افتتاح نخستین مرکز سلامت و نگهداری دختران آسیب‌پذیر اجتماعی در مازندران

مازندران نخستین مرکز سلامت و نگهداری دختران آسیب‌پذیر اجتماعی در مازندران روز شنبه با حضور معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ساری افتتاح شد.

در این مراسم حبیب‌الله مسعودی‌فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور حضور خیرین در کنار بهزیستی را برای پیشگیری و مداخله در آسیب های اجتماعی تاثیر گذار دانست و گفت: خیرین مانند بازوی اصلی سازمان بهزیستی بوده که در مواجهه با آسیب اجتماعی موثر عمل می کنند.

وی افزود: ۶۸۰ مرکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست کشور تقریباً در ۶۵۰ مرکز توسط خیرین نگهداری و مدیریت می شود که نشانگر جایگاه آنان در کنار بهزیستی است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی سازمان بهزیستی کشور از واگذاری بخش شیرخوارگاه به خیرین دارای سابقه کار و تجربه در این حوزه خبر داد و اظهار کرد: بیشتر شرکای اجتماعی بهزیستی همچون خیرین تمایل دارند در حوزه کودکان به خصوص بخش های غیرآسیب اجتماعی فعالیت کنند اما این در حالی است که گسترش مشکلات خانوادگی و اقتصادی، آسیب های اجتماعی را عمیق تر کرده و این بخش بیشتر از همه نیازمند ورود و مداخله خیرین است.

در ادامه این مراسم فرزاد گوهردهی مدیرکل بهزیستی مازندران با اشاره به اینکه بیمه ۲۴۰۰ تن از بانوان، از سوی بهزیستی پرداخت می‌شود، خاطر نشان کرد: نخستین مرکز سلامت و نگهداری دختران آسیب پذیر مازندران ظرفیت نگهداری ۹ دختر آسیب دیده اجتماعی بالای ۱۸ سال را دارد. 

وی با اشاره به اینکه بیمه زنان مهم ترین خدمت حمایتی از زنان و دختران تحت پوشش بهزیستی است، ادامه داد: در سال جاری۲۴۰۰ نفر از بانوان زیر پوشش بهزیستی مازندران از بیمه روستایی و عشایری برخودار شدند.

مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه اشتغالزایی و توانمندسازی از دیگر خدمات بهزیستی برای زنان و دختران است و در این راستا اقداماتی نیز صورت گرفته است، گفت: در این بخش نیز امسال ۳۱ گروه همیار در قالب کارگاهی و ۳۱۹ گروه خودیار در استان ساماندهی و برای آنان فرصت اشتغال به خصوص مشاغل خانگی ایجاد شده است.

گوهردهی گفت: بهزیستی مازندران ۱۵ هزار و ۸۰۰ زن سرپرست خانوار و بانوی آسیب‌پذیر یا در معرض آسیب را تحت پوشش دارد که از خدمات مستمری و یارانه ای برخودار هستند.

در ادامه‌ این مراسم سمیه قاسمی طوسی مدیر کل امور بانوان و خانواده‌ی استانداری مازندران با اشاره به اینکه نگاه متولیان فرهنگی نسبت به مشارکت فرهنگی دختران باید بیشتر از همیشه باشد، اظهار کرد: دختران ما در شرایطی به سر می برند که باید از امنیت روانی برخوردار باشند این مرکز می‌تواند پناهگاهی برای آنها محسوب شود.  

وی ابراز امیدواری کرد: با کمک خیرین آینده بهتری را برای بانوان کشور رقم بزنیم. 

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری به موضوع زنان خشونت دیده اشاره کرد و گفت: از خانه های امن می‌توان در جهت پناهگاه زنان خشونت دیده نیز بهره برد.

قاسمی طوسی گفت: امیدوارم با حضور خیرین در شرق و سایر شهرها نیز بتوانیم چنین مراکزی را داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، این مرکز در زمینی به مساحت ۵۰۰ متر مربع و با هزینه ۳۰ میلیارد ریال توسط مهندس رضایی یکی از خیرین استان ساخته شده و در اختیار بهزیستی قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

وزیر علوم درگذشت نخبه‌ علمی کشور را تسلیت گفت

۲۲ مرکز مهر در مازندران فعالیت می‌کنند

بهره‌مندی بیش از ۳۶۰ هزار نفر از خدمات مشاوره‌ای بهزیستی