همه‌چیز از صبح سرد نهم دی‌ماه شروع شد

همه‌چیز از صبح سرد نهم دی‌ماه شروع شد

راستش را بخواهید از همان اولش هم همینطور بودند. از همان اول هم اگر کاری می‌کردیم که خلاف دودوتا چهارتای فرنگی‌ها بود، بادی به غبغبشان انداخته، کراواتشان را مرتب کرده و جلوی دوربین‌ها چشم در چشم ملّت ایران، با غرور سرشان را بالا گرفته و اعلام می‌کردند که نگران نباشید، این‌ها که در خیابان‌ها می‌بینید برای منافع خودشان آمده‌اند و آنقدر‌ها هم که به نظر می‌آید معتقد و پایبند به نظام نیستند..

از این‌ها بگذریم، ما که از همان اولش هم هر کاری کردیم به منفعت‌طلبی متهم بودیم. حداقل بگذارید بگوییم نه دی چه بود. ملت ایران در نهم دی ماه سال هشتاد و هشت در مقابل یک فتنه که نه، در مقابل یک انقلاب مخملی ایستادگی کردند. برخی اصل شکل‌گیری نهم دی ماه را واکنش هیئت‌های مذهبی به توهین معترضان نتیجه انتخابات به اعتقاداتشان می‌پنداشتند، اما با کمی ریزبینی درمی‌یابید که جنس اعتراضات سال هشتاد و هشت از جنس اعتراضات گرجستان و اوکراین بود.

فتنه ۸۸ به اعتقاد آگاهان یک توطئه نرم برای براندازی جمهوری اسلامی بود و در این راستا برخی افراد و چهره‌های داخلی دانسته یا ندانسته در این مسیر قرار گرفته و در قالب اصحاب فتنه عملاً اهداف براندازان را دنبال می‌کردند. یکی از مواردی که در این حوزه به آن توجه بسیاری می‌شود، نقش چهره‌های شاخص فعال در انقلاب‌های رنگی دنیا در فتنه ۸۸ بود. جورج سوروس، سرمایه‌دار یهودی مجارالاصل آمریکایی از جمله این افراد است که تاکنون اخبار بسیاری درباره روابط نزدیک وی با محمد خاتمی منتشر شده است. در تازه‌ترین اظهارات، اما این‌بار شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز وابسته به پنتاگون نقش سوروس در فتنه ۸۸ را تایید کرده، به گونه‌ای که یکی از فعالان رسانه‌ای آمریکا در یک برنامه تلویزیونی فاکس‌نیوز فاش کرد که جورج سوروس در جریان حوادث کشور ایران نقش موثری داشته است. به گزارش باشگاه خبرنگاران، «گلن بک» از چهره‌های محبوب رسانه‌های آمریکایی ضمن حضور در برنامه ویژه فاکس‌نیوز تصریح کرد که جورج سوروس، میلیاردر معروف آمریکایی در جریان حوادث کشور‌هایی، چون ایران و میانمار نقش بسیاری داشته است. بر اساس این گزارش، بک در این برنامه مجدداً بر نقش سوروس به عنوان معمار انقلاب‌های رنگین درصربستان، اوکراین، گرجستان و قرقیزستان صحه گذاشت. البته پیش از این اظهارات جورج سوروس، از معماران براندازی‌های مخملین در دنیا، درباره دیدارش با محمد خاتمی، موجب شد پس از آن تکذیبیه‌های همیشگی و پی در پی، یک آبروریزی تمام‌عیار برای خاتمی به‌وجود آورد. اظهارات سوروس درباره دیدارش با خاتمی به خوبی نشان می‌داد وی توصیه‌هایی را درباره ترویج رواداری از طریق تقویت فعالیت‌های اجتماعی به خاتمی کرده. او همچنین گفته بود که خاتمی درباره پایان حکومت دینی در ایران با وی هم‌عقیده است. این اظهارات سوروس در حالی بود که پیش از آن محمد خاتمی در چند نوبت دیدارش با سوروس را تکذیب و مخالفانش را به دروغ‌پردازی متهم کرده بود.

