رونمایی از مجسمه جهان پهلوان تختی در تنکابن

رونمایی از مجسمه جهان پهلوان تختی در تنکابن

مشاور کمیته ملی المپیک در آیین رونمایی از مجسمه جهان پهلوان تختی گفت: جهان پهلوان تختی افتخارات زیادی را در عرصه ملی و بین المللی کسب کرد اما آنچه باعث شد تا نام این پهلوان در دلها بنشیند ، جوانمردی و مردمداری تختی بود.

بهروز منتقمی افزود: باید ورزشکاران و قهرمانان از اخلاق و رفتار این اسطوره جهانی درس بیاموزند و آن را در زندگی خود به کار بندند تا همچون تختی نامی نیک و ماندگار از خود به یادگار بگذارند.

وی به شهادت سردار سپهبد سلیمانی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: ملت بزرگ ایران اسلامی پهلوانان و سرداران زیادی را در عرصه های مختلف به خود دیده اند و آنها همچون ستاره ای در آسمان ها درخشیدند و نام آنها در دل های مردم جای دارد.

منتقمی خاطرنشان کرد: امروز نام مردان بزرگی همچون سردار سلیمانی در جهان طنین انداز شده و ملت ایران به وجود آنها افتخار می کند.

مشاور کمیته ملی المپیک در پایان از مسئولان محلی خواست تا یک موزه قهرمانان و هنرمندان در شهر تنکابن راه اندازی نماید.

شهردار تنکابن نیز در این مراسم به ویژگی های اخلاقی و رفتاری جهان پهلوان تختی اشاره کرد و گفت: انسان های بزرگ ثابت کرده اند که اگر در کنار مردم قرار بگیریم و همراه آنها باشیم به جاودانگی خواهیم رسید .

محمد زرودی با بیان اینکه برای ساخت میدان و مجسمه جهان پهلوان تختی حدود ۷۰ میلیون تومان هزینه شده است، افزود: پیش از این نیز از سردیس فردوسی ، پروفسور بهادری و مهرابی و سه تن از شهدای انقلاب اسلامی شهر تنکابن رونمایی شده بود.

وی در ادامه به شهادت سردار دلها شهید قاسم سلیمانی اشاره کرد و بیان داشت: سردار سپهبد سلیمانی یک انسان وارسته بود که شهادت ایشان دل هر انسانی را به درد آورد.

غلامرضا تختی در پنجم شهریور سال ۱۳۰۹ در خانواده‌ای مذهبی و متوسط در محله خانی‌آباد تهران بدنیا آمد. رجب خان پدر تختی غیر از وی ۲ پسر و ۲ دختر داشت که همه آنها بزرگتر از رضا بودند. تختی از۲۰سالگی کشتی را در باشگاه پولاد زیرنظر «حبیب الله بلور» آغاز کرد.

تختی در رقابت‌های قهرمانی کشور طی سال‌های ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۸، موفق شد هشت بار قهرمان کشور شود. وی همچنین سه بار پهلوان ایران شد.

تختی در نخستین حضور خود در تیم ملی در رقابت‌های جهانی ۱۹۵۱ هلسینکی در وزن ۷۹ کیلوگرم صاحب مدال نقره شد. او در اولین حضور خود در المپیک در رقابت‌های ۱۹۵۲ هلسینکی با شکست مقابل کوریدزه از شوروی صاحب مدال نقره شد.

افتخارات پهلوان بزرگ کشتی ایران در رقابت‌های جهانی ۱۹۵۹ و ۱۹۶۱ و ۱۹۶۲ تهران، یوکوهاما  و تولیدو با کسب ۲ مدال طلا و یک مدال نقره ادامه یافت.

تختی در رقابت‌های المپیک ۱۹۵۶و ۱۹۶۰ ملبورن و رم صاحب یک مدال طلا و یک مدال نقره شد. همچنین در بازی‌های آسیایی ۱۹۵۸ توکیو صاحب مدال طلا شد.

غلامرضا تختی اولین کشتی‌گیر ایرانی است که موفق شد در سه وزن صاحب مدال شود. وی همچنین پر افتخارترین کشتی‌گیر تاریخ کشتی ایران در المپیک است.

تختی سرانجام ۱۷دی ماه سال ۱۳۴۶در حالیکه بابک ۴ماهه بود در هتل آتلانتیک سابق درگذشت

شهرستان ۱۶۶ هزار نفری تنکابن در مازندران واقع است.

اخبار مرتبط

دستگیری شرور زور گیر در تنکابن

کفش دزدان تنکابن دستگیر شدند

سریال دنباله‌دار رانش زمین در روستای یوج تنکابن

0 نظر

ارسال نظر

capcha