جدیدترین اخبار کرونا در ایران| رفتارهای اجتماعی و بهداشتی مردم پاشنه آشیل پیک ششم / شرایط همچنان شکننده است

جدیدترین اخبار کرونا در ایران| رفتارهای اجتماعی و بهداشتی مردم پاشنه آشیل پیک ششم / شرایط همچنان شکننده است

گروه استان‌ها ـ درحالی پایین‌ترین آمارهای کرونایی از ابتدای مردادماه سال جاری ثبت شده که کارشناسان بهداشت و درمان معتقدند آغاز پیک ششم بستگی به رفتارهای اجتماعی و بهداشتی مردم دارد چون هنوز شرایط بسیار شکننده است.

به‌گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم،  در شرایطی که شاخص‌های کرونایی یکی پس از دیگری روند نزولی به خود گرفته‌اند کارشناسان و متخصصان بهداشت و درمان براین باورند که شرایط همچنان شکننده است و درصورت بی‌توجهی هموطنان به پروتکل‌های بهداشتی قطعاً زمینه‌ساز بروز پیک ششم کرونا خواهد شد.

در این زمینه کارشناسان با اشاره به فراز و فرودهای ثبت شده آمارها از ابتدای آبان 1400 تاکید می‌کنند: این روند کاملاً بیانگر آن است که ویروس منحوس همچنان فعال و قابلیت تهاجم را دارد بنابراین درصورتی که هموطنان به موضوع پروتکل‌های بهداشتی بی‌توجه باشند و روند عادی انگاری شرایط را ادامه دهند بدون تردید مشکلات دو چندان خواهد شد و به زودی شاهد شکل‌گیری پیک ششم خواهیم بود.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران با هشدار نسبت به شکل‌گیری پیک ششم کرونا گفت: اگر چنانچه پوشش کافی واکسیناسیون انجام نشود یا مردم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را نادیده بگیرند بی‌تردید پیک ششم کرونا را پیش‌رو خواهیم داشت.

علیرضا زالی درباره وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان تهران اظهار داشت: روز گذشته هفتمین هفته‌ای بود که در تهران شرایط با ثبات کرونایی را از نظر شاخص‌های بستری، مراجعان سرپایی و فوتی‌ها تجربه می‌کنیم، در هفته‌ای که  گذشت (در مقایسه 11 هفته گذشته) پایین‌ترین آمار مرگ و میر بر اثر ابتلا به کرونا در استان تهران ثبت شده است.

زالی به اقبال گسترده تهرانی‌ها نسبت به انجام واکسیناسیون علیه کرونا  اشاره و خاطرنشان کرد: طبیعتاً پوشش حداکثری واکسیناسیون جمعیت هدف در برابر کرونا می‌تواند به کاهش و در ادامه قطع زنجیره کووید 19  کمک کند.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران با بیان اینکه شکل‌گیری پیک ششم کرونا اختیاری است، ادامه داد: اگر چنانچه پوشش کافی واکسیناسیون انجام نشود یا مردم رعایت شیوه نامه های بهداشتی را نادیده بگیرند، بی تردید پیک ششم کرونا را پیش رو خواهیم داشت.

زالی رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را برای مهار کرونا کماکان ضروری دانست و گفت: هر یک از افراد جامعه در ریشه کن کردن کرونا نقش موثری دارند.به همین دلیل  جلوگیری از شکل گیری پیک ششم کرونا در گروی رفتارهای اجتماعی و بهداشتی عموم مردم است.

وی ادامه داد: دنیا در حال تجربه کردن موج جدیدی از بیماری کرونا است، خطر شکل گیری پیک های جدید دراروپا محتمل است و در هفته ای که گذشت درنواحی مختلف کشورهای اروپایی میزان ابتلا به کرونا افزایش چشمگیری داشته است، بنابراین زمانی که امواج جدید بیماری به صورت طغیان ها و یا شبه طغیان شکل می گیرد هیچ کشوری از این پاندمی مصون نیست.

زالی به سویه های مختلف ویروس کرونای دلتا درکشور اشاره کرد و توضیح داد: به طور کلی واکسن های موجود در جهان نسبت به سویه دلتا اثربخشی کمتری دارند به شکلی که تقریباً بین  15 تا 25 درصد میزان اثربخشی واکسن‌های جهانی در برابر این جهش‌ها کمتر شده است، این موضوع به این مفهوم نیست که اثر بخشی واکسن‌ها به طور کلی تحت تاثیر قرار گرفته بلکه به میزان کمی کاهش یافته است.

وی همچنین اظهار داشت: آمارها نشان می‌دهد تاکنون کمی بیشتر از 86 درصد جمعیت هدف استان تهران علیه کرونا واکسینه شده‌اند اما برای اینکه به شرایط ایده‌ال و قابل اعتماد برسیم مرز 90 درصد تضمینی برای مدیریت کم هزینه بیماری در پیک ششم خواهد شد و زنجیره انتقال و البته میزان موارد بدحال و مرگ و میر کاهش چشمگیری به خود می‌بیند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: همچنین درمورد گروهی که هر 2 دز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، آمار به 70 درصد رسیده است. در کشور 83 درصد جمعیت هدف دز اول را دریافت کرده‌اند و تقریباً 68 درصد نیز فول واکسینه (تزریق 2 دز) شده‌اند.

زالی با یادآوری پوشش بالای واکسیناسیسون و عبور از مرز 100 میلیون واکسیناسیون، استقبال شهروندان از واکسیناسیون را خوب و چشمگیر توصیف کرد.

وی با بیان اینکه واکسن های تولید داخل مثل رازی و فخرا در حال عبور از مراحل نهایی اخد مجوز توزیع هستند، گفت: در حال حاضر یک میلیون و 195 هزار عدد از واکسن پاستور به وزارت بهداشت، تحویل داده شده است و در کنار آن واکسن اسپایکوژن نیز به سبد واکسن‌های داخلی اضافه شده و مجموعاً قریب 14 میلیون دز واکسن داخلی در حال توزیع است.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران تاکید کرد: تردیدی نیست که در سال‌های آینده همچنان نیاز به دریافت واکسن علیه کرونا وجود دارد، با تکیه بر تولیدات داخلی می توان نیازهای سال های آتی را رفع کرد.

اخبار مرتبط

موارد بستری کرونایی در مازندران به حدود ۵۰۰ بیمار رسید

روند صعودی مبتلایان به ویروس کرونا در استان/تعداد بستری ها رو به افزایش است/یک شهرستان مازندران در وضعیت قرمز و ۵ شهرستان در وضعیت نارنجی

ماهی قرمز عامل انتشار ویروس کرونا

0 نظر

ارسال نظر

capcha