سهم ۳.۵ درصدی بانوان مازندران در اهدای خون

سهم ۳.۵ درصدی بانوان مازندران در اهدای خون

ذوالفقار تقوی در دوره آموزشی فرهنگ سازی اهدای خون ویژه بانوان شاغل با تاکید بر نقش حیاتی انتقال خون، رسالت اصلی انتقال خون را تهیه و تأمین خون و فرآورده‌های خون سالم و کافی عنوان کرد و هدف از تشکیل این دوره آموزشی را فرهنگ سازی اهدای خون در میان بانوان و افزایش مشارکت آنان در اهدای خون برشمرد.

وی با اشاره به جمع آوری خون در ۱۱ پایگاه انتقال خون استان، اظهار داشت: خون‌های اهدایی مردم دست کم به سه فرآورده مانند پلاکت، پلاسما و گلبول قرمز متراکم تبدیل می‌شود، که هرکدام کاربرد ویژه ای برای درمان بیماران دارد.

تقوی مشارکت زنان استان را در اهدای خون بسیار پایین ارزیابی کرد و گفت: سهم بانوان مازندران در اهدای خون فقط ۳.۵ درصد بوده، این در حالی است که نیمی از نیازمندان به تزریق خون و فرآورده‌های خونی را زنان تشکیل می‌دهند.

مدیرکل انتقال خون مازندران ابراز امیدواری کرد: بتوانیم با همکاری دفتر امور بانوان و رابطین دستگاه‌های اجریی و فرمانداری‌ها به عنوان مروجان فرهنگ اهدای خون میزان مشارکت زنان را در سطح استان مازندران افزایش دهیم.

سمیه قاسمی طوسی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران، رابطان دستگاه‌های اجرایی را سفیران فرهنگی اهدای خون برشمرد و از آنان خواست که با آگاهی، نقش اثرگذاری در خانواده، اجتماع و محیط کاری ایفا کنند و مفاهیم مربوط به این اهدای خون زنان را به درستی منتقل کنند.

وی به باورهای نادرستی که در جامعه در زمینه اهدای خون زنان وجود دارد اشاره کرد و ادامه داد: زنان از سلامت خون بیشتری برخوردارند و اگر باورهای نادرستی که در ذهن جامعه است، به باورهای درست تبدیل شود، این قشر جامعه می‌توانند به استمرار اهدای خون کمک کنند.

اخبار مرتبط

شاخص اهدای خون در مازندران ۲ برابر استاندارد جهانی است

کمبود همه گروه‌های خونی در مازندران

نیاز شدید به گروه خونی o منفی در مازندران

0 نظر

ارسال نظر

capcha