تخلف‌های بی جریمه‌ای که به قیمت جانمان تمام می‌شود + فیلم

صمیم‌های جدی جواب می‌دهد
 
۱۴تیر بود که ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد: “از فردا به افراد بدون ماسک خدمات ارائه نمی‌شود” ، خبر خوبی که در بین اخبار بد کرونایی برایم دلگرم کننده بود، چون می گفتند این طرح فقط به مراجعه مردم به اداره‌ها خلاصه نمی‌شد بلکه اگر کسی بدون ماسک برای خریدن چند کیلو میوه هم به میدان تره بار می‌رفت فروشنده نباید به او میوه بدهند، چون در صورت خدمات دهی فروشنده به عنوان متخلف از فعالیتش جلوگیری می‌شد.
 
یک جای کار می‌لنگد
 
یک هفته‌ای از این قانون گذشت، اما نه تنها تعداد مبتلایان به کرونا در مازندران کم نشد بلکه هر روز به شهر‌های قرمز استان اضافه می شود ، تصمیم گرفتم برای پیدا کردن جواب این تناقض پیاده در دل خیابان‌ها قدم بزنم که در همان چند قدم اول متوجه شدم نیازی به کاراگاه بازی نبود کافی است خودم را به اولین خیابان برسانم، سر بچرخانم و به صف تاکسی میدان امام ساری نگاه کنم و تاکسی‌هایی که مسافر بدون ماسک سوار می‌کنند را بشمارم.
یک دو سه چهار…
 
مثل شمارش تیربرق‌های خیابان در کودکی با این تفاوت که دربازی های کودکی فقط تیر برق‌ها را می‌شمردم، اما حالا در جدیت‌های بزرگسالی غرق شدم و علاوه بر تاکسی ها، بقالی ها، لباس فروش ها، نانوایی‌ها و هرجایی که به افراد بدون ماسک خدمات می‌دهند هم باید به آن اضافه شوند.
 
تخلف‌های بی جریمه‌ای که به قیمت جانمان تمام می‌شود + فیلم
میدان‌های تره بار ساری هم مثل روز‌های دیگر مردم برای خرید آمدند عده‌ای ماسک داشتند و عده‌ای نه. اما نگران کننده‌تر از این صحنه فروشندگانی بودند که بدون ماسک به مردم خدمات می‌دادند. علت را که پرسیدم یکی ساعت طولانی کار را بهانه می‌کرد فروشنده دیگری هم گرما هوا را ، دیگری هم از گران بودن ماسک می‌گفت.

نظارت‌ها با قوانین همخوانی ندارد

پس از میدان تره بار به راسته ماهی فروش ها، کفش فروشی‌ها هم سر زدم، اما آنچه که در همه جا به وضوح دیده می‌شد نبود نظارت کافی بر الزامی بودن ماسک بود. اینبار سوالاتمان را نه از مردم بلکه باید از رئیس اتاق اصناف مازندران می‌پرسیدم.
 
تخلف‌های بی جریمه‌ای که به قیمت جانمان تمام می‌شود
پیرزاده رئیس اتاق اصناف مازندران گفت: ناظران اتاق اصناف از صبح وارد بازار می‌شوند و به فروشندگانی که به افراد بدون ماسک خدمات دهی می‌کنند تذکر می‌دهند.
دیده‌های خود را برایش شرح دادم، گفت:ما فقط ۱۰ ناظر داریم و فعلا به علت مشکلات مالی نمی توانیم به تعداد ناظران اضافه کنیم و اگر ناظران فروشنده‌ای را مشاهده کنند که خودش ماسک ندارد و یا به افراد بدون ماسک خدمات می‌دهد فقط می‌توانندبه صورت زبانی تذکر دهند و یا اینکه از فروشنده بخواهند به شیشه مغازه خود کاغذی بچسباند که روی آن نوشته باشد، “لطفا با ماسک وارد شوید”.

پرسیدم: فقط همین؟ قرار بود از ادامه فعالیتشان جلوگیری شود حتی جریمه نقدی هم ندارد؟

پیرزاده گفت: اتاق اصناف نمی‌تواند با متخلفان برخورد کند، چون قانون چنین چیزی را برای ناظران اتاق اصناف تعریف نکرده است.
 
کلاف کمی درحال پیچیده شدن است نمی‌شود که هر روز فقط با تذکر ساده ۳۰هزار اصناف و ۶۴ اتحادیه را ملزم به استفاده از ماسک کرد آن هم اگر ۱۰ ناظر گذرشان به همه اصناف برسد!
 
تخلف‌های بی جریمه‌ای که به قیمت جانمان تمام می‌شود
هر چند که در اصناف به جواب قانع کننده‌ای نرسیدم، اما با پیگیری و تماس به تاکسیرانی ساری غلامی سربازرس تاکسیرانی ساری گفت: برای راننده‌های تاکسی بدون ماسک برگ جریمه ۱۰ هزار تومانی صادر می‌شود و بازرسی‌ها با جدیت ادامه پیدا خواهد کرد.

 

این مسئله هر روز ذهن مرا درگیر می کند باید با جدیت در نظارت و جریمه هایی به نفع سلامت همه  مردم فکری به حال کاهش این عدد‌های کرونایی در کشور کرد.

کرونا دیگر بخشی از زندگی یک خانواده ۷ میلیاری است که اگر اعضای این خانواده خودشان به هم کمک نکنند این ویروس همچنان پر قدرت به راهش ادامه می دهد.

اخبار مرتبط

0 نظر

ارسال نظر

capcha