پویش نیکوکاری در فضای مجازی؛ سهم آلاشتی‌ها در مقابله با کرونا

پویش نیکوکاری در فضای مجازی؛ سهم آلاشتی‌ها در مقابله با کرونا

شیوع کرونا در ایران و به ویژه مازندران به عنوان یکی از استان‌های دارای شرایط بحرانی شیوع و ابتلا به این بیماری، ظرفیت‌های مردمی زیادی را پای کار آورد و فرصت‌های اجتماعی متعددی را شکوفا کرد. در برخی شهرها که امکان گرد هم جمع شدن نیروهای مردمی وجود داشت، تولید ماسک، گان و محلول‌های ضدعفونی‌کننده در دستور کار قرار گرفت و در برخی نقاط دیگر هم با جمع‌آوری کمک‌های نقدی، بخشی از بودجه مورد نیاز برای تهیه کالاهای ضروری بهداشتی مراکز درمانی و خانواده‌ها تأمین شد.

پویشی برای خدمت

یکی از همین اقدامات نیکوکارانه در شهر کوهستانی آلاشت مازندران انجام شد که همچنان نیز در حال انجام است و ادامه دارد. آلاشتی‌ها که عمده آن‌ها خارج از این شهر زندگی می‌کنند، طی یک هفته اخیر با راه‌اندازی جریانی به نام «پویش نیکوکاری» در فضای مجازی و وارد عمل شدن چند تن از معتمدان، کمک‌های نقدی خود را برای تهیه کالاهای مورد نیاز درمانگاه این شهر و دو بیمارستان در زیراب و قائمشهر و همچنین تهیه بسته‌های بهداشتی روی هم جمع کردند که حاصل آن تأمین بخشی از نیازهای سه مرکز درمانی و عرضه بسته‌های بهداشتی به خانواده‌های ساکن آلاشت و چند روستای دیگر است.

این اقدام که به صورت متمرکز و با نظارت معتمدان مردم آلاشت انجام شد، با استفاده از فرصت فضای مجازی و ارائه گزارش روزانه تمام واریزهای نقدی به حساب معتمدان معرفی شده، اعتماد شهروندان را به خود جلب کرد و سبب شد که با جمع شدن کمک‌های نقدی در مبلغ‌های مختلف، طی یک هفته حدود ۵۰۰ میلیون ریال کمک مردمی برای تأمین تجهیزات و کالاهای مورد نیاز مقابله با کرونا در این شهر کوچک کوهستانی جمع شود.

کمک‌های فراتر از پیش‌بینی‌

آغاز این جریان از انتشار یک فراخوان در کانال اطلاع‌رسانی این شهر رقم خورد که در آن از شهروندان و همه افراد عضو در این کانال خواسته شده بود در صورت تمایل هر کدام‌شان پنج هزار تومان به حساب دو تن از معتمدان شهر واریز کنند تا دستکش، ماسک، مواد ضدعفونی کننده و برخی کالاهای ابتدایی دیگر برای درمانگاه آلاشت و چند مرکز درمانی دیگر تهیه شود و به عنوان هدیه نیکوکاران آلاشتی در اختیار این مراکز قرار گیرد. اما اعضای این کانال و شهروندان آلاشت رقم‌هایی بالاتر از رقم در نظر گرفته شده را انتخاب کردند.

«مهدی احمدی آلاشتی» مدیر این رسانه مجازی آلاشتی‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا استقبال شهروندان را فراتر از برنامه‌ریزی و تصور خود و سایر اعضای این پویش توصیف کرد و گفت: جرقه راه‌اندازی این پویش از درخواست یکی از پرستاران برای کمک به بیمارستان رازی قائمشهر آغاز شد. این پرستار اهل آلاشت در پیامی خواست که از ظرفیت فضای مجازی و این کانال به منظور جمع‌آوری کمک و تهیه مایحتاج ابتدایی مانند دستکش و ماسک برای بیمارستان رازی استفاده کنیم. چون کادر درمانی این مرکز با کمبود امکانات مواجه بودند.

این فعال اجتماعی اظهار کرد: یک روز بعد ستاد مقابله با کرونا در آلاشت نیز تشکیل جلسه داد و پزشک مقیم درمانگاه این شهر در صورتجلسه‌ قید کرده بود امکانات اولیه در این مرکز درمانی وجود ندارد. از طرفی خبر رسیده بود که در آلاشت هم موارد مشکوک به ابتلا دیده شده و این زنگ خطر را به صدا در آورده بود.

 به گفته احمدی، این وضعیت در آلاشت سبب شد که بلافاصله با هم‌اندیشی تعدادی از فعالان اجتماعی آلاشت به فکر راه‌اندازی این پویش بیفتند و از ظرفیت فضای مجازی، معتمدان و تعدادی از مدیران شهر و انجمن توسعه پایدار آلاشت برای تهیه برخی امکانات استفاده کنند.

وی افزود: شماره حساب آقایان «چنگیز آذربهرام» و «داوود نعمتی» که از جانبازان دوران دفاع مقدس و معتمدان مردم هستند برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی معرفی شد. با توجه به شرایط اقتصادی موجود و قرار داشتن در روزهای پایان سال تصورمان این بود که در خوشبینانه‌ترین حالت بتوانیم بین پنج تا ۱۰ میلیون تومان کمک نقدی جمع کنیم و بر اساس آن یک سری کالاهای مورد نیاز مانند دستکش و ماسک و ضد عفونی کننده تأمین شود. اما استقبال شهروندان و اعضای این کانال انقدر زیاد بود که طی حدود ۸ ساعت، ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان کمک نقدی به حساب دو تن از معتمدان که معرفی شده بودند واریز شد.

