رضایی: تا اقتصاد مردمی نشود، کشور به شکوفایی و پیشرفت نمی‌رسد

رضایی: تا اقتصاد مردمی نشود، کشور به شکوفایی و پیشرفت نمی‌رسد

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از ساری، محسن رضایی میرقائد در همایش استادان بسیجی دانشگاه‌های استان مازندران که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری برگزار شد، گفت: مشکل تاریخی ما که امام خمینی(ره) با دل بابرکت خودشان رفع کردند، این بود که گم شده بودیم و امام راحل ما را به خودمان آشنا کرد به طوری که با امکانات، داشته‌ها و امام به خودمان برگشتیم و به خودباوری رسیدیم.

وی با بیان اینکه بازگشت به خود یعنی بازگشت به ایمان خود، خودباوری و اعتماد به نفس، ادامه داد: شما به دفاع مقدس نگاه کنید، ملتی که تازه انقلاب کرده است، تحریم هم شده و ساز و برگش را گرفتند و واردات مهمات را ممنوع کرده‌اند، به طوری که تمام دنیا علیه ایران اسلامی بسیج شدند و ۵ استان را گرفتند؛ اما ملت ایران دست به زانوی خود گرفت و در دفاع مقدس سربلند شد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور عنوان کرد: این ملت اعتماد به نفس و خودباوری پیدا کرد و دست به خلّاقیت زد که امروز دنیا در شگفتی است که چگونه ایران به این تکنولوژی که محصول بازگشت به خود است، دست یافته است؟!

**خودباوری؛ عامل بازگشت تیم ملی مقابل ولز

رضایی با اشاره به پیروزی غرورآفرین تیم ملی در جام جهانی ۲۰۲۲ گفت: این بازگشت مانند دو گل مقابل ولز، محصول بازگشت به خود بود.

وی با قرائت آیه ۶۹ سوره مبارکه عنکبوت با عنوان «وَالَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ المُحسِنینَ» ( و آنها که در راه ما (با خلوص نیّت) جهاد کنند، قطعاً به راه‌های خود، هدایتشان خواهیم کرد؛ و خداوند با نیکوکاران است.) ادامه داد: بنابراین دو گل تیم ملی به ولز محصول خودباوری و بازگشت به خویشتن بود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور افزود: به مسئولی که مشکلات زیادی از استان مازندران ارائه و من هم پیگیری خواهم کرد، گفتم که شما نماینده مردم هستید و باید به جای سخنرانی کردن پیگیر مشکلات مردم باشید؛ چراکه خودباوری و اعتماد به نفس امروز با سخنرانی تحقق نمی‌یابد و عمل می خواهد.

رضایی درباره بازگشت به خودباوری این سؤال را نیز مطرح کرد که بازگشت به خودباوری برای چه لازم است؟ مطرح کرد: خودباوری برای آینده و عبور از تحریم‌ها ضروری است.

وی افزود: ببینید در اغتشاشات اخیر، آمریکا و انگلیس خبیث چگونه دخالت می‌کنند؟ در هیچ کجای دنیا کشوری در انتخابات و اعتراضات سایر کشورها دخالت نمی‌کند.

معاون اقتصادی رئیس جمهور تشریح کرد: تنها کشوری که سال‌هاست هجمه دخالت کشورهای خارجی قرار دارد، ایران است که تاکنون سربلند از آن خارج شده است.

رضائی، مطالبه‌گری را مهم ارزیابی کرد و افزود: دموکراسی شامل دو روی سکه است و اگر قرار باشد در انتخابات شرکت کنیم؛ اما مطالبه‌گر نباشیم حکومت مسیر رشد را طی نخواهد کرد؛ چراکه مردم‌سالاری فعال، پویا و زنده هم مشارکت مردمی را در خود دارد و هم مطالبه‌گری مردم.

وی تبیین کرد: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها دروغ می‌گویند که طرفدار آزادی هستند. اگر آنها طرفدار آزادی و دموکراسی هستند باید بگذارند آزادی در کشورهایی مانند ایران نهادینه شود، نه اینکه دخالت کنند و مسیر درست و قانونی مطالبه‌گری را به اغتشاشات بکشانند.

**دشمنان حتی ترکیه که عضو ناتوست را تحمل نکردند

معاون اقتصادی رئیس جمهور اضافه کرد: این نشان می‌دهد که آنها دنبال آزادی در کشورهای خاورمیانه نیستند؛ چراکه اگر آزادی و دموکراسی به معنای واقعی در کشورها نهادینه نشود، منافع آنها به خطر خواهد افتاد.

رضایی توضیح داد: آنها حتی کشور ترکیه را هم که جزئی از ناتوست را تحمل نکردند و قصد کودتا داشتند تا آن را به دوران مدیریت لائیک برگردانند.

وی این سؤال را مطرح کرد که دشمنان چرا قصد دخالت در ایران را دارند؟ و گفت: ایران کشوری است که شدیدترین تحریم‌ها علیه او اجرا شد و می‌بینند که این محاصره‌ها و تحریم‌ها بی‌اثر شده است.

معاون اقتصادی رئیس جمهور اضافه کرد: دشمنان دست به عملی می‌زنند که نتیجه محاصره اقتصادی را به همراه داشته باشد و آن عمل هم ناامنی است، ناامنی برادر تحریم اقتصادی است؛ چراکه با ناامنی سرمایه‌ها و سرمایه‌گذارها فرار می‌کنند.

رضایی افزود: در خارج از ایران هم این فضا را ایجاد می‌کنند که ایران ناامن و متزلزل است و در این کشور سرمایه‌گذاری نکنید.

وی یادآور شد: وقتی می بیند که ایران تجارت با همسایگان را تقویت کرده و عضو شانگهای شده، تلاش می‌کنند با ایجاد ناامنی امکان سرمایه‌گذاری در ایران را از بین ببرند، آن هم با سوءاستفاده از صدای اعتراض مردم.

معاون اقتصادی رئیس جمهور تشریح کرد: بنابراین همان اتفاقی که در اقتدار و امنیت افتاد باید در اقتصاد و فرهنگ کشور بیفتد، در حوزه اقتدار و امنیت قوی کار کردیم؛ اما در فرهنگ و اقتصاد ناکارآمدی‌ها و مدیریت‌های غلط به همراه تحریم‌ها و تهاجم فرهنگی ما را عقب نگه داشته است.

رضایی با تأکید بر اینکه باید برای آینده برنامه داشته باشیم، اضافه کرد: این برنامه باید زندگی مردم را بهبود بخشیده و پیشرفت کشور را تضمین کند، همچنین موجب رشد اقتصادی ایران شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بسیج در سال ۱۳۵۸ به دستور امام خمینی(ره) تشکیل شد، تأکید کرد: بسیج نماد اعتماد به نفس و خودباوری است.

معاون اقتصادی رئیس جمهور تبیین کرد: بسیج در دنیا مظهر اعتماد به نفس است، بسیجی که لشکر مخلص خداست و موفق شد در جنگ و پس از آن با خلّاقیت و نوآوری کارهای زیادی انجام دهد.

**بسیجیان در خط مقدم مقابله با حوادث

رضایی عنوان کرد: هیچ حادثه‌ای در کشور اتفاق نیفتاد، مگر آنکه بسیجیان نخستین افرادی بودند که آنجا حضور پیدا کردند و اگر بخواهیم اقتصاد و فرهنگ را درست کنیم باید آن را مردمی کنیم.

وی با تأکید بر اینکه مردم باید همواره در صحنه باشند، خاطرنشان کرد: مگر انقلاب اسلامی با مردم به پیروزی نرسید؟ مگر جنگ را با مردم به سرانجام نرساندیم؟ چرا نباید اقتصاد با مردم انجام شود؟

رضایی: تا اقتصاد مردمی نشود، کشور به شکوفایی و پیشرفت نمی‌رسد

معاون اقتصادی رئیس جمهور توضیح داد: اگر اقتصاد مردمی باشد نخستین دردی که در کسب و کار پیدا می‌شود، مردم مطلع می‌شوند و برای رفع آن تلاش می‌کنند؛ بنابراین اقتصاد برنامه‌ریزی شده یک اقتصاد مردمی نیست. تا اقتصاد مردمی نشود این کشور به شکوفایی نمی‌رسد و پیشرفت نمی‌کند.

رضایی مطرح کرد: اکنون برنامه‌هایی در کشور طراحی شده که دشمنان متوجه آن شدند که چه آثاری دارد؟ به همین دلیل دست به اقداماتی زدند؛ بنابراین دولت سیزدهم تلاش دارد در نخستین اقدام اقتصاد را مردمی کند و نخستین اقدام دولت مردمی مردمی کردن اقتصاد است.

