کارگرانی که برای بازگشت به کارخانه روی دیوار انتظار را حک می‌کنند

کارگرانی که برای بازگشت به کارخانه روی دیوار انتظار را حک می‌کنند

بر این اساس برخی تحلیلگران در منابع غیر رسمی نظرات عجیبی را درباره چگونگی پیدایش و ظهور این ویروس مرموز عنوان کرده و معتقدند، کووید ۱۹ برای اهداف خاصی طراحی شده و جهش پیدا کرده است، غالب این کارشناسان هدف اصلی را ضربه به ابرقدرت‌های اقتصادی جهان دانسته و آن را به عنوان مهم‌ترین فرضیه احتمالی مطرح می‌کنند.

اما فارغ از تمام حرف و حدیث‌هایی که برای کرونا ویروس مطرح است نمی‌توان این موضوع را کتمان کرد که این ویروس توانسته اقتصاد جهانی را با چالش جدی مواجه کند، شاهد این مدعا مطالعات و بررسی‌های اخیر مجمع جهانی اقتصاد است.

این مجمع طی آخرین گزارش خود صراحتا اعلام می‌کند که اقتصاد جهان دچار بحران شده و تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد کشورها توانستند با مدیریت درست راهکارهایی نظیر معافیت‌های مالیاتی و کمک مالی به کارکنان بیکار شده در این حادثه را به مرحله اجرا بگذارند.

مشکلات اقتصادی عنوان شده برای بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی کشورمان که در زمینه‌های مرتبط با بهداشت و درمان فعالیت ندارند نیز صادق است، بسیاری از صنایع و کارگاهای کوچک و بزرگ تولیدی بنابر مقتضیات و شرایط حاکم، مجبور به تعطیل کردن خطوط تولید خود شده و ناگزیر به تعطیلات اجباری تن داده‌اند اما موضوع اصلی در این اتفاق نحوه مدیریت شاغلانی است که با تاثیر از این حادثه خانه نشین شده و به انتظار تصمیم کارفرمایان خود نشسته‌اند.

بی‌توجهی برخی افراد به ضرر قشر بزرگ جامعه

یک کارگر کارخانه در شهرک صنعتی سلمانشهر شهرستان عباس‌آباد مازندران با ابراز گلایه از بی‌توجهی برخی مردم به هشدارهای وزارت بهداشت مبنی بر در خانه ماندن می‌گوید: اگر همه مردم به هشدارها توجه کرده و خانه نشینی را به مدت یک ماه اجرایی کنند، چه بسا این مشکل حل و فصل شود.

علیرضا آقایی در گفت‌وگو با ایسنا به شرایط سخت امرارمعاش در شرایط تعطیلی واحدهای صنعتی و تولیدی اشاره و اظهار کرد: برخی کارفرمایان و بعضی شرکت‌های دولتی و بزرگ شاید بتوانند در مدت تعطیلات یک ماهه و یا حتی ۲ ماهه شاغلان خود را پشتیبانی کرده و دستمزدها را به هر شکلی پرداخت کنند اما این امکان برای بسیاری از کارگاه‌های خرد وجود نداشته و اگر این تعطیلات به طول بیانجامد نه تنها واحدهای تولیدی کوچک غیرفعال شده بلکه شاغلان آنان نیز علاوه بر بیکاری با مشکلات جدی معیشتی روبرو خواهند شد.

وی با بیان اینکه بی‌توجهی برخی افراد باعث هدر رفتن تلاش مسئولان و طولانی‌تر شدن مشکلات ناشی از شیوع بیماری می شود، تاکید کرد: آنان که به هر دلیل غیرضروری از خانه خارج می‌شوند در درجه اول بزرگترین ضربه را به جامعه شاغلانی وارد می کنند که به انتظار بازگشت به شغل و کسب و کار خود، اکنون در خانه نشستن را اختیار کرده‌اند.