حتی یکی از سایت‌های صهیونیستی ـ آمریکایی نیز از دیدار خاتمی با جورج سورس خبر داده بود. پایگاه خبری "نیوزمکس" این چنین از دیدار خاتمی با جورج سورس را که طی یک شام خصوصی صورت گرفته خبر می‌دهد: «جورج سوروس، این هفته در بوستون در یک شام خصوصی با محمد خاتمى، رئیس‌جمهور سابق ایران، یک «معامله بزرگ» را مورد بحث قرار داد؛ این خبر را پنج‌شنبه، منابع متعددی به "نیوزمکس" گفتند. گفتنی است که این اخبار دیگر جایی برای تکذیب کردن خاتمی باقی نمی‌گذارد.

این‌ها را که دیگر ما نگفتیم، خبرگزاری‌ها و سایت‌های خودشان منتشرش کردند و آنقدر اسناد و مدارک موجود، متقن هستند که دیگر جایی برای شک کردن هم باقی نمی‌گذارند. راهپیمایی روز نهم دی ماه سال هزار و سیصد هشتاد و هشت مقابله و مقاومتی در مقابل انقلابی رنگی بوده که سال‌ها قبل پدر انقلاب‌های رنگی با بودجه‌ای کلان آن را برنامه‌ریزی کرده بود.

براستی که میان نه دی و روز‌های دیگر تاریخ تفاوت‌های آشکاری وجود دارد. عموم روز‌های تاریخی ملت‌ها به فراخور عقاید مذهبی و سیاسی شکل می‌گیرد، اما حضور مردم ایران در ۹ دی ماه به معنی دفاع از هیچ حزب، گروه و جناحی نبود و شاهد حضور خالص مردم بدون هیچ چشم‌داشتی بودیم.

در کنار این مسئله باید این نکته مدنظر قرار گیرد که در نهم دی ماه کسی برای حمایت از دولت وارد میدان نشد و در دست هیچ فردی تصویری از رئیس‌جمهوری نبود؛ این


‌بار خروش مردم خالصانه برای دفاع از هویت نظام جمهوری اسلامی و دفاع از ولایت فقیه بود و اگر از زاویه دیگر به این رویداد تاریخی توجه شود شعار‌های ۹ دی، شعار‌های همیشگی و کلیشه‌ای نبود، شعار‌های جدیدی بود که از پیوند عشق به ولایت، عاشورا، انقلاب و نفرت از دشمنان حریم ولایت به دست آمده بود و این نشان از اعتقادات سیاسی-مذهبی مردم کشور داشت.

فارغ از همه هیجانات سیاسی نباید این مسأله نادیده گرفته شود، اتفاقی که در این روز افتاد نشانه اعتماد مردم به نظام جمهوری اسلامی بود، در حالی‌که بسیاری از خواص، نخبگان و مثلا دلسوزان ادعا داشتند اعتماد مردم به نظام از بین رفته است، اما در عمل ثابت شد بعد از گذشت بیش از ۳۰ سال از انقلاب اسلامی همچنان مردم پایبند به اصول اولیه انقلاب سال ۵۷ هستند.

از بُعدی دیگر این روز با حضور میلیونی مردم ایران در خیابان‌ها در اوج فضاسازی دشمنان خارجی و داخلی، مسیری بی‌بازگشت به دشمنان این کشور نشان داد که در معادلات آینده سیاسی دشمنان ایران تأثیر جدی داشت و همچنان در یازدهمین سالگرد این اتفاق شاهد اثرات آن حضور هستیم.

نهم دی ماه انقلاب نرمی بود که با پاسخ سخت مردم بصیر کشورمان در نطفه خفه شد. انقلابی که سال‌ها قبل برای دقیقه دقیقه‌اش برنامه‌ریزی شده بود، اما ملت همیشه در صحنه ایران مثل همیشه با پشتیبانی از، ولی فقیه و حضور خودجوششان علیه هتک حرمت به اباعبدالله و تخریب شأن ولایت با آن مقابله و بار دیگر تجدید میثاقی با آرمان‌های ولایت و نظام جمهوری اسلامی کردند؛ و در آخر هرچه خواستم بگویم که عظمت ۹ دی چیست، زبان الکن بود و قلم قاصر..

فاطمه بریمانی ورندی
دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه تهران

اخبار مرتبط

0 نظر

ارسال نظر

capcha