وی افزود: در این راستا ابتدا باید دیوارهای بلند دیوان‌سالاری و بروکراسی اداری تخریب شود تا موفق شود مردم را وارد اقتصاد و مشارکت کند.

معاون اقتصادی رئیس جمهور اضافه کرد: به‌عنوان مثال به فصل هفتم قانون اساسی بی‌توجهی شده که ۹ اصل دارد و یکی از اصول آن مشارکت مردم در امور اقتصادی و فرهنگی است و این کار برعهده شوراهای شهرها قرار داده شده، اما کار این شوراها شده رسیدگی به امور جاری شهر و فعالیت‌های کف خیابانی.

رضایی با اشاره به اینکه در روز بسیج بازگشت به خود الگویی است که باید به آن فکر کنیم، اظهار کرد: براساس فصل هفتم قانون اساسی اقتصاد و فرهنگ مانند تفکر و رفتار بسیجی مردم باید به صورت خودجوش وارد میدان کارزار شود و دولت به فعالیت‌های زیربنایی و بنیادی بپردازد.

وی گفت: در روز و هفته بسیج بازگشت به خود را باید مورد توجه قرار دهیم و نقش استادان بسیجی در این موضوع بسیار مؤثر است، چراکه بسیج مرد رفع مشکلات زندگی مردم است.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس عنوان کرد: امروز حلقه‌های قطع شده بسیاری در کسب و کارها کشور وجود دارد که یک نیروی دلسوز می‌خواهد تا این حلقه‌ها را به هم متصل کند.

**ورود صنعت به استان‌های گیلان و مازندران اشتباه است

وی تبیین کرد: مثال دیگر اینکه میوه‌های سردرختی که مشکل باغداران بوده سالهاست وجود دارد؛ اما نیروی درون که این میوه‌ها را به صنعت و تولید سرمایه تبدیل کند، وجود ندارد تا ارزش افزوده به همراه داشته باشد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور افزود: گیلان و مازندران استان‌هایی سبزی هستند و صنعت نباید به این استان‌ها ورود کند و این بدترین تصمیم و برنامه‌ریزی بوده است.

رضایی تأکید کرد: صنعت برای صنعت معنا ندارد، صنعت یا برای کشاورزی است، یا برای خدمات یا بهداشت و درمان. در استان‌های مازندران و گیلان بهترین کشاورزی را داریم، در حالی که صنعت کشاورزی نداریم.

وی، خاک، بذر، آبیاری، برق، بهره‌وری الگوی کشت و ... را زیرمجموعه عرصه صنعت قلمداد کرد و گفت: این حلقه‌های گسسته که امروز در استان مازندران وجود دارد باید با وارد شدن به میدان عمل شوند و نخبگان دانشگاهی خود را محصور در دانشگاه نکنند و با ایجاد گروه‌های مشاوره‌ای کشاورزان و باغات را که از هم گسسته را به هم متصل کنند.

معاون اقتصادی رئیس جمهور تبیین کرد: از ابتدای کار تا صادرات محصول می‌شود میلیون‌ها دلار درآمد برای کشاورزی استان مازندران به همراه آورد، اما وقتی این حلقه‌ها به هم متصل نشود دلال‌ها حضور پیدا می‌کنند و سود آنها را خواهند ربود.

رضایی عنوان کرد: این حلقه‌ها باید توسط استادان بسیجی با ایجاد گروه‌های مختلف مشاوره و عملیاتی به هم پیوسته شود و سود اقتصادی آن را مردم ببرند.

وی خاطرنشان کرد: اصلاح خاک اصلاح بذر، تولید بذرهای جدید صنایع تبدیلی، بازاریابی و صادرات فعالیت‌هایی است که استادان بسیجی می‌توانند در آن نقش ایفا کنند.

معاون اقتصادی رئیس جمهور از استادان دانشگاه‌ها درخواست کرد که مسئله‌محوری و حل مسئله را به استان خود گره بزنند و گروه‌های تحقیقاتی مانند رزمندگان اسلام در جبهه‌ها تشکیل دهند و مشکلات روستاها و شهرها را پیدا کرده و درصدد رفع آنها بربیایند.

رضایی اضافه کرد: مشکلات مربوط به درآمد در کشت، برداشت و فروش در ضایعات را می‌شود با همدلی مرتفع کرد و این زمانی ممکن است که استادان بسیجی همچون روزهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی دل به دریای مشکلات کشور بزنند تا این مشکلات مردم مرتفع شود

اخبار مرتبط

0 نظر

ارسال نظر

capcha