تاثیر «کرونا» بر بازار ویلا

تاثیر «کرونا» بر بازار ویلا

بازار معامله ویلا در شهرهای شمالی کشور تحت‌تاثیر «ایست ویروسی به سفرهای نوروزی» با رکود سنگین مواجه شده است. تحقیقات میدانی از بازار خرید و فروش ویلا در دو استان شمالی کشور یعنی مازندران و گیلان که مقصد بسیاری از مسافران نوروزی است، نشان از حاکمیت یک وضعیت جدید در بازار شب عید امسال نسبت به سال گذشته دارد. بازار خانه‌های ویلایی در شمال کشور که عمدتا از آن به‌عنوان کانون بازار «خرید خانه دوم» برای ساکنان پایتخت و سایر شهرهای کشور یاد می‌شود، در روزهای پایانی سال ۹۸ وضعیت متفاوتی از بازه‌های زمانی مشابه در سال‌های گذشته را تجربه می‌کند. به گفته فعالان بازار خرید و فروش ویلا در استان‌های شمالی کشور، حجم تقاضا برای خرید در مهم‌ترین شهرهای شمالی که پاتوق عرضه خانه‌های ویلایی در سال‌های اخیر بوده است، تحت‌تاثیر شیوع ویروس کرونا با رکود سنگین مواجه شده است.

 به رسم سال‌های گذشته، چاشنی تعطیلات نوروز برای بخش زیادی از مسافران که نواحی شمال کشور را برای گذراندن دو هفته ابتدایی سال جدید انتخاب می‌کنند، جست و جو و گشت وگذار برای یافتن ویلا و خرید نهایی برای فصل تابستان است. از این‌رو به‌طور معمول، بازار خرید وفروش ویلاها در شهرهای شمالی کشور در هر سال از روزهای پایانی سال گذشته همزمان با آغاز سفر مسافران نوروزی گرم می‌شود. اما تحقیقات میدانی انجام شده از وضعیت بازار معامله ویلا در سال‌جاری و مقایسه آن با سال‌های گذشته حاکی از آن است که تحت‌تاثیر شیوع ویروس کرونا و قرنطینه خودخواسته بخشی از شهروندان از یک‌سو و همچنین مسدود شدن مسیرهای ورودی به شهرهای شمالی کشور از سوی دیگر، «تقاضای غیربومی» برای خرید ویلا به‌شدت کاهش یافته است.به تعبیر دیگر «بسته شدن مسیر ورودی» مسافران از نواحی مختلف کشور به شهرهای شمالی و «قرنطینه خود خواسته برخی از شهروندان» به علت شیوع ویروس کرونا، مهم‌ترین عامل بروز رخوت و کسادی در بازار شب عید محسوب می‌شود.

از این‌رو واسطه‌های خرید و فروش ویلا در شهرهای شمالی کشور، نه‌تنها پیش‌بینی می‌کنند وضعیت معامله ویلا در تعطیلات نوروزی از سوی متقاضیان غیربومی با یک رکود بی‌سابقه همراه باشد، بلکه معتقدند: رکود بر بازار معامله ویلا در سراسر سال ۹۹ سایه اندازی خواهد کرد. به همین دلیل نسبت به رونق خرید و فروش «خانه‌های دوم» در مقایسه با سال‌های گذشته کاملا ناامید هستند.ناامیدی از سمت ورود تقاضای غیربومی برای خرید ویلا در حالی است که به نظر می‌رسد سمت عرضه هنوز پیام «رکود کرونایی» در بازار را دریافت نکرده است.آن‌طور که فعالان و واسطه‌های بازار معامله ویلا در شهرهای شمالی کشور عنوان می‌کنند: در حال‌حاضر یک دو دستگی بین عرضه‌کنندگان ویلا در بازار خرید و فروش شکل گرفته است.

گروه اول، مالکان و فروشندگانی هستند که با رصد شرایط موجود و مشاهده افت شدید تقاضا برای خرید ویلا از سایر نواحی کشور، قدری انعطاف‌پذیر شده و سعی می‌کنند شرایط خرید ویلا برای متقاضیان را قدری تسهیل کنند. این گروه از مالکان با ارائه «تخفیف‌های جزئی» «ایجاد شرایط فروش اقساطی» یا «امکان معاوضه ویلا با خودرو» سعی دارند همچنان در بازار باقی بمانند و ویلای تحت مالکیت خود را به فروش برسانند. اما آن‌طور که بررسی‌ها و تحقیقات میدانی نشان می‌دهد حجم این گروه از مالکان خانه‌های دوم در مقطع زمانی کنونی در بازار به‌شدت اندک است.

اخبار مرتبط

چهار هزارو۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به خسارت دیدگان کرونا در مازندران پرداخت شد

کرونا صادرات محصولات کشاورزی مازندران را پنج درصد کم کرد

دستانی که با برکت عجین شد/تنوری که با کرونا سرد نشد

0 نظر

ارسال نظر

capcha