بازار مازندران خالی از روغن خوراکی؛ رئیس سازمان صمت: مردم به فروشگاه‌های بزرگ مراجعه کنند

روغن به عنوان یکی از کالاهای اساسی برای پخت و پز در آشپزخانه‌ها محسوب می‌شود و این در حالی است که کمبود این محصول در فروشگاه‌های مازندران سبب نگرانی و دغدغه بسیاری از مردم این استان شده است.

بسیاری از مدیران در سطح شهرستان‌ها در گفت‌وگو با رسانه‌ها و بازدیدهای میدانی از وجود روغن خوراکی در فروشگاه‌های بزرگ استان خبر دادند اما مردم طور دیگری می‌گویند و از نبود روغن در فروشگاه‌های حوالی محل سکونت و کسب و کار خود خبر می‌دهند.

خبرگزاری تسنیم در مازندران به صورت میدانی به سراغ تعداد زیادی از فروشگاه‌های مازندران رفته و از نزدیک این موضوع را مورد بررسی قرار داده که در ادامه از نگاهتان می‌گذرد.

یکی از فروشندگان محصولات خوراکی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: متاسفانه حدود یک ماه وضعیت روغن با کمبود مواجه است و در این بخش با مشکل مواجه هستیم. وی افزود: در طول روز افراد زیادی برای تهیه روغن خوراکی ما مراجعه می‌کنند که دلیل قانع کننده برای پاسخگویی به این افراد نداریم.

این فروشنده ادامه داد: بسیاری از مردم احساس می‌کنند ما روغن داریم و آن را در انبارهای خود احتکار کرده‌ایم در حالی که مدت‌هاست خودمان با کمبود روغن خوراکی مواجه هستیم و امیدواریم به زودی این مشکل برطرف شود.

در ادامه به سراغ یکی از افرادی‌که برای تهیه روغن خوراکی مراجعه کرده بود رفتیم که اظهار داشت: متاسفانه بیش از 30  فروشگاه برای تهیه روغن مراجعه کرده اما دست از پا درازتر برگشتم.

وی افزود: مسئولان می‌گویند به فروشگاه‌های بزرگ مراجعه کنید در حالی‌که بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ با کمبود روغن مواجه هستند و می‌گویند موجودی انبارشان به اتمام رسیده است.

حسین‌قلی قوانلو، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران اما معتقد است که روغن در بازار موجود است اما در فروشگاه‌های بزرگ استان و مردم برای رفع نیاز به این مراکز مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه هزار و 700  تن روغن برای توزیع بین خانوار در استان در نظر گرفته شده است، گفت: حدود 800 تن روغن برای اصناف و 800 تن برای عرضه در فروشگاه های بزرگ در استان تامین شده است. هنوز در سطح فروشگاه های کوچک و خرد برای توزیع روغن کمبودهایی وجود دارد و در تلاش هستیم تا هزار و 200  تن روغن باقیمانده را در استان توزیع کنیم.

احمد مهدی‌زاده، دبیر انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران اما طور دیگر می‌گوید و معتقد است: 70 واحد از کارخانجات مازندران مصرف کننده روغن هستند که حدود 40 کارخانه به دلیل کمبود روغن بسته و تعطیل شده است.

وی افزود: حدود 80 کارخانه تولید مواد غذایی نظیر کیک و شکلات، کلوچه، سوسیس و کالباس در این استان برای تولید به پنج هزار تُن روغن نیاز دارند. اما کمبود روغن سبب شده از مردادماه سال جاری بخشی از این کارخانه‌ها تولیدشان را کاهش دهند و 40 کارخانه به طور کامل تعطیل شده‌اند و کارگران را تا اطلاع ثانوی به مرخصی فرستادند.

دبیر انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران در توضیح اقدامات برای راه‌اندازی مجدد این کارخاه‌ها گفته، بارها با مسئولان استانی و نمایندگان مجلس، صمت و استانداری جلسات مختلفی داشتیم که علی‌رغم وعده‌ها، گامی برداشته نشده است.

با این حال در شهرستان‌های بزرگ اما هنوز و ساحلی و گردشگرپذیر نیز با مشکل کمبود روغن خوراکی مواجه هستند. البته مدیران معتقدند فروشگاه‌های بزرگ، روغن به اندازه کافی دارند و مردم برای رفع مشکل خود به آنها مراجعه کنند. مردم اما چیز دیگری می‌گویند و اینروزها بازار سرگردانی مردم مازندران داغ است و امیدواریم با اقدامی عاجل نسبت به رفع این مشکل در مازندران اقدام شود.

اخبار مرتبط