی را با حساسیت و دقت رعایت کنند تا دچار بیماری نشوند و به زمانی برسند که با تزریق عمومی واکسن کرونا التهابات ناشی از این ویروس در جامعه کاهش یابد.
وی افزود : نباید نسبت به برنامه های سلامت محور از جمله واکسن کرونا تحت تاثیر تبلیغات منفی رسانه ها و حتی جو حاکم بر جامعه قرار بگیریم، چرا که وزارت بهداشت هر کشوری به عنوان متولی سلامت بهترین برنامه را برای حفظ جان مردم انجام می دهند و پیش از هر کاری تمام جوانب را برسی می کنند.
 

روزنه امید به زندگی 
دکتر مجید یونس زاده پزشک بخش مراقبت های ویژه بیمارستان قلب شهرستان ساری هم از جمله اعضای کادر درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران است که واکسن اسپوتنیک وی را تزریق کرده است. او تزریق واکسن کرونا را تجربه جدیدی برای تمام کشورها پس از همه گیری یک ساله آن که مرگ یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر را رقم زد ارزیابی کرد و ترس و اضطراب برای تزریق واکسن را امر طبیعی دانست و گفت : تمامی این واکسن ها به صورت اورژانسی مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است.
وی که همزمان معاونت توسعه بیمارستان قلب ساری را نیز بر عهده دارد، علت داوطلب شدنش را  کاهش ریسک واکسن برای همکارانش در این بیمارستان قلمداد کرد و افزود : به هر حال پیش از تزریق واکسن کرونا، داوطلبان کادر درمانی ما دلهره و اضطراب و گاهی ترس های پنهان زیادی برای انجام این کار داشتند و قرارگیری مسئولان بیمارستانی در بین گیرندگان واکسن تا حد زیادی توانست ترس و اضطراب را در بین کادر درمانی کاهش دهد.

دکتر یونس زاده عوارض ناشی از تزریق این واکسن را شامل تب و لرز، بی حالی و گاهی درد عضلانی موقت برشمرد و گفت : این عوارض صرفا مربوط به واکسن کرونا نیست و سایر واکسن ها نیز چنین عوارض جانبی را به دنبال دارند.

وی افزود : در شرایط فعلی تزریق واکسن روزنه امیدی را برای مقابله موثر با ویروس کرونا در سطح جهان از جمله کشورمان ایجاد کرد و امیدواریم که بزودی با تولید واکسن های داخلی و خرید نیاز از کشورهای دیگر ، تزریق سراسری واکسن نیز در ایران شروع شود.
دکتر یونس زاده گفت : ویروس کرونا عزیران زیادی را اعم از کادر درمانی ، دوستان و اقوام در یک سال اخیر از ما گرفت و این خاطرات تلخ به خصوص مشکلات اقتصادی ناشی از این ویروس سال ها در بدنه جامعه خواهد ماند و در شرایط فعلی برای حفظ سلامت خود و کادر درمانی باید به دنبال رعایت پروتکل های بهداشتی باشیم تا این که این واکسن به مرحله تزریق عمومی برسد و آن وقت شاید بتوانیم حداقل نفس راحتی بکشیم و کادر درمانی ما نیز روزهای سخت فعلی را پشت سر بگذارد.
وی اضافه کرد : اگرچه شاید برخی از کادر درمانی بیمارستان های کرونایی نیز تحت تاثیر تبلیغات منفی رسانه های خارجی و حتی منتقدین داخلی از زدن این واکسن امتناع کردند ، ولی باید به وزارت بهداشت که با تحقیقات محکم و استدلال منطقی به دنبال خرید واکسن از کشورهای مختلف رفت، اطمینان کنیم و در شرایط فعلی چاره ای جز تزریق واکسن های موجود مورد تایید سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با کرونا وجود ندارد.
 

