جدیدترین اخبار کرونا در ایران| بازگشت رنگ قرمز به نقشه همه‌گیری کشور / زنگ خطر پیک جدید رسماً به صدا درآمد

جدیدترین اخبار کرونا در ایران| بازگشت رنگ قرمز به نقشه همه‌گیری کشور / زنگ خطر پیک جدید رسماً به صدا درآمد

به‌گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، براساس آمارهای روزانه اگرچه نرخ ابتلای کرونایی ایران روند نزولی دارد اما بازگشت رنگ قرمز کرونایی به نقشه ایران نشان می‌دهد ویروس منحوس همواره فعال است و ظاهرا عادی انگاری هموطنان باعث شده تا دوباره زنجیره انتقال و خوشه‌های بحرانی تشکیل شود.

در این زمینه کارشناسان تاکید می‌کنند در شرایطی که هنوز آمارها روند کاهشی دارد تغییر رویه هموطنان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مشارکت در طرح ملی واکسیناسیون بهترین راهکار قبل از بروز بحران است و از این فرصت باقی مانده لازم است هموطنان استفاده کنند تا مبادا تدابیر گذشته وزارت بهداشت و مسئولان مربوطه درست زمانی که احتمال ورود ویروس اُمیکرون وجود دارد نقش برآب نشود.

این درحالی است که کارشناسان معتقدند افزایش جابه‌جایی جمعیت بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تردد مسافران و گردشگران می‌توان افزایش تعداد خوشه‌های بحرانی را سرعت بخشیده و در کوتاه‌ترین مدت مشکلات عمده‌ای به سیستم بهداشت و درمان کشورمان تحمیل کند.

از سوی دیگر کارشناسان با اشاره به سطح بالای واکسیناسیون طی چند ماه اخیر می‌گویند: این اتفاق اگرچه می‌تواند نتایج قابل توجهی در میزان موارد بدحال بیماری و فوتی‌ها اثرگذاری داشته باشد امانباید فراموش کنیم واکسیناسیون بطور کلی مشکل را برطرف کند و تعیین کننده کار رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا زمان ریشه‌کنی کامل ویروس منحوس از سراسر جهان است.

این گروه درباره سرعت احتمال تغییر وضعیت کرونایی استان‌های دیگر معتقدند با توجه به اینکه اکنون بخش‌های عمده‌ای از استان خراسان جنوبی و البته قسمتی از استان یزد در شرایط بحرانی کرونا قرار گرفته‌اند میزان جابه‌جایی جمعیت و ارتباطات میان استانی تعیین کننده است بنابراین با درنظر گرفتن ارتباطات گسترده میان استان‌های همجوار دو استان یاد شده یعنی کرمان، سیستان‌و بلوچستان، سمنان و البته اصفهان لازم است ستاد‌های بحران در این مناطق نیز ایجاد شود.

به گفته متخصصان در این بخش‌ها درصورتی که غربالگری هوشمند انجام شود به سادگی می‌تواند مانع از سرعت گرفتن سرایت بیماری شد و در شرایط فعلی مدیریت کم هزینه‌ای را داشته باشیم در غیر این صورت سرعت انتقال ویروس جهش یافته دلتا که اکنون در سراسر ایران فعال است می‌تواند دردسر ساز باشد و اگر اُمیکرون هم از راه برسد مشکل دو چندان خواهد شد.

این درحالی است که گروه یاد شده توصیه می‌کنند برای جلوگیری و کاهش روند انتقال بیماری از استان‌های درگیر بهترین راهکار سختگیری در جابه‌جایی مسافران بخصوص با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی یعنی اتوبوس‌های بین‌شهری، هواپیما و قطار است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

اخبار مرتبط

0 نظر

ارسال نظر

capcha