چشم طمع دلالان به اراضی شهرک‌های صنعتی مازندران

چشم طمع دلالان به اراضی شهرک‌های صنعتی مازندران

به گزارش ایرنا، به اعتقاد این فعالان اقتصادی ، سودجویان می‌خواهند با خرید و راکد و مسکوت گذاشتن اراضی و واحد صنعتی علاوه بر این که در سال‌های آینده در قیمت‌گذاری اراضی شهرک صنعتی استان تاثیرگذار باشند تا زمین در اختیار سرمایه‌گذار واقعی قرار نگیرد، با تکیه بر سود و منفعت شخصی در مسیر تولید و اشتغال هم مانع تراشی کنند.

طمع ورزی دلالان و سودجویان به زمین های دارای کاربری مسکونی و تجاری ، کشاورزی ، باغی و حتی منابع طبیعی مازندران تازگی ندارد ، اما ورودشان به خرید جواز اراضی واحدهای صنعتی راکد، رویکرد تعجب برانگیزی است که ریشه در کمبود زمین مناسب با کاربری صنعتی دارد.

مازندران با ۲۲ شهرستان و ۶۳ نقطه شهری ، ۳۹ شهرک و ناحیه صنعتی دارد. میانگین وسعت زمین هر شهرک صنعتی استان ۵۰ هکتار است. کمبود زمین یکی از مهم ترین چالش‌های اجرای طرح‌های توسعه‌ای در نواحی و شهرک‌های صنعتی به شمار می رود. تولیدکنندگان واقعی هم برای آنکه صنعت خود را توسعه دهند نیازمند زمین بوده و مجبورند باتوجه به برآوردهایی که سرمایه‌گذار برای طرح توسعه‌ای انجام می دهد، جواز زمین یا واحد صنعتی راکد را در شهرک‌های صنعتی به دور از چشم و اطلاع شرکت شهرک های صنعتی به هرقیمتی که دلالان می‌گویند، خریداری کنند.

البته برای حل این مشکل در سال های اخیر یکهزار هکتار زمین در شرق مازندران تدارک دیده شده است ، ولی واقعیت این است که تا این زمین با فراهم شدن زیرساخت ها به دست سرمایه گذاران برسد ، سال ها طول خواهد کشید و به همین دلیل سرمایه گذاران جدید یا تولید کنندگانی که قصد گسترش و افزایش خط تولید خود را داشته باشند لاجرم باید روی زمین های موجود شهرک ها و نواحی صنعتی حساب باز کنند، زمین هایی که از قبل واگذار شده و بخشی از آنها بدون هرگونه اقدام جدی منتهی به تولید بلااستفاده مانده است .

فعالان اقتصادی می گویند که سودجویان به صورت نامحسوس با صاحبان اراضی صنعتی و واحدهای تولیدی راکد در مازندران وارد مذاکره می‌شوند و زمین ها را به قیمت چندین برابر نرخ مصوب خریداری می کنند. به عنوان نمونه زمینی که در شهرک صنعتی جویبار از سوی شرکت شهرک های صنعتی متری ۶۰۰ هزار تومان  قیمت گذاری شده، دلالان جواز واگذاریش را ۲ تا ۱۰ برابر قیمت به سرمایه‌گذار واقعی پیشنهاد می‌دهند.

التهاب یک تصمیم رسمی

در ورای این موضوع مطرح شده، در روزهای گذشته التهاب خرید و فروش زمین در شهرک‌های صنعتی مازندران بیشتر از هر زمان دیگری بالا گرفته ، چرا که زمینی که ۲۰ روز پیش با متری ۵۰۰ هزار تومان در یک شهرک صنعتی مازندران قابل خریداری بود یکباره با مصوبه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به متری ۷۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد. بسیاری از سرمایه گذارانی که در مسیر اجرای طرح های توسعه‌ای و برآورد هزینه‌های مالی خود برای خرید زمین بودند ، ناگهان با این افزایش قیمت مواجه شدند و معتقدند این افزایش قیمت نابهنگام باتوجه به کمبود زمین در جولان‌دهی دلالان در قیمت گذاری و خرید جواز اراضی صنعتی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

حتی برخی منابع می‌گویند که بسیاری از صاحبان واحدهای صنعتی و تولیدی راکد که دیگر توانایی برای تولید ندارند با این دلالان همکاری می‌کنند و به خرید و فروش جواز زمین در شهرک‌های صنعتی استان روی آوردند تا از قافله عقب نمانند و ضررهای خود را یک شبه با دلالی جبران کنند.

اخبار مرتبط

آغاز بکار پروژه شهرک صنعتی شهید سلیمانی بهشهر

بزرگترین شهرک صنعتی مازندارن خردادماه ۱۴۰۰ بهره برداری می شود

۱۳۰ کارخانه نیمه تعطیل وارد مدار تولید می شود

0 نظر

ارسال نظر

capcha