هدفگذاری روی کشت گندم در استان مازندران به ۱۰ هزار هکتار رسید

هدفگذاری روی کشت گندم در استان مازندران به ۱۰ هزار هکتار رسید

سردار مسلمی فرمانده سپاه کربلا مازندران در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در ساری، با بیان اینکه استان مازندران با اقلیم کشاورزی، نیاز است به توسعه آن در افزایش ضریب کشت اقدام شود، اظهار داشت: مناطق بالادست و نیمه کوهستانی با شیب بالا، تک محصولی هستند و عمدتا قابلیت کشت گندم را دارند که به دلیل کم بازده بودن، درآمد چندانی برای کشاورزان ندارند و به همین منظور طرح کشت گندم را چند سالی است در دستور کار داریم.

وی با اشاره به اینکه در طرح کاشت گندم، ضریب تولید در واحد سطح را با اصلاح الگوی کشت و معرفی بذرهای مناسب، چندسالی است آغاز کردیم، گفت: این طرح توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه در راستای محرومیت زدایی در حال اجرایی است.

فرمانده سپاه کربلا از فعال شدن قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه در 3 دهستان محروم استان مازندران در شهرستانهای ساری، بهشهر و تنکابن خبر داد و تصریح کرد: از هزار دهستان کمتر توسعه یافته شناسایی شده در کشور که هدف‌گذاری شدند، صد دهستان منطقه محروم تشخیص داده شد که 3 منطقه در مازندران قرار دارد و قرارگاه در آنها فعال گردید.

سردار مسلمی آغاز عملیات کشت گندم را پس از راه اندازی قرارگاه در منطقه هزار جریب اعلام کرد و یادآورشد: سال نخست در هزار جریب 5 هکتار کشت گندم داشتیم، سال بعد 50 هکتار و سال سوم به صد هکتار رسیده بود و امسال به 2هزار و 17 هکتار رساندیم.

وی با بیان اینکه به دلیل اینکه افزایش تولید گندم در این طرح موجب رضایت کشاورزان شد و بر اساس برنامه برای سال زراعی جدید کشت گندم سپاه در 10 هزار هکتار از منطقه محروم هزار جریب را هدف‌گذاری کردیم، خاطرنشان کرد: در سال نخست اجرای طرح فقط یک دستگاه ردیف کار برای کشت گندم تهیه شده بود و پارسال به 11 دستگاه رسید که علاوه بر سهولت کار کشت، هزینه کاشت را نیز به شدت کاهش داد.

فرمانده سپاه کربلا مازندران از کشت گیاهان دارویی در این منطقه خبر داد که از 500 متر سال نخست هم اکنون به 50 هکتار رسیده است، اظهار کرد: هرچند کار قرارگاه پیشرفت و آبادانی تسهیل‌ گری است، اما در مراحل کاشت، داشت و برداشت محصولات نیز از کشاورزان حمایت می شود.

وی به اجرای 3 هزار و 700 متر مکعب استخر ذخیره آب کشاورزی، 4 هزار متر مکعب مخزن آب شرب، 10 کیلومتر کانال آب کشاورزی، 45 کیلومتر جاده بین مزارع توسط این قرارگاه در منطقه هزار جریب اشاره کرد و افزود: به دلیل عدم تحویل قیر به بسیج سازندگی پارسال و امسال، در حوزه آسفالت کار به کندی پیش می رود و نیاز است تا شرایط تسهیل شود.

فرمانده سپاه کربلا مازندران با اشاره به اینکه 700 واحد صنعتی و تونیز یدی راکد و نیمه فعال برای ساماندهی آنها ورود کردیم، گفت: 500 میلیارد تومان در بخش تسهیلات اشتغالزایی بسیج سازندگی در حوزه های مختلف به واجدین شرایط تخصیص داد.

اخبار مرتبط

کشت مکانیزه گندم در بیش از ۶ هزار هکتار مزارع نکا

0 نظر

ارسال نظر

capcha