واکسن راهکار مقابله ای با کرونا 
دکتر فرهاد محمد نژاد یکی دیگر از گیرندگان واکسن کرونا در مازندران با اظهار این که ترس و دلهره ای برای تزریق واکسن کرونا با وجود قرارگیری در فهرست اول تزریق نداشت ، گفت : کادر درمانی در یک سال اخیر  تجربیان تلخ و شیرین و روزهای سختی را در کنار بیماران کرونایی در بیمارستان های محل کارشا ن تجربه کردند و هر آن در معرض خطر ابتلا به ویروس قرار داشتند و بسیاری از همکاران ما کرونایی شدند و برخی از آنها نیز جانشان را در این راه از دست دادند و در چنین شرایطی تزریق واکسن ولو با اثرگذاری ناچیز برای ما یک گام رو به جلو برای مقابله با ویروس محسوب می شد.
وی افزود : ترس و اضطراب و حتی گاهی عدم اطمینان به اثرگذاری مثبت واکسن کرونا در جهان باعث شد تا تزریق در مرحله اول و شاید در مراحل بعدی به صورت داوطلبانه و اختیاری باشد و در چنین شرایطی که جامعه با نگاه تردید به واکسن می نگرد، داوطلب شدن ما ریسک زیادی به دنبال داشت و بارها پیش از تزریق برخی از دوستان و حتی اقوام به دنبال منصرف کردن ما بودند.
این پزشک فوق تخصص بخش مراقبت های ویژه بیمارستان امام (ره) ساری گفت : آن گونه که تبلیغات منفی  نسبت به عوارض جانبی پیش از تزریق برای واکسن کرونا از سوی رسانه ها انجام شد، این واکسن عوارض بیشتری از سایر واکسن ها نداشت و همان تب و لرز معمولی بود که برای تمام واکسن هایی که در ایران تاکنون تزریق شد، این عوارض نیز وجود داشت و شدت و حدت آن بسته به افراد کم و زیاد بود.
دکتر محمدنژاد اضافه کرد : به هر حال تبلیغات منفی نسبت به عوارض منفی واکسن کرونا حتی واکسن آمریکایی فایزر باعث شد تا مقالات زیادی در دنیا از سوی متخصصان امر به خصوص پزشکان عفونی نوشته شود و پیش از تزریق واکسن برخی از این مقالات را مطالعه و سپس اقدام به تزریق کردم.
وی اظهارداشت : حال که حدود ۱۰ روز از تزریق واکسن مرحله اول می گذرد، تا حد زیادی ترس و دلهره اولیه برای تزریق و حتی احتمال ابتلا به ویروس کرونا در تمام افرادی که این واکسن را دریافت کردند، کاسته شد و به نظر می رسد برای مراحل بعدی ما داوطلبان بیشتری داشته باشیم.
او یادآور شد : اثرگذاری مثبت واکسن کرونا همانند سایر واکسن ها نیاز به زمان حداقل یک ساله دارد و پس از آن شاید بتوان قضاوت کرد که کدام واکسن تولیدی در دنیا اثرگذاری بیشتری دارد و در شرایط فعلی صرفنظر از اثرگذاری مثبت که قطعا تمام این واکسن ها خواهند داشت، باید به دنبال شتاب بخشیدن به این کار در عموم جمعیت ایران باشیم.
 

چشم انتظاری برای واکسن ایرانی 
دکتر محمدنژاد با اشاره به دست به کار شدن وزارت بهداشت و چندین مراکز تحقیقاتی ایرانی برای تولید واکسن داخلی اظهار داشت : تجربیاتی که ما در تولید واکسن هپاتیت بی با کوبا داریم  و اثر گذاری مثبتی که این واکسن در مقابله با این بیماری در داخل کشور داشت، این روزها انتظار برای تولید واکسن کرونا ایرانی افزایش یافت.
وی اضافه کرد : بسیاری از کادر درمانی که به هر دلیلی داوطلب تزریق واکسن کرونا اسپوتنیک وی روسی نشدند، چشم انتظار به نتیجه رسیدن تولید واکسن ایرانی و تزریق تولید داخلی هستند و امیدواریم که هر چه سریع تر این اتفاق نیز رخ دهد.
شیوع کرونا در مازندران از روز ۲۹ بهمن ماه سال گذشته با شناسایی ۲ بیمار مشکوک از سوی دانشگاه علوم پزشکی بابل شروع شد. این استان تاکنون ۲ موج همه گیری بیماری کووید ۱۹ را به صورت کامل پشت سر گذاشته است و در حال حاضر هم در مرحله کاهشی پیک موج سوم قرار دارد.

استان مازندران بر اساس آخرین ارزیابی سامانه ماسک وابسته به وزارت بهداشت دارای هفت شهرستان وضعیت نارنجی کرونایی ، سه شهرستان وضعیت آبی و ۱۲ شهرستان وضعیت زرد است.

براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل ، هم اکنون ۹۱۱ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند. ۱۹۴ تن از این بیماران به خاطر وضعیت حاد تنفسی در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند.

طبق گزارش وزارت بهداشت ، طی ماه بهمن به طور میانگین ۱۰ نفر از در مازندران به خاطر ابتلا به کووید ۱۹ جان باختند.

اخبار مرتبط

خروج مازندران از منطقه قرمز کرونایی

کرونا رنگ دو شهرستان مازندران را قرمز و نارنجی کرد

افزایش بیماران بستری کرونایی در مازندران

0 نظر

ارسال نظر

capcha