قرآن ژرف‌ترین منشور تعلیم و تربیت و هدایت بشر است

قرآن ژرف‌ترین منشور تعلیم و تربیت و هدایت بشر است

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه الزهرا (س) ساری گفت: قرآن ژرف‌ترین منشور تعلیم و تربیت و هدایت بشر است که خداوند متعال آن را برای تذکر و بیداری فطرت‌ها در اختیار بشریت قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه در مازندران، خانم فاطمه طالب زاده مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) ساری، روز گذشته در کرسی آزاد اندیشی با موضوع "تکرار در قرآن نقص یا معجزه" در جمع طلاب و مبلغین این مدرسه، اظهار داشت: یکی از موضوعات قرآنی که از گذشته ذهن قرآن پژوهان را به خود مشغول ساخته، مسئله تکرار در برخی از عبارات و آیات قرآنی است، چنانچه در سوره‌هایی مانند الرحمان و مرسلات، این تکرار به وفور دیده می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اعجاز بیان، خاطرنشان کرد: از مهمترین حکمت‌های تکرار در آیات، تذکر و یادآوری جهت پرهیز از فراموشی و خطا است، چرا که روح انسان، از طبایع مختلفی تشکیل شده که او را به سوی خواسته‌های نفسانی و شهوانی سوق می‌دهد، نتیجه این تکرار در عبارات قرآنی به نوعی تذکر و موعظه جهت تقابل با این خواسته‌ها و تسلیم ناپذیری در برابر آن‌ها است.

طالب‌زاده خاطرنشان کرد: موثرترین شیوه برای تأکید و فهماندن یک مطلب، تکرار آن است و در بسیاری از موارد آنچه که در قرآن برای بار دوم تکرار می‌شود، در واقع تکرار متعارف نیست، بلکه از آن معنایی غیر از آنچه بار نخست آمده اراده می‌شود.

وی در این نشست تصریح کرد: قرآن کریم قابل قیاس با سایر کتب معمول و رایج در جامعه نیست که کسی بتواند قواعد و اصول نگارشی و محتوایی آن را نقد کند، بلکه کتاب آسمانی و معجزه‌ای الهی است که خداوند آن را برای تذکر و یادآوری و بیدار نمودن فطرت خفته انسان‌ها در اختیار بشریت قرار داده است.

وی اظهار کرد: قرآن کتاب وحی و سرشار از حقایق زندگی است که برای ارشاد و هدایت انسان جهت رسیدن به کمال و سعادت بشری نازل شده است، قرآن با اعجاز خود در روح و فکر انسان نفوذ کرده و برنامه کامل زندگی در تمام ابعاد مادی و معنوی را به بشر ارائه کرده است.

اخبار مرتبط

0 نظر

ارسال نظر

capcha