پرداخت ۵۷۰ میلیارد ریالی غرامت سیل به کشاورزان مازندرانی

۵۷۰ میلیارد ریال معادل ۶۶.۳ درصد غرامت سیل و حوادث طبیعی امسال به کشاورزان مازندرانی پرداخت شد.
به گزارش مازندروز به نقل از خبرگزاری صداوسیمای مرکز مازندران، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه نیمی از خسارت‌های سیل بخش کشاورزی مازندران پرداخت شد، گفت: ۷۲ میلیارد تومان جزء مصوبه بود که ۵۰ درصد آن تخصیص پیدا کرد و تاکنون ۵۷ میلیارد تومان معادل ۶۶.۳ درصد پرداخت شده است.
سیدمحمد موسوی با بیان اینکه اواخر اسفند ماه و فروردین ماه سال جاری شدت بارندگی در برخی از شهر‌های مازندران به حدی بود که خسارات جدی برای هم‌استانی‌ها در پی داشت گفت: از همان آغاز وقوع این اتفاق ساخت و مرمت منازل مسکونی و رسیدگی به خسارت‌هایی که کشاورزان متحمل شدند در دستورکار مسئولان مربوط قرار گرفت و پرداخت تسهیلات آغاز شده بود.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی درباره کمک بلاعوض سیل به سیل‌زدگان مازندران در حوزه کشاورزی گفت: از ۴۳ هزار پرونده خسارت سیل در مازندران، ۳۰ هزار پرونده خسارت پرداخت شد و ۱۰ هزار پرونده‌ها هنوز پرداخت نشده است و باید نهایی شود.
وی با بیان اینکه خسارات انواع مخاطرات را در کشور شاهد هستیم و همین امر سبب به‌وجود آمدن آثار و تبعات گسترده‌ای در بخش کشاورزی می‌شود، گفت: به عنوان نمونه سرمازدگی و یخبندانی که در سال ۹۴ شاهد بودیم ۲ هزار میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی در کشور وارد کرد و امسال این عدد به ۱۲ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.
سیدمحمد موسوی افزود: سال ۹۴ در پی وقوع سیل ۲ هزار و ۷۱۰ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی کشور وارد شد، اما امسال تاکنون خسارت سیل به ۱۵ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است و همه این‌ها نشان دهنده این است در ۴۰ سال اخیر مخاطرات آب و هوایی دو برابر شده است.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در ۵۳ سال گذشته ۷۰ درصد خسارت‌هایی که وارد شد منشاء اقلیمی داشته است، گفت: دهه ۷۰ آتش‌سوزی در جنگل‌ها ۷۵۰ مورد بود که اکنون به ۲ هزار مورد رسیده است و نشان می‌دهد خسارت‌ها روند تصاعد هندسی دارد.
موسوی با بیان اینکه باید به مقوله پیشگیری در حوادث و بلایای طبیعی یک نگاه استراتژیک داشته باشیم، افزود: سه تا پنج درصد تولیدات کشاورزی با عوامل خسارت‌زا از دست می‌رود.
اخبار مرتبط