تولید سامانه جامع مدیریت بانک‌های نشاء برنج

گروه اقتصادی یکتاپرس، بهمن امیری‌لاریجانی با بیان اینکه مازندران میزبان هوشمندسازی کشاورزی در سطح کلان خواهد بود، اظهار کرد: ایستگاه هواشناسی خودکار و هوشمند را راه‌اندازی کردیم و طراحیف تولید، استاندارسازی و بومی‌سازی انجام شد و یک دوره کشت از آن مورد استفاده قرار گرفت.

وی گفت: نمونه خارجی این دستگاه ۳۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان قیمت دارد و توانستیم با داخلی‌سازی این تکنولوژی هزینه این دستگاه را به کمتر از ۳۰ میلیون تومان کاهش دهیم و صرفه‌جویی ارزی را برای استان داشته باشیم.

رئیس مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز افزود: با راه‌اندازی ایستگاه هواشناسی هوشمند تمامی داده‌های اقلیمی را مکان‌محور در بازه‌های زمانی دلخواه به موبایل کاربر وصل کنیم تا اطلاعات مکانی منطقه را برای کشاورز و کاربر به همراه داشته باشد.

امیری‌لاریجانی اضافه کرد: طراحی، تولید و ساخت سیستم آبیاری هوشمند ویژه شالیزار در مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز راه‌اندازی شد که در بستر مخابراتی  و تکنیک اینترنت اشیا فعال هستند و مستقل از مدیریت کشاورز و حضور فیزیکی کشاورز سطح آب را در شالیزار مدیریت می‌کند.

وی اظهار کرد: این مرکز تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه صنعتی شریف و نوشیروانی بابل منعقد کرد تا با استفاده از سنجش از راه دور و تصاویر ماهواره‌ای تمامی اراضی زراعی و باغی را رصد کنیم و مشکلات و مسائل کشت را به کشاورزان اطلاع‌رسانی کنیم و توسعه‌های ترویجی را به کشاورزان آموزش دهیم.

رئیس مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز بیان کرد: در حال حاضر با تغیر اقلیم، بیابان‌زایی، افزایش قیمت محصولات کشاورزی، تخریب محیط زیست و کیفیت غذا مواجه هستیم که همه این موارد جزء چالش بخش کشاورزی است و برای درمان این چالش‌ها نیاز به داده‌های به‌هنگام، دقیق و به روز داریم و از طریق بسترهای کشاورزی هوشمند میسر خواهد شد.

اخبار مرتبط