پاکسازی طبیعت هفت‌چشمه البرز از زباله

پاکسازی طبیعت هفت‌چشمه البرز از زباله

باید طبیعت آبشار هفت‌چشمه البرز را به طاووس استان تشبیه کرد، زیرا پیرامون این عرصه طبیعی با همه زیبایی‌های بی‌نظیرش به دلیل  انباشت بیش‌ از حد زباله، هر طبیعت‌گردی را از رفتن به این منطقه پشیمان می‌کند. در واقع هفت‌چشمه شبیه طاووسی است که از داشتن پای زشت خجل است.

چند سالی است که به علت بی‌توجهی و ورود مردم به حاشیه رودخانه ارنگه، چشمه‌سار و آبشار هفت‌چشمه و رهاسازی زباله در اطراف این طبیعت بی‌نظیر، موجب شد تا این منطقه به جای جاذبه گردشگری و طبیعی به یک دافعه و مکانی مشمئز کننده تبدیل شود. بوی بد و وجود حشرات و جانوران موذی به دلیل انباشت زباله باعث شده بود تا این طبیعت زیبا جلوه‌گری خود را از دست بدهد که خوشبختانه طبیعت‌دوستان لبرزی همتی ستودنی کردند و این عروس بی‌همتای البرز را دوباره آراستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در حاشیه مراسم پاکسازی طبیعت هفت چشمه در جمع خبرنگاران افزود: انجام پاکسازی‌های طبیعت، ادامه دهنده  یک برنامه گسترده تنویر افکار عمومی و فرهنگ سازی است.

فردین حکیمی اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به برنامه های آموزشی و فرهنگی انجام شده یا در دست اقدام، با رویکرد تغییر عادت‌ها در حوزه های متنوع محیط زیست روبه‌رو هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز ادامه داد: رفتار مناسب با حیات وحش، کمک رسانی به گونه‌های جانوری آسیب دیده، پاکسازی خودجوش طبیعت و زیستگاه ها توسط مردم، آموزش به کودکان برای ایجاد رفتار صحیح با موضوعات محیط زیستی و بسیاری موارد دیگر در خانواده ها امروزه نهادینه شده است.

حکیمی اضافه کرد: پاکسازی طبیعت پویشی در میان افراد جامعه برای یک تغییر عادت برای داشتن محیط زیستی سالم تر و ایجاد عادت های جایگزین برای اهداف بلندتر و موثر در حوزه های گوناگون محیط زیست است.

وی گفت: طبیعت هفت چشمه زیستگاه مناسبی برای انواع گونه‌های جانوری مانند کلاغ نوک قرمز، پرستو، کبک و نیز پوشش گیاهی متنوع از قبیل درخت بید، درختچه‌های زرشک، ازگیل و زالزالک است.

او در ادامه ا تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی حفظ و حراست از جاذبه‌های طبیعی افزود: به‌رغم نصب تجهیزات رفاهی از جمله احداث چند سکوی استراحت برای بهره‌گیری از فضای طبیعی اطراف، شیر آب، سطل زباله و سرویس بهداشتی در طول مسیر برخی از روی ناآگاهی با رهاسازی زباله در بستر رودخانه و آبشار مناظر زشتی را در طبیعت پدید می‌آورند که جای تأمل دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز بیان کرد: از تمامی رسانه‌ها و فعالین حوزه محیط زیست خواهشمندیم با همراهی در این برنامه‌های جمعی البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و یادآوری یک عادت رفتاری صحیح،   یاری رسان طبیعت و محیط زیست خود باشند.

آبشار هفت چشمه یکی از آبشارهای استان البرزه که در کیلومتر ۱۷ جاده کرج-چالوس و در نزدیکی روستای ارنگه و بالادست رودخانه ارنگه واقع شده است. ارتفاع آبشار هفت چشمه حدود ۹۰ متر و از آبشارهای بزرگ کشور است

اخبار مرتبط

خبر خوب| پیشرفت مطلوب کارخانه زباله‌سوز ساری

دلیر» روستای بدون زباله/ مدیریت پسماند به دست اهالی روستا

آنچه در دولت تدبیر و امید گذشت؛ از تورم افسارگسیخته تا رکوردزنی نقدینگی!

0 نظر

ارسال نظر

capcha