احتمال برگشت خوردن 5 میلیارد تومان اعتبار بازسازی امکان تاریخی

احتمال برگشت خوردن 5 میلیارد تومان اعتبار بازسازی امکان تاریخی

به گزارش مازندروز به نقل از خبرگزاری  فارس؛ تاریخ بخشی از فرهنگ ماست که هویت ما محسوب می‌شود میراث تاریخی به جا مانده از گذشتگان انسان را به گذشته و تاریخ برمی‌گردانند.

مازندران را همه با دریا و جنگل می‌شناسند درحالی‌که دارای بناهای تاریخی بسیاری است که از گذشته‌های دور به جا مانده است.

در سال‌های اخیر بر تعداد علاقه‌مندان به بازدید به اماکن و بناهای تاریخی افزوده شده است.

اما تفاوتی که بناهای تاریخی مازندران نسبت به سایر استان‌ها دارد این است که با توجه به شرایط اقلیمی مازندران به صورت طبیعی و در کوتاه‌مدت علف‌های هرز بر روی مکان‌ها و معماری باستانی شکل می‌گیرد و در درازمدت ممکن است این بوته‌های کوچک به درختچه‌هایی تبدیل می‌شود و اگر اعتباری برای زدودن علف‌های هرز اختصاص نیابد شاید مدت زیادی طول نکشد شاهد نابودی اثر خواهیم بود به همین دلیل اعتباراتی در این زمینه اختصاص می‌یابد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی مازندران تصمیم ما این است که به‌سرعت بناهای باستانی در حال خطر را شناسایی کرده و نسبت به رفع خطر اقدام کنیم.

 

مهدی ایزدی افزود: برای مرمت و سامان‌دهی بناهای تاریخی باید در فصل مناسب سال کار شود که معمولا در فصول بهار تا اواسط پاییز است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه معمولا اعتبارات در زمان نامناسبی ابلاغ می‌شود حتی در فصول زمستان نیز با مساعد شدن شرایط جوی اقدامات لازم در زمینه مرمت و سامان‌دهی بناها انجام می‌شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران به اعتبارات اندک و محدود در زمینه مرمت بناهای تاریخی اشاره کرد و افزود: امسال ۵ میلیارد تومان اعتبار در این زمینه داریم که به محض مساعد شدن وضعیت جوی اقدامات لازم را در دستور کار قرار می‌دهیم؛ در غیر این صورت اعتبارات برگشت می‌خورد.

 

ایزدی تصریح کرد: مازندران شرایط متفاوتی دارد به‌طوری‌که مردم اگر پشت بام منازل را رسیدگی کنند زمینه مساعد رشد و نمو گیاهان و علف‌های هرز فراهم می‌شود که آسیب‌های زیادی به همراه دارد چه برسد به بناهای تاریخی؛ به همین دلیل لایه‌برداری و آواربرداری بناهای تاریخی صورت می‌گیرد تا باعث سنگینی و درنتیجه ریزش سقف بناها نشود.

وی اظهار کرد: در استان مازندران ۲ هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده که نزدیک به ۸۰۰ اثر تاریخی به ثبت رسیده و بقیه آثار نیز نظارت داریم تا تخریب نشود.

 

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با تاکید بر اینکه هر بنای تاریخی نیاز به مرمت، سرکشی و نجات‌بخشی دارد، خاطرنشان کرد: اگر سالانه ۲۰ میلیارد تومان اعتبار در بخش مرمت داشته باشیم باز هم اندک است و باید اعتبارات را جذب کنیم تا مردم از این فضاها استفاده ‌کنند.

ایزدی با اعلام اینکه معمولا مردم در فصول نوروز و تابستان از اماکن و بناهای تاریخی بازدید می‌کنند و دست خالی برنمی‌گردند، اظهار کرد: همه مازندران را با جنگل و دریا می‌شناسند ولی با این وجود سال گذشته بیش از ۷۰۰ گردشگر خارجی از بناهای تاریخی استان بازدید کردند.

اخبار مرتبط

0 نظر

ارسال نظر

capcha