این کارگر مازندرانی درباره وضعیت شاغلان کارخانه‌ای که خود در آن مشغول به فعالیت است، خاطرنشان کرد: این شرکت از اوایل اسفندماه با کمترین ظرفیت و با کاهش پرسنل به صورت شیفت بندی، تولید خود را ادامه داد و سرانجام در روزهای پایانی اسفند وارد فاز تعطیلات شد و در حال حاضر هیچ یک از شاغلان از کار برکنار نشده‌اند.

آقایی با ابراز نگرانی از طولانی شدن زمان تعطیلات بیان کرد: اگر شرایط با عدم تشدید کنترل‌ها و یا بی‌توجهی برخی افراد ناآگاه طولانی شود، آینده بسیار مبهمی در انتظار تمامی صنایع و شاغلانی خواهد بود که به دستور ستاد کرونا مجبور به تعطیلی واحدهای خود شده‌اند.

تعطیلی هیچ واحدی ابلاغ نشده است

معاون اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان عباس آباد با اشاره به نامه ابلاغی اداره صمت استان مازندران اظهار کرد: هیچ دستورالعملی مبنی بر تعطیلی واحدهای صنعتی و تولیدی ابلاغ نشده است.

علی غلامی در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: در نامه مذکور که مربوط به نیمه اسفندماه ۹۸ بوده اعلام شد که واحدهای صنعتی با حداقل ظرفیت و رعایت مسائل بهداشتی به فعالیت ادامه دهند و می‌توانند به عنوان مثال با شیفت بندی پرسنل و بکارگیری آنان در زمان‌های مشخص، شرایط را مدیریت کنند.

تدابیر و تصمیمات سخت‌گیرانه‌تری باید انجام گیرد

رئیس هیئت مدیره شهرک صنعتی سلمانشهر با بیان اینکه ۹۵ درصد واحدهای شهرک تعطیل شدند، گفت: بسیاری از کارخانه‌ها از تاریخ ۵ تا دهم اسفند وارد فاز تعطیلات شده و حتی برخی کارخانه‌های بزرگ شهرک با بیش از ۳۰۰ پرسنل مجبور به بستن درب‌های خود شدند و تنها تعدادی کارخانه که مشغول تولیدات مرتبط هستند فعال مانده‌اند.

اِدریس مه‌پویا در گفت‌وگو با ایسنا از تدابیر اتخاذ شده در شهرک صنعتی سلمانشهر سخن گفت و افزود: کل محوطه شهرک توسط مدیریت چندین مرتبه ضدعفونی و نظافت شد ضمن اینکه تمامی شرکت‌ها نیز به صورت جداگانه اقدام به ضدعفونی کرده و با کاهش ساعات کاری پرسنل و همچنین توجه به مسائل بهداشتی نظیر استفاده از ماسک و دستکش نهایت همکاری را در رعایت نکات بهداشتی به کار بستند.

وی از توزیع الکل و ماسک برای شرکت‌ها در شهرک صنعتی خبر داد و تصریح کرد: علاوه بر این اقدامات یکی از واحدهای صنعتی برای تولید شوینده در خطوط تولید خود اظهار آمادگی کرده که الان تنها مشکل مجوز این واحد باقی مانده تا تولیدات این شرکت نیز در اختیار مصرف کننده قرار گیرد.

رئیس هیئت مدیره شهرک صنعتی سلمانشهر عباس آباد تنها راه حل ممکن را در تشدید بازرسی و کنترل‌ها دانست و تاکید کرد: تا زمانی که قرنطینه استانی و شهرستانی با جدیت و تمرکز و دقت بالا اجرایی نشود و نیروهای امنیتی و سپاه وارد عمل نشوند این قضیه جمع نشده و شاید تا ماه‌ها مشکلات ادامه پیدا کند.

مه‌پویا بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا را غیرعادی توصیف کرد و با اشاره به اینکه این موضوع تمام دنیا را به تعطیلی کشانده است، گفت: تاب آوری شرکت ها در چنین شرایطی بسته به قدرت آن واحد دارد که آیا می تواند بدون تولید و فروش و درآمدزایی، حقوق و دستمزد پرداخت کرده و یا ناچار اقدام به تعدیل نیرو خواهد کرد.

