رییس انستیتوپاستور ایران: واکسن پاستور نخستین واکسن با دوز یادآور در جهان است

رییس انستیتوپاستور ایران: واکسن پاستور نخستین واکسن با دوز یادآور در جهان است

دکترعلیرضا بیگلری روز چهارشنبه در آیین آغاز کارآزمایی بالینی مرحله سوم واکسن کرونا پاستور تولید مشترک ایران و کوبا در ساری افزود: در حالی که شرکت‌های سازنده واکسن کرونا در جهان تازه به فکر ساخت دوز یادآور این واکسن افتادند، اما در ایران این اقدام از هشت ماه پیش شروع شد و خوشبختانه می‌توان گفت واکسن پاستور اولین واکسنی است که دوز یادآور آن طراحی و آماده عرضه شده است.

وی با اعلام این که اثربخشی واکسن مشترک ایرانی - کوبایی پاستور بر روی تحریک سیستم ایمنی بدن در مطالعات مختلف به اثبات رسیده است، اظهار داشت: این واکسن در کارآزمایی مرحله اول و دوم نشان داده که در عین موثر بودن، عوارض بسیار کمی دارد چرا که از کل پروتئین‌های ویروس استفاده نمی‌کند و در عین کارآیی، بسیار کم عارضه است.

دکتر بیگلری از انجام پیش بینی‌های لازم برای تولید انبوه این واکسن با همکاری کوبا خبر داد و افزود: مطالعات و بررسی‌های میدانی و پیگیری‌های مداوم بر روی کارآزمایی مرحله سوم واکسن در دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران، بابل، اصفهان، هرمزگان، کرمان، همدان، یزد و زنجان در حال انجام است و جمع بندی آن اواخر خرداد صورت می‌گیرد.

جهش کرونا و بازمهندسی واکسن‌ها

رییس انیستیتو پاستور ایران تصمیم و حمایت از ساخت واکسن در داخل کشور را اقدامی عاقلانه و دوراندیشانه برشمرد و گفت: تاکنون ثابت شده است که ویروس کرونا جهش می‌یابد و طبیعی است که باید همزمان بازمهندسی‌های لازم بر روی واکسن انجام شود.

وی با اعلام این که اثربخشی واکسن‌ها در نهایت یک ساله است، افزود: اگر متکی به دریافت واکسن از خارج شویم، همه ساله باید مشکلات زیادی را متحمل شویم.

بیگلری برند تولید واکسن مشترک ایران و کوبا را بین المللی و بسیار با اهمیت توصیف کرد و گفت: ما سعی می‌کنیم بهترین واکسن‌ها را انتخاب کنیم، زیرا اعتماد عمومی مردم را به همراه داریم.

وی از کوبا به عنوان بهترین انتخاب در انجام طرح‌های مشترک پزشکی نام برد و گفت: کوبا تنها کشوری است که پس از انقلاب اسلامی تکنولوژی‌های پیشرفته و فناوری‌های هایتک پزشکی را به کشورمان انتقال داده است.

رییس انیستیتو پاستور ایران اجرای پروژه مشترک با کوبا را نتیجه تلاش دولت تدبیر و امید دانست و افزود: دولت به خوبی به اهمیت ساخت و تولید واکسن داخلی توجه کرد چرا که اگر متکی به خرید واکسن از کشور‌های خارجی شویم، هرسال مشکلات خواهیم داشت.

وی اظهار داشت: شرکت انستیتو پاستور ایران با سابقه ۱۰۰ ساله از شرکت‌های مهم و بزرگ خاورمیانه است و ایران برتری ویژه‌ای نسبت به کشور‌هایی دارد که فناوری واکسن را ندارند.

واکسن ایرانی - کوبایی که هم اکنون در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارد، واکسنی نوترکیب با نام کنژوگه است که توسط انستیتو فینلای کوبا و با مشارکت انستیتو پاستور ایران تولید شده است. این واکسن پس از گذراندن موفق فاز یک و دو، وارد فاز سوم کارآزمایی بالینی شده و تا پس از تایید نهایی در انستیتو پاستور ایران نیز تولید و واکسیناسیون عمومی با آن آغاز شود.

تزریق واکسن مشترک ایران و کوبا در حوزه دانشکاه علوم پزشکی مازندران از امروز به سه هزار نفر از شهروندان داوطلب ثبت نام شده ۱۸ تا ۸۰ ساله‌ای که ساکن شهرستان‌های ساری، قائمشهر، میاندرود و جویبار هستند، شروع شده است.

مرحل سوم کارآزمایی این واکسن مشترک ایران و کوبا در هشت دانشگاه علوم پزشکی کشور از جمله مازندران و بابل انجام می‌شود.

این واکسن بر پایه دانش ساخت واکسن کزاز طراحی و ساخته شده و از نظر ایجاد لختگی و عوارض جانبی بسیار ایمن و دارای عوارض کمتری است.

اخبار مرتبط

دستاوردها و افتخارات ایران اسلامی برجسته‌سازی شود

قربانی: با داد و بیداد کردن فوتبال ایران پیشرفت نمی‌کند

سیاست لبخند در برابر غرب کارایی نداشت/مردم خواهان تغییر وضع موجودند

0 نظر

ارسال نظر

capcha