شناسایی اولویت‌ها و نیازها

این فعال اجتماعی خاطرنشان کرد: روند واریز کمک‌های نقدی آلاشتی‌ها هنوز ادامه دارد و تا ظهر روز شنبه دوم فروردین ۴۷ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان کمک نقدی جمع‌آوری شد که حاصل آن علاوه بر تهیه ماسک و دستکش، تأمین نیازهای دیگری مانند تب‌سنج لیزری برای سه مرکز درمانی، ملحفه برای تخت‌های بیمارستانی و بسته‌های بهداشتی خانوارهای ساکن آلاشت و چند روستای اطراف است.

احمدی آلاشتی با اشاره به کمبود مایحتاج بهداشتی در بازار مازندران و حتی تهران، افزود: بعد از جمع‌آوری کمک‌های نقدی، تهیه این کالاها که به سختی در بازار پیدا می‌شود کار بسیار دشواری بود که با همراهی و پیگیری همین نیکوکاران موفق به انجام آن شدیم. خرید الکل سفید پس از تلاش زیاد و رایزنی‌های متعدد کارکنان درمانگاه آلاشت انجام شد.

وی اظهار کرد: نخستین کاری که احساس کردیم باید انجام شود، شناسایی نیازهای مرکز درمانی آلاشت بود. با هماهنگی کارکنان و پزشک این مرکز درمانی، همه موارد نیاز برای مقابله با کرونا شناسایی شد و برای تهیه این کالاها برنامه‌ریزی کردیم. به طور همزمان پیگیر شناسایی برخی نیازهای بیمارستان رازی قائمشهر و بیمارستان شهدای زیراب نیز شدیم تا با بخشی از مبلغ جمع‌آوری شده، مقداری از این نیازها را تأمین کنیم.

تأمین نیازهای مرکز درمانی آلاشت

مدیر کانال اطلاع‌رسانی آلاشت درباره برنامه‌ریزی هزینه کمک‌های دریافت شده گفت: تصمیم گرفتیم که کمک‌های جمع‌آوری شده را در قالب چند بسته حمایتی تهیه و عرضه کنیم تا همراه با نیازها، اقدامات لازم را انجام دهیم. به همین دلیل در گام نخست ابتدا به تأمین نیازهای درمانگاه آلاشت پرداختیم و حدود ۸۰ درصد آنچه که کادر درمانی و پزشک درمانگاه این شهر مد نظر داشت تهیه و تحویل داده شد.

احمدی آلاشتی افزود: ۲۰۰ بسته بهداشتی شامل ماسک، ژل ضد عفونی کننده، دستکش لاتکس و دستکش پلاستیکی نیز تهیه شد که در اختیار تعدادی از ساکنان آلاشت و دو روستای سوادرودبار و گلیان قرار گرفت. بخش دوم کمک‌ها نیز قرار است در روزهای آتی عرضه شود که شامل بخشی از نیازهای بیمارستان رازی قائمشهر شامل یک دستگاه تب‌سنج لیزری، ملحفه تخت‌ بیمارستانی و برخی مایحتاج مانند ماسک و دستکش است.

به گفته وی دو تب‌سنج لیزری هم برای درمانگاه آلاشت و بیمارستان شهدای زیراب از این کمک‌های نقدی تهیه شد که این تب‌سنج‌ها از بهترین برندهای موجود در بازار تهیه شده‌اند. همچنین توزیع بسته‌های بهداشتی در روستاهای گلیان و لیند سوادکوه در حاشیه شهر آلاشت نیز قرار است طی روزهای آینده انجام شود.

آینده‌نگری در هزینه کردن کمک‌های نقدی

این فعال اجتماعی اهل آلاشت گفت: تا کنون حدود ۳۹ میلیون تومان از مبلغ جمع‌آوری شده صرف خرید تجهیزات و کالاهای بهداشتی شده و مابقی مبلغ برای گام سوم تهیه مایحتاج نگه داشته شده است.

احمدی آلاشتی گفت: با توجه به این که متأسفانه بخشی از مسافرت‌ها همچنان انجام می‌شود و احتمال افزایش شیوع این بیماری در آلاشت وجود دارد، تصمیم گرفتیم که بخشی از کمک‌های نقدی را برای روزهای آتی و حدود دو هفته آینده حفظ کنیم و نیازهای ضروری در شرایط بحرانی آلاشت را تأمین کنیم. در صورتی که این بیماری کنترل شود هم این مبلغ و سایر مبالغ که به آن اضافه می‌شود صرف خرید سایر مایحتاج و تجهیزات درمانی مورد نیاز آلاشت خواهد شد.

نکته قابل توجه در کمک‌رسانی آلاشتی‌ها برای مقابله با کرونا، هدفمند بودن اقدام، متمرکز بودن مدیریت هزینه‌ها و نیازسنجی در تأمین کالاهای مورد نیاز است که سبب شده تقریبا تمام اقدامات انجام شده در این پویش وابسته به فضای مجازی در آلاشت، به شکل درست و حساب شده‌ای مدیریت شود و در جاهایی که نیاز است مورد استفاده قرار گیرد.

اخبار مرتبط

برگزاری ویژه برنامه های سال نو تبری در فضای مجازی

مرکز ارتقای سواد فضای مجازی سازمان سراج برگزار می کند؛ دوره آموزشی برخط سواد انتخاباتی و فضای مجازی

دوره آنلاین تولید محتوا در فضای مجازی

0 نظر

ارسال نظر

capcha