در هزاره مامطیر، نام بابل ۸۹ ساله شد

در هزاره مامطیر، نام بابل ۸۹ ساله شد

بر اساس گزاره‌های پیش گفته با طی مقدماتی برابر آگهی ۲۷ آبان مندرج در روزنامه اطلاعات  اول آذرماه ۱۳۱۰ شهر تاریخی و تجاری #بارفروش به #بابل تغییر نام یافت. پژوهشگران وجه تسمیه بابل را به معنی «جایی که آب فراوان دارد» نوشتند.
علاوه بر این زادبوم پرافتخار ما در طول حیات تاریخی و تمدنی ثبت و‌ کشف شده در سده‌های گذشته با نام‌هایی چون: #مه‌متیرا (عهدباستان) #مامطیر (اوائل اسلام )، #بارفروش‌ده (قرن هشتم/مرعشیان)  و #بارفروش (قرن دهم/صفویه) نیز خوانده می‌شد.‌
با عنایت به مطالعات و کاوش‌های باستان‌شناسی در قلعه‌بن بندپی‌غربی و خوانش وقایع مهم تاریخی شهر ما قدمت چندین هزار ساله دارد.
اما هم اکنون این کهن دیار پرآوازه و‌ دارالمومنین با نام"شهرستان بابل" که به شهر تالاب‌ها و بهارنارنج و خاستگاه علم و ادب و فرهنگ و خیرین شهرت دارد بدون انقطاع تاریخی و هویتی در هزاره مامطیر «۸۹ ساله» شده است.
شهرستان بابل در قرن چهاردهم شمسی دست‌خوش تحولات مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بوده که نگارنده آن را فرصتی برای بازخوانی تحولات تاریخی و #بابل‌شناسی می‌داند.
 با توجه به اینرویداد میهنی؛ تاریخ‌نگاری و تحلیل علمی وقایع هزاره تمدنی مامطیر برای پژوهشگران و جوانان ترقی‌خواه بابلی جهت ورود به قرن جدید چراغ راهی هدایت‌گرایانه خواهد بود.

اخبار مرتبط

0 نظر

ارسال نظر

capcha