کشیک پایگاه‌های انتقال خون طی ماه رمضان در شهرهای مازندران

مدیرکل انتقال خون مازندران گفت: شرایط کنونی که شیوع ویروس کرونا میزان مراجعه کنندگان را برای اهدای خون کاهش داده است، ماه مبارک رمضان نیز موجب کندی روند اهدای خون و کاهش ذخائر خون در استان می‌شود این در حالی است که نیاز به خون و فرآورده‌های خونی یک فرایند همیشگی و روزانه بوده و مدت زمان نگهداری آن محدود است.

اسماعیل پوریانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، اظهار کرد: از زمانی‌که بحث ویروس کرونا مطرح شد با توجه به بحث قرنطینه خانگی ذخایر خونی استان کاهش یافت که در این زمینه بر حضور مستمر اهداکنندگان تأکید شد.

وی افزود: طی این مدت با حضور اهداکنندگان وضعیت ذخایر خونی بهتر شد ولی همچنان کاهش وجود دارد که تأکید بر حضور پررنگ و مستمر اهداکنندگان است.

مدیرکل انتقال خون مازندران اضافه کرد: با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان به‌دلیل روزه‌داری شرایط برای اهدای خون به صبح‌ها و بعد از افطار موکول می‌شود، در این زمینه ساعت فعالیت پایگاه‌های انتقال خون در استان اعلام می‌شود.

این مسؤول بیان کرد: از روز شنبه ۶ اردیبهشت ماه سال ۹۹ مصادف با اولین روز ماه مبارک رمضان مرکز انتقال خون ساری از ۸ صبح تا ساعت ۱۳ و بعد از اذان مغرب از ساعت ۲۱ تا ۰۰:۳۰ بامداد آماده پذیرش داوطلبان اهدای خون است.

پوریانی ادامه داد: دیگر مراکز جامع اهدای خون از جمله مراکز انتقال خون شهرستان‌های آمل، بابل از ساعت ۸ صبح تا ۱۳ و شب از ساعت ۲۱ تا ۰۰:۳۰ بامداد و مرکز تنکابن  نیز علاوه بر صبح از ساعت ۲۱ تا ۲۴ فعال هستند.

وی یادآور شد: فعالیت مرکز بهشهر شب‌ها از ساعت ۲۱ تا ۰۰:۳۰ بامداد و مرکز جویبار شنبه تا پنج شنبه از ساعت ۲۱:۱۵ تا ۲۳:۳۰ و مرکز گلوگاه  نیز چهارشنبه  هر هفته از ساعت ۲۱:۱۵ تا ۲۳:۳۰ خواهد بود.

مدیرکل انتقال خون مازندران با بیان اینکه مرکز انتقال خون قائم‌شهر بعد از افطار از ساعت ۲۱ تا ۲۴ و مرکز چالوس از شنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۳:۳۰ و مرکز نور نیز روزهای یک‌شنبه و سه‌شنبه در همین ساعت میزبان داوطلبان و اهداکنندگان خون است.

این مسؤول اضافه کرد: همچنین مرکز انتقال خون رامسر از شنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۸ صبح تا ۱۳ فعال است.

پوریانی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی که شیوع ویروس کرونا میزان مراجعه‌کنندگان را برای اهدای خون کاهش داده است، شروع ماه مبارک رمضان نیز موجب کندی روند اهدای خون و کاهش ذخایر خون در استان می‌شود این در حالی است که نیاز به خون و فرآورده‌های خونی یک فرایند همیشگی و  روزانه بوده و مدت زمان نگهداری آن محدود است.

وی اظهار کرد: درخواست ما از مردم نوع‌دوست مازندران که شرایط اهدای خون را دارند این است، با رعایت مسائل بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در ماه مبارک رمضان در مراکز انتقال خون حضور پیدا کنند و همانند گذشته در حفظ و تامین ذخایر خون مورد نیاز بیماران استان در کنار ما باشند.

مدیرکل انتقال خون مازندران در پایان گفت: همچنین به‌منظور جلوگیری از اتلاف وقت داوطلبان اهدای خون، امکان اخذ نوبت اهدای خون از طریق سامانه Nobatdehi.ibto.ir فراهم است.

اخبار مرتبط