یش‌بینی آتش‌سوزی جنگل‌ها و سقوط بهمن در ارتفاعات مازندران

یش‌بینی آتش‌سوزی جنگل‌ها و سقوط بهمن در ارتفاعات مازندران

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران نسبت به وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های استان با توجه به افزایش دمای هوا و وزش باد گرم نسبتا شدید و نیز امکان سقوط بهمن در محورها و جاده‌های کوهستاتی استان هشدار داد.

حسینعلی محمدی شیرکلائی در گفت‌وگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: با توجه به شرایط حاکم بر استان و هشداری که از سوی هواشناسی مبنی بر امکان وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های استان در پی وزش باد گرم و جنوبی شدن جریانات صادر شد، ضروری است که مسافران و شهروندان مازندرانی مسائل ایمنی مرتبط را رعایت کنند.

محمدی تاکید کرد: از آنجا که رطوبت کافی در جنگل‌ها به دلیل گرم شدن هوا وجود ندارد و جنگل خشک است، با افزایش دما و وزش باد گرم نسبتا شدید در دامنه‌ها، پتانسیل آتش‌سوزی افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به این تصور نادرست که بارش در روزهای اخیر وجود داشته و جنگل مرطوب است، خاطرنشان کرد: بارش‌هایی که طی این مدت رخ داد عمدتا در ارتفاعات بود اما جنگل‌های مازندران در دامنه‌ها قرار دارند و با تاثیر افزایش دما و وزش باد گرم، خشک و مستعد آتش‌سوزی خواهند بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران، هشدار دیگر را مرتبط با وقوع بهمن در دامنه‌ها و ارتفاعات اعلام کرد و افزود: به دلیل گرم شدن هوا، برف جدیدی که روی برف قدیم نشسته، پتانسیل حرکت را دارد و بر این اساس امکان سقوط بهمن در ارتفاعات محتمل است.

محمدی خطاب به شهروندان مازندرانی، تصریح کرد: توصیه می‌شود که شهروندان و مسافران از برافروختن آتش در مزارع، جنگل‌ها و مراتع خودداری کنند تا اتفاق ناگواری رخ ندهد و چنانچه آتشی روشن کردند حتما هنگام ترک محل از خاموش بودن کامل آتش اطمینان حاصل کنند.

وی افزود: همچنین در صورت مشاهده دود و موارد مشکوک به آتش‌سوزی بلافاصله موارد را با یگان حفاظت منابع طبیعی، محیط زیست، هلال احمر، ارگان‌های امدادی یا دهیاری و شهرداری‌ها و فرمانداری اطلاع دهند تا بتوانیم در اسرع وقت نسبت به اطفای حریق اقدام کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران با توجه به وزش باد نسبتا شدید در استان، تاکید کرد: در مورد سازه‌های موقت یا بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهرها و معابر، لازم است توسط راهداری، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ایمن سازی انجام شود.

محمدی با بیان اینکه دستگاه‌های نامبرده باید در حالت آماده‌ باش قرار گیرند، گفت: توصیه می‌شود هموطنان از محور کندوان یا جاده چالوس کمتر تردد کنند، به دلیل اینکه این محور پتانسیل زیادی برای سقوط بهمن دارد.

وی در پایان با بیان اینکه تاکنون گزارشی در مورد اتفاق ناگوار از قبیل آتش‌سوزی یا سقوط بهمن در مازندران ثبت نشده است، گفت: حساسیت ما برای روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه افزایش یافته هرچند هشدار سطح زرد از شنبه اعلام شده بود اما هرچه به پایان هفته نزدیک می‌شویم شرایط مستعدتر شده و حساسیت تشدید می‌شود.

اخبار مرتبط

0 نظر

ارسال نظر

capcha