فصل نشا و کاشت برنج‌؛

آب سد البرز از منطقه لفور شهرستان سوادکوه شمالی به شالیزارها رسید

آب سد البرز از منطقه لفور شهرستان سوادکوه شمالی به شالیزارها رسید

آغاز فصل کشاورزی در مازندران به مهم‌ترین عنصر کشت یعنی تأمین آب وابسته است. موضوعی که در سال‌های اخیر با توجه به تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی‌ها و کم شدن ذخایر منابع آبی استان برای تعداد زیادی از کشاورزان مشکلاتی ایجاد کرده و حتی زمان آغاز کشت را نیز در برخی موارد به تعویق انداخته است.

سدهای مازندران که نقش بسیار مهمی در تأمین آب مورد نیاز کشتزارهای این استان دارند هرچند که نسبت به سال‌های پیش از آغاز دوره خشکسالی هنوز وضعیت‌شان مطلوب نیست، اما امسال نسبت به سال گذشته از نظر ذخیره آب وضعیت بسیار بهتری پیدا کرده‌اند.

بر اساس آمارهای موجود در حال حاضر مجموع ذخیره آب در سدهای استان حدود ۲۵۶ میلیون متر مکعب معادل ۵۸ درصد حجم ذخیره سدهای مازندران است. البته با توجه به این‌که سد گلورد هنوز به دلیل در حال ساخت بودن پل به طور کامل آبگیری نشد، درصد پرشدگی سدهای استان بدون احتساب این سد ۷۳.۵ درصد است. حجم ۲۵۶ میلیون متر مکعبی آب موجود در سدهای استان در مقایسه با حجم آبی که سدهای استان پارسال در همین زمان ذخیره کرده بودند حدود ۷۷.۵ درصد بیشتر است. بیشترین سهم ذخیره هم در حال حاضر متعلق به سد البرز یا سد آیت‌الله صالحی مازندرانی در شهرستان سوادکوه شمالی است.

این سد ۱۴۲ میلیون مترمکعبی در حال حاضر ۱۳۹.۵ میلیون مترمکعب آب ذخیره دارد و نزدیک به ۹۸.۵ درصد ظرفیت آن پر شده است. با توجه به همین شرایط مطلوب ذخیره آب در این سد نیز رهاسازی آب برای مصرف کشاورزان و آبیاری کشتزارها در ابتدای فصل کشت و نشا آغاز شده است.

به گفته مدیر نگهداری و بهره‌برداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران رهاسازی آب سد آیت‌الله صالحی مازندرانی در سوادکوه شمالی برای آبیاری کشتزارهای شبکه البرز از هفته گذشته آغاز شد.

جواد دادویه با اشاره به آغاز فعالیت‌ کشاورزان در کشتزارهای استان از میانه‌های فروردین و نیاز به آب برای عملیات کاشت اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به آورد مناسب رودخانه‌ها و بارندگی‌های خوبی که از ابتدای سال آبی جاری تا کنون در بالادست سد داشتیم، وضعیت ذخیره آب در سد آیت‌الله صالحی مازندرانی مطلوب است و حجم آب ذخیره شده در مخزن به بیش از ۱۳۹ میلیون متر مکعب معادل ۹۸ درصد پرشدگی رسید.

وی افزود: با توجه به کاهش دبی آب میان‌حوضه‌ای رودخانه بابلرود و آغاز زودهنگام فصل کشاورزی، رهاسازی آب از این سد برای کشتزارهای شبکه البرز از تاریخ ۲۷ فروردین آغاز شد.

به گفته مدیر نگهداری و بهره‌برداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران از ابتدای رهاسازی آب کشاورزی از سد البرز تا کنون بیش از پنج میلیون متر مکعب آب برای آبیاری کشتزارهای شبکه البرز اختصاص یافته است.

دادویه گفت: با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته و وضعیت مناسب ذخیره مخزن این سد، متناسب با نیاز کشتزارهای پایین‌دست میزان آب مورد نیاز در ماه‌های آتی تامین خواهد شد. البته با توجه به ضرورت حفظ منابع آبی برای دوره‌های بعدی، برنامه‌ریزی تامین آب براساس نوبت‌بندی خواهد بود.

وی افزود: برای تامین آب آشامیدنی شهرهای گروه الف از سد البرز هم ماهانه ۲.۵ میلیون مترمکعب آب به تصفیه‌خانه بابل انتقال داده می‌شود.

سد آیت‌الله صالحی مازندرانی که با نام سد البرز نیز شناخته می‌شود در دهستان لفور از توابع شهرستان سوادکوه شمالی روی رودخانه بابلرود ساخته شده است. حجم مخزن این سد با ارتفاع دیواره ۷۸ متر و طول تاج ۸۳۷ متر حدود ۱۴۲ میلیون متر مکعب است که توان تنظیم ۱۹۲ میلیون متر مکعب آب را دارد و ۵۴ هزار هکتار از کشتزارهای مازندران در منطقه حد فاصل رودخانه‌های بابلرود تا سیاهرود زیر پوشش این سد قرار دارند.

کشاورزان مازندران طی سه سال اخیر نبردی جدی با خشکسالی و کم‌آبی داشتند و برای سال ۱۴۰۳ نیز با توجه به کاهش بارش برف در ارتفاعات مازندران طی نیمه دوم سال ۱۴۰۲ این نگرانی وجود داشت که برای چهارمین سال پیاپی هم خشکسالی گریبان کشاورزی این استان را بگیرد. آمارهای مرتبط با منابع آبی استان تا روزهای پایانی فروردین سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که هر چند امسال کشاورزان استان برای تأمین آب مورد نیاز کشتزارهای‌شان وضعیت بهتری نسبت به سه سال گذشته خواهند داشت، اما در برخی نقاط همچنان تنش آبی قابل مشاهده است و باید اقدامات لازم برای عبور از خشکسالی همچنان انجام شود.

اخبار مرتبط

صدور حکم جلب ۲۵ قاچاقچی چوب جنگلی در شهرستان عباس‌آباد

رفع تصرف و خلع ید ۱۰۰۰ مترمربع از اراضی ملی در منطقه بندپی شرقی بابل

۸۰ درصد پیشرفت برای پروژه آبرسانی منطقه شیخ موسی شهرستان بابل

0 نظر

ارسال نظر

capcha