وی از نامعلوم بودن زمان و مدت تعطیلی واحدهای صنعتی و تولیدی و همچنین اضطراب ناشی از آن در جامعه کارگری سخن گفت و بیان کرد: یک کارخانه زمانی سرپا مانده که چرخه تولید وی حرکت کند و بتواند محصولات خود را به فروش برساند، بنابراین در شرایطی که کارخانه‌ای چندین میلیارد هزینه و دستمزد پرداختی دارد چگونه قادر خواهد بود به حیات خود ادامه دهد.

رئیس هیئت مدیره شهرک صنعتی سلمانشهر عباس آباد ادامه داد: اگر برای این شرایط تدابیر ویژه‌ای اندیشیده نشود چه بسا صنایع ما به طور دائم تعطیل شوند و نکته مهم اینجاست که بازگشت یک واحد صنعتی تعطیل هرگز به آسانی میسر نبوده و شاید با ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات هم نتوان کارخانه غیرفعالی را به وضعیت فعالیت سابق خود بازگرداند.

مه‌پویا از برگزاری جلسات متعدد در فرمانداری و دیدار با نماینده مجلس جهت بررسی مشکلات و چاره‌جویی‌های لازم یاد و تاکید کرد: این بحران با برگزاری جلسات و اجرای دستورالعمل‌ها برطرف نمی شود چون تا زمانی که ترددها به صورت محلی کنترل نشود این موضوع ادامه‌دار خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قریب به ۷۰ کارخانه متنوع در شهرک صنعتی با سرمایه‌های میلیاردی وجود داشته و بیش از هزار و ۳۰۰ شاغل در این واحدها مشغول به فعالیت هستند که در صورت ادامه روند فاصله گذاری اجتماعی و طولانی شدن این فرآیند، مشخص نیست چه آینده‌ای در انتطار کارگاه‌ها و شاغلان آنان باشد.

به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد نداشتن زمان بندی مناسب و عدم پیش بینی از وضعیت موجود عرصه را برای تمامی کسب و کارهای غیرمرتبط با کرونا را تنگ کند.

یکی دیگر از مخاطراتی که در زمینه شیوع کرونا وجود دارد این است که هنوز مشخص نیست زمان پیک شیوع بیماری چه مقطعی خواهد بود، برخی از کارشناسان آن را پس از تعطیلات نوروزی دانسته و برخی دیگر حتی ماه‌های اردیبهشت و خرداد را برای این موضوع مطرح می‌کنند.

بنابراین، از آنجاکه بازه زمانی مشخصی برای خانه نشینی جامعه کارگری و شاغلان واحدهای تولیدی و صنعتی و همچنین سایر شاغلان صنوف غیر مرتبط با مبحث کرونا وجود ندارد لازم است برای جبران هزینه‌های امرار معاش قشر بزرگی از جامعه تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود.

در پایان باید به این نکته مهم توجه داشت که وقتی چرخ کارخانه‌ها به هر دلیلی از حرکت می‌ایستد اولین آسیب معطوف شاغلان آن بخش شده و سپس در ابعاد بزرگتر صاحبان صنایع و اقتصاد بومی و نهایتا اقتصاد کلان کشور متاثر خواهد شد. بر این اساس تعطیلی صنایع و بیکاری شاغلان واحدهای تولیدی و صنعتی خطری است که امروز بیش از هر زمان دیگری اقتصاد نحیف و رنجور کشور را تهدید می‌کند.

اخبار مرتبط

برگزاری همایش ملی اقتصاد ایران با محوریت کشاورزی مازندران

راه اندازی ۱۲ دهکده اقتصاد مقاومتی در مازندران

بانک جهانی برآورد خود از رشد اقتصادی ایران را ۲ برابر کرد

0 نظر

ارسال نظر

capcha