تاثیر سینمای مستند در شناساندن حقانیت اسلام/ اگر اعتدال اسلام را نشان ندهیم داعش راحت تکثیر می‌شود

تاثیر سینمای مستند در شناساندن حقانیت اسلام/ اگر اعتدال اسلام را نشان ندهیم داعش راحت تکثیر می‌شود

 

وی در ادامه گفت: از طرفی در حوزه ارتباطات میان فرهنگی هم دارای ضعف هستیم و نتوانستیم در این زمینه هم رشد کنیم. برای آنکه بتوانیم یک اثر دینی خوب تولید کنیم نه تنها نیازمند تسلط کافی در نگارش فیلمنامه بر اساس منابع مکتوب دینی هستیم؛ بلکه نیازمند شناخت و درک درست از ارتباطات میان فرهنگی هستیم که به واسطه آن مخاطب هدف را در جوامع مختلف به خوبی شناسایی و بر اساس فرهنگ آن جوامع اثر را ارائه کنیم. ما با رویکرد فرهنگی داخلی می‌خواهیم اثری تولید کنیم که در دیگر کشورها هم قابل دیدن باشد. این موضوع اشتباه است و باید در این زمینه مطالعات بیشتری صورت بگیرد. 

این مستندساز در ادامه افزود: جامعه امروز نیازمند فرهنگ دینی است. بر خلاف جوامع غربی که دین را از زندگی جدا می‌دانند، زندگی دینی یک اصل پذیرفته شده و جدا ناشدنی از زندگی بشری است. اگر این مهم را به خوبی درک کنیم و آن را به درستی با فرهنگ‌های مختلف همسو کنیم آنوقت می‌توانیم جلوی تفسیرهای متفاوت و بعضا افراطی از دین را بگیریم. یکی از دلایلی که امروز شاهد هستیم داعش هم خودش را مسلمان می‌داند و فرقه‌های مختلف انحرافی ایجاد شده است این است که نتوانستیم بر اساس نیازهای فرهنگ‌های مختلف زندگی دینی را تبلیغ کنیم. 

این کارشناس مسائل دینی در ادامه افزود: اسلام دین اقتضائات است. از طرفی دین اسلام دین اعتدال و عدالت است. همانطور که در قرآن هم اشاره می‌کند اشدا علی الکفار رحما بینهم به همان صورت هم باید اعتدال در رفتار وجود داشته باشد. آموزه‌های اسلام در نحوه مواجهه با دشمن و جنگیدن با دشمن و آداب جنگ که در صدر اسلام از سوی پیامبر (ص) مطرح می‌شود همگی درس زندگی است. اینکه در جنگ تنها با کسی بجنگید که به شما آسیبی رسانده است و دیگر با زن‌ها و بچه‌ها و افراد بیگناه نجنگید. به درختان آسیب نرسانید و با اسرا به انصاف و عدالت رفتار کنید. 

وی با اشاره به تجربه ساخت مستند و شناساندن اسلام به مردم آمریکای لاتین گفت: همانطور که یک سرخپوست وقتی به ایران می‌آید برای ما تازگی دارد و از او سئوال می‌پرسیم؛ حضور ما در کشورهای آمریکای لاتین که از لحاظ فرهنگی فرسنگ‌ها با ما اختلاف دارند باعث می‌شود پرسش‌هایی در ذهنشان شکل بگیرد. از طرفی به دلیل حجم بسیار بالای اسلام‌ستیزی و تبلیغات منفی علیه اسلام مردمان کشورهای آمریکای لاتین با ذهنیت منفی و گارد با ما روبرو می‌شوند و سئوال‌های بسیاری را مطرح می‌کنند. نکته جالب این است که پس از آنکه به جواب سئوال‌هایشان می‌رسند مهم‌ترین چیزی که مطرح می‌کنند این است که اسلام دین عقلانیت است و تمام پاسخ‌ها مبتنی بر عقلانیت است. 

کیادهی با بیان اینکه حساب ملت‌ها را باید از دولت‌ها جدا دانست گفت: برخی از دولت‌ها به خاطر وابستگی به سلطه غربی مواضع متفاوتی دارند و برخی از دولت‌ها هم از روی ترس و مصلحت اندیشی سکوت می‌کنند. اما مردم طبیعتا در بیان عقاید خود آزاد هستند و باید از همین فرصت حقیقت جویی ملت‌ها استفاده کرد و ارتباطات هنری را با ملت‌ها تقویت کرد. تبادل فکری و تضارب آرا منجر به این می‌شود که هم مسلمانان نسبت به نوع فرهنگ جوامع آشنا شوند و هم ملت‌ها با حقانیت اسلام آشنا شده و آن را درک کنند

اخبار مرتبط

0 نظر

ارسال نظر

capcha