۱۴ اثر میراثی ایران در انتظار ثبت جهانی است

معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت که ۱۴ اثر میراثی کشور هم‌اکنون در نوبت ثبت میراث جهانی قرار دارد.

محمدحسن طالبی پنجشنبه شب در جشن ملی ثبت جهانی جنگلهای هیرکانی در بابلسر افزود: ایران سالانه یک سهمیه برای ثبت جهانی دارد که از سال ۹۲ و با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید هرساله از این سهمیه استفاده کردیم.

وی با اعلام این که تا پیش از آغاز به کار دولت تدبیر و امید در طول بیش از ۲۰ سال ایران نتوانست هیچ اثری را به ثبت جهانی برساند، از شهر سوخته، ۱۱ قنات، بیابان لوت و جنگل های هیرکانی به عنوان مهم ترین آثار طبیعی و میراثی ثبت شده در در میراث جهانی در دوره فعالیت دولت تدبیر و امید یاد کرد.

طالبی، یکی از اهداف ثبت جهانی را حفاظت از میراث طبیعی و فرهنگی و تاریخی برشمرد و تاکید کرد : البته ثبت جهانی به گردشگری پایدار کمک می کند ضمن این که انگیزه و آگاهی مردم را برای حفاظت از میراثشان افزایش می دهد.

وی با تاکید بر  این که ثبت جهانی در عین حال زمینه بهره برداری بهتر و مفیدتر را هم برای مردم فراهم می کند،  گفت : میراث تاریخی ، طبیعی و فرهنگی افتخار ملی محسوب می شوند و ثبت جهانی آنها دیپلماسی فرهنگی کشور را قوی تر می کند تا در بحث های منطقه ای و جهانی بهتر ظاهر شویم.

جشن ملی ثبت جهانی جنگل های هیرکانی با حضور وزیران میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و امور اقتصادی و دارایی و جمعی از مسئولان ، پژوهشگران و دوستداران طبیعت و میراث فرهنگی از استان های مازندران ، گلستان ، گیلان ، سمنان و خراسان شمالی در بابلسر در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط