آب سد البرز مازندران سرریز شد

آب سد البرز مازندران سرریز شد

شرکت آب منطقه ای مازندران روز چهارشنبه ضمن تایید سر ریز شدن آب سد البرز اعلام کرد که به منظور آزمایش و کنترل ابزار دقیق سد ،نگهداری و آزمایش دریچه های سد ، عملیات سرریز شدن سد البرز انجام شد.
بنابر این گزارش این سد تامین کننده آب ۵۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی و آب شرب ۳۳۰ لیتر در ثانیه برای شهرهای گروه الف (بابل ، هادی شهر ، بابلسر و امیرکلا ) در منطقه لفور سوادکوه شمالی اجرایی شده است.

سد البرز  در حد فاصل ۲ رودخانه سیاهرود  و بابلرود علاوه بر تامین آب کشاورزی و شرب منطقه در سال های اخیر نقش ارزنده ای در کنترل سیلاب داشته است.

آب سد شهید رجایی ساری به عنوان بزرگترین سد استان مازندران نیز فروردین سال جاری در اثر بارندگی های قابل توجه بالا دست و روان آب در رودخانه تجن سرریز شده بود.

سد شهید رجایی یکی از ۱۰ سد مازندران است که در سال ۷۷ به بهره برداری رسید و حدود ۱۶۲ میلیون متر مکعب ظرفیت دارد و حدود ۵۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی با جمعیت ۱۶۵ هزار نفر را از جمعیت ۲۲۰ روستای منطقه تحت پوشش دارد.

بر اساس آمارو تحلیل  هواشناسی مازندران رشد حدود ۲۵درصدی میزان بارش باران طی سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل در مازندران با ثبت ۸۶۲ میلی‌متر بارندگی ،شرایط ترسالی در همه نقاط استان حاکم شده است.

بر اساس آمارهای رسمی ، توان بالقوه آب مازندران در حد ۶ میلیارد و ‎ ۶۰۰میلیون مترمکعب است که از این مقدار چهار میلیارد و ‎ ۹۰۰میلیون مترمکعب آب های سطحی و بقیه آب های زیرزمینی است.
به طور میانگین سالانه حدود یک میلیارد و ‎ ۵۵۰میلیون مترمکعب آب در بخش آب های سطحی و یک میلیارد و ‎ ۳۵۰میلیون مترمکعب در بخش آب زیرزمینی بهره برداری می شود و بقیه آب سطحی طی سال به صورت هرز به دریا می ریزد.
تاکنون ۲ سد بزرگ شهید رجایی و البرز و هشت سد کوچک با ظرفیت ۳۲۴ میلیون مترمکعب و ۸۰۰ قطعه آببندان با ظرفیت ۳۵۰ میلیون متر مکعب در مازندران ایجاد شد که مهار آب های سطحی توسط سد ها کمتر از ۱۱ درصد است.
با وجود اهمیت آب در فعالیت های کشاورزی ، به دلیل عدم مهار و کنترل این منبع و نیز یکپارچه نشدن این اراضی ، بخش مهمی از اراضی کشاورزی مازندران در پاییز و زمستان در وضعیت غرقاب است.
استان مازندران با داشتن ۴۶۰ هزار هکتار زمین های زراعی و باغی سالانه ۷۲ نوع محصول کشاورزی را تولید می کند که با تولید بیش از ۹۵۰ هزار تن برنج سفید ، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن مرکبات و ۱۰۰ هزار تن آبزیان رتبه نخست کشور را دارد.

اخبار مرتبط

اجرای حکم قلع‌وقمع ۲۴ واحد مسکونی غیرمجاز در کلارآباد

لحظه شماری کشاورزان شرق مازندران برای آبگیری سد گلورد

ترافیک سنگین و مه‌گرفتگی در محور چالوس

0 نظر

ارسال نظر

capcha