نماینده ولی فقیه در مازندران: تشویق و ترغیب به کتابخوانی را باید از خانواده و کودکان آغاز کنیم

نماینده ولی فقیه در مازندران: تشویق و ترغیب به کتابخوانی را باید از خانواده و کودکان آغاز کنیم

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، آیت‌الله محمدباقر محمدی‌لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران ‌ظهر امروز در آئین یازدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت و رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب تنها گریه کن، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی تا کتابی را نخوانند بر آن تقریظ نمی‌نویسند و این تقریظ نشان دهنده این است که ایشان برای کتاب اهمیت قائل هستند.

وی افزود: بعضی از کتابها هیچ شک و شبهه ای در آن نیست و قرآن بهترین آنهاست که هدایتگر و هدایت‌کننده است و انسانها را به هدف می‌رساند‌ و نسخه شفابخش است.

محمدی لایینی با بیان اینکه برخی از کتاب‌ها باعث گمراهی می‌شوند و تحریف شده‌اند و به صلاح و مصلحت انسانها نیستند، گفت: کتابهایی که لا ریب فیه هستند باید به جامعه معرفی و جامعه با آن آشنا شوند، برگزاری مسابقات را یکی از راههای ترویج کتابخوانی است.

نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به اینکه فضای مجازی دسترسی به کتابها و منابع را آسان کرده است، تصریح کرد: توجه به کتابهای معمولی کم شده ‌و باید بدانیم کتاب و کتابخانه جایگاه خاص خود را دارد و سرمایه بزرگی است و بهترین محتوا برای اوقات فراغت است.

وی یادآورشد: تشویق و ترغیب به کتاب را باید از خانواده و کودکان آغاز کنیم چراکه در تربیت نسل و آیندگان تاثیرگذار است و باید در مدارس و کانون‌های مساجد متناسب با شرایط سنی کتاب داشته باشیم.

محمدی لایینی با بیان اینکه کتابهایی که در حوزه ایثار و شهادت و دفاع مقدس و شهدا و حفظ ارزشها و انقلاب اسلامی و مدافعین حرم منتشر می‌شوند مصداق «لا ریب فیه» هستند، خاطرنشان کرد: معرفی کتاب باید به دقت و حساب شده انجام شود و خاطرات شهدا و خانواده‌های شهدا گنجینه ای است که باید به آثار ماندگار تبدیل شود و باید با تولید و تدوین آثار حوزه ایثار و شهادت را به این شکل حفظ کنیم و نشر بدهیم.

*نیازمند مساعدت در امر تولید و نشر کتب دفاع مقدس هستیم

سردار عبدالله ملکی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مازندران نیز در این مراسم با بیان اینکه کتاب میراث بزرگ فرهنگی و گنج بزرگ دفاع مقدس است که باید حفظ کنیم و نشر بدهیم، اظهار داشت: در استان ظرفیت‌های زیادی در حوزه ایثار و شهادت داریم که قابلیت تدوین کتاب را دارد، اما دست خالی هستیم و در این حوزه نیازمند همکاری و مساعدت هستیم.

وی با عنوان اینکه شعار ما هر رزمنده یک کتاب، هر شهید یک کتاب و هر خانواده شهید یک کتاب است، به اهمیت کتاب در جامعه اشاره کرد و افزود: برای خانواده شهدا، رزمندگان و بیش از ده هزار و چهارصد شهید استان باید کتاب داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تلاش‌های ویژه‌ای در راستای چاپ و نشر کتب دفاع مقدس در استان صورت گرفته است اما کافی نیست، بیان کرد: پژوهشگران و نویسندگان ظرفیت‌های بزرگی در این حوزه هستند که پای کار هستند و باید حمایت شوند.

وی، عدم منابع کافی مالی برای حوزه نشر کتاب دفاع مقدس را یکی از مشکلات بیان کرد و تأکید کرد: در این بخش نیازمند همکاری دستگاه‌های متولی، مردم و خیرین هستیم و باید ردیف خاصی نیز از سوی سازمان برنامه و بودجه مشخص شود.

سردار ملکی از جمع آوری پنج هزار ساعت مصاحبه رزمندگان و خانواده‌های شهدا به همت کنگره شهدای استان و اداره‌کل حفظ آثار خبر داد و بیان داشت: باید فرهنگ ایثار و شهادت را از طریق کتاب، فیلم سینمایی، مستند، به نسل امروز و آینده منتقل کنیم که در ارتقای فرهنگ جامعه تأثیر بسزایی دارد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران با اشاره به تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب تنها گریه کن افزود: رهبر معظم انقلاب به ما کد می‌دهند و اهمیت کتاب و کتابخوانی را بیان می‌دارد.

سردار ملکی با عنوان اینکه در بخش توزیع کتاب نیز دچار مشکل هستیم، بیان کرد: جامعه از ما انتظار دارد کتاب‌های این حوزه را رایگان دریافت کند درحالی که نیازمند حمایت هستیم.

*نگاه به حوزه تولید و نشر کتاب دفاع مقدس تقویت شود

عباس زارع مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران نیز با بیان اینکه نگاه خاص و ویژه‌ای که در استان مازندران به حوزه تولید و نشر کتاب دفاع مقدس وجود دارد باید از سوی دستگاه‌های فرهنگی تقویت بشود، اظهار کرد: در بررسی‌هایی که داشتیم اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان در تالیف، تدوین و انتشار کتب این حوزه در راس استانهای کشور قرار دارد و نگاه خاص و ویژه‌ای که در استان مازندران به حوزه تولید و نشر کتاب دفاع مقدس وجود دارد باید از سوی دستگاه‌های فرهنگی تقویت بشود.

وی با اشاره به اینکه باید در حوزه تولیدات رسانه‌ای و هنری هم آمار خوبی ارائه کنیم، خاطرنشان کرد: ما در حوزه‌های مختلف نیاز داریم محتوای مناسبی طبق ذائقه نسل جوان و نوجوان داشته باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران تصریح کرد: در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باید با ابزارهای رسانه‌ای و تولید فیلم‌های سینمایی و مستند، سینما و موسیقی از این ابزار استقاده کنیم و نسل جوان و نوجوان را با این مقوله آشنا کنیم.

زارع یادآورشد: بر اساس آمار مرکز مطالعات ارشاد اسلامی، در روز 42 میلیون نفر ساعت درگیر بازی‌های رایانه‌ای هستند که اکثرا غیرمجاز هستند و در این حوزه غافل بودیم و نظارت صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه شاهد نفوذ سبک زندگی غربی از این فضاها هستیم، گفت: باید بیشتر در این زمینه توجه و دقت داشته باشیم و با تولید بازی خوب و کتاب‌های خوب، آثار خوبی را تولید کنیم و نگاه عمیق‌تری به این حوزه داشته باشیم که همت مسئولین را می‌طلبد.

اخبار مرتبط

0 نظر

ارسال نظر

capcha