سرنوشت شمشادهای جنگل‌های هیرکانی چه شد؟

سرنوشت شمشادهای جنگل‌های هیرکانی چه شد؟

با بیان اینکه هدف از اجرای پروژه پیمایش هوایی جنگلاهای هیرکانی، توسعه حفاظت، مدیریت علمی و فنی جنگل ها و بهبود آن است، اظهار کرد: با توجه به پیشرفت علمی و تکنولوژیکی که در دنیا رخ داده است تلاش ما بر این است تا این فناوری ها در راستای حفاظت از جنگل‌های کشور به کار گرفته شود.

وی افزود: با پروژه سامانه آنلاین رصد و پایش، می توان تغییرات جنگل‌ را در بازه های زمانی کوتاه و در اندازه‌های بزرگ حتی اگر در یک متر جنگل باشد مشاهده و آنرا از طریق عکس برداری هوایی و ایستگاه زمینی به صورت فیلم و عکس دریافت کرد. 

رئیس سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری، تصریح کرد: این پروژه به ما در امر مبارزه با قاچاق چوب، تخریب جنگل و تصرفات و نیز در ارزیابی واحدهای اجرایی و حفاظتی و همچنین در بحث حریق و آفات و بیماری ها کمک قابل توجهی می کند.

منصور با اشاره به اجرای این پروژه در فاز نخست به صورت پایلوت در سطح ۱۰۰  کیلومتر و در عرض ۱۰ کیلومتر در غرب مازندران آغاز شد، یادآور شد: این پروژه تا پایان سال به کل جنگل‌های هیرکانی تعمیم داده می‌شود و در گام دوم جنگل‌های زاگرس تحت پوشش این سامانه قرار خواهند گرفت و بعد از آن به تدریج کل جنگل‌های کشور در رصد این سامانه قرار می‌گیرد.

منصور در پاسخ به پرسشی در زمینه سرنوشت شمشادهای هیرکانی و اقدامات انجام شده گفت: در سه سال اخیر با مشکلات جدی آفتی که برای شمشادها پیش آمد عملیات محلول پاشی و مبارزه بیولوژیک انجام و در همین راستا نیز نهال های شمشادی تولید شد تا بتواند جایگزین آن قسمت از جنگل هایی که شمشاد آن از بین رفته است شود.

وی در خصوص قاچاق چوب نیز ابراز کرد: آمارها نشان می دهد در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ و سالهای قبل تر بیش از ۳۰ درصد افزایش کشفیات شده است.

این مسئول خاطر نشان کرد: در اغلب نقاط جنگل دوربین نصب شد و این موضوع به کنترل و پایش جنگل‌ها کمک کرد و در نهایت  اکنون قاچاق چوب روند نزولی پیدا کرده است.

اخبار مرتبط

اطلس طبیعت گردی جنگل های هیرکانی تهیه شود

قاطعیت در برخورد با غارتگران جنگل‌های هیرکانی

هشدار هواشناسی مازندران در باره آتش سوزی جنگل‌ها

0 نظر

ارسال نظر

capcha