صید گرانی از دریای مازندران؛ رشد ۲ برابری قیمتها نسبت به سال گذشته

صید گرانی از دریای مازندران؛ رشد ۲ برابری قیمتها نسبت به سال گذشته

گشتی در بازار ماهی فروشان مناطق مازندران از جمله تنکابن حکایت از گرمای بازار این راسته دارد.

سماک ها قیمت گذاری می کنند
صدای صیادان و ماهی فروشان که صبح یک روز پاییزی مشغول چوب زدن ماهی و قیمت گذاری آن بودند، شنیده می شود، ماهی کپور از ۱۴ تا ۲۶ هزار تومان چوب زده می شود و هرحجره داری که قیمت بالاتری پیشنهاد دهد، خریدار آن می شود.

اصغر متاجی از فروشندگان بازار ماهی تنکابن با بیان اینکه فصل صید به کسب و کار رونق می بخشد، به خبرنگار بازار اظهار داشت: شمال با ماهی و برنجش معروف و شهره است و بیشتر مسافران و مردم برای خرید این دو قلم کالا به بازارهای سنتی مراجعه می کنند.

وی با اشاره به قیمت انواع ماهی ها گفت: در روز جاری قیمت کپور بین ۱۵ تا ۲۵ و ماهی های بیش از یک کیلوگرم زون تا مرز ۳۵ هزار تومان به فروش رفته است.

وی با اظهار اینکه نرخ گذاری توسط سماک و طبق تقاضای روزانه انجام می شود، کفال نیز تا مرز نیم کیلویی حدود ۶۰ هزارتومان عرضه می شود.

بررسی خبرنگار بازار از قیمت انواع ماهی در بازارهای استان نشان از رشد دو برابری نسبت به سال گذشته دارد و به گونه ای که ماهی کفال سال گذشته حداکثر تاکیلویی ۵۰ هزار تومان فروخته می شد و امسال به ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.

بررسی خبرنگار بازار از قیمت انواع ماهی در بازارهای استان نشان از رشد دو برابری نسبت به سال گذشته دارد و به گونه ای که ماهی کفال سال گذشته حداکثر تاکیلویی ۵۰ هزار تومان فروخته می شد و امسال به ۱۰۰ هزار تومان رسیده است

محمد احمدی حجره دار بازار ماهی فروشان ساری نیز با اظهار رضایت از بازار ماهی طی دو روز گذشته به خبرنگار بازار می گوید: در هفته اول صید بیشتر ماهی های صید شده تا اوزان ۵۰۰ گرمی بودند درحالی که سال های گذشته ماهی های درشت تا مرز یک کیلو به بالا نیز در تور صیادان وجود داشت.

وی با بیان اینکه مردم از گونه های کپور و سفید بیشتر استقبال دارند، گفت: طی دو روز گذشته ماهی سفید کمتر در تور صیادان صید شد و بیشتر گونه ها کفال بوده است.

احمد بابیان اینکه در مجموع طی سال های اخیر روند صید ماهیان کمتر شده است، می گوید: وضعیت نامناسب دریا و صید غیرمجاز در کاهش گونه های دریایی نقش به سزایی داشته است.

کفال و کپور بیشترین ماهیان صیدشده
مازندران رتبه اول تولید آبزیان و پرورش ماهی را در کشور دارد و سال گذشته نیز صیادان استان بیش از سه هزار و ۶۰۰ تن ماهی صید کردند. در حال حاضر کفال، سفید و کپور عمده ماهیان صید شده در تور صیادان پره هستند اما به گفته محمد رضوی رئیس اتحادیه ماهیگیران پره مازندران در مجموع صید ماهیان استخوانی به دلایل مختلف نظیر وجود آلاینده ها و صید غیرمجاز کاهش یافته است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه قبلا در تور صیادان انواع گونه های مختلف دریایی و ماهیان دیده می شد، اظهار داشت: در حال حاضر و طی سال های اخیر بسیاری از گونه های ماهی به ندرت در تورها یافت می شود و این نتیجه ورود آلاینده ها، سموم، ورود آلاینده های شیمیایی و کشاورزی به دریا است.

وی با اظهار اینکه امیدواریم طی فصل صید جاری شاهد رونق ماهی و ماهیگیری باشیم، گفت: در فصل صید گذشته به دلیل شیوع کرونا و نامساعد بودن جوی، میزان صید کاهش چشمگیری یافته است.

همچنین مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به آغاز فصل صید پیش بینی کرد تا امسال شاهد روزهای خوبی برای صید و صیادی باشیم.

خیز آبزیان برای صادرات
حسن اسحاقی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه چهار هزار صیاد از طریق دریانوردی معیشت خود را تامین می کنند، افزود: پارسال میزان صید ۵۰ درصد کمتر از سال ۹۷ بوده است.

وی همچنین به صادرات فراروده های شیلاتی اشاره و اضافه کرد امسال میزان صادرات شیلاتی ۱۴ درصد نسبت به پارسال رشد داشته و آبزیان و فراورده ها به کشورهای مختلف از جمله روسیه و انگلیس هم صادر شده است.

در کنار ماهیان دریایی بازار فروش ماهیان پرورشی نظیر قزل آلا نیز در مازندران داغ است و هر کیلوگرم ماهی قزل آلا تا ۵۰ هزار تومان به فروش می رسد.

صید ماهیان استخوانی فصل صید جاری از ۲۰ مهرماه شروع شد و تا ۱۵ فروردین ماه سال آینده ادامه خواهد داشت و بیش از چهار هزار صیاد در قالبی ۵۴ تعاونی صیادی به امر صید و صیادی مشغول هستند.

صید ماهیان استخوانی دریای خزر در مازندران به روش پره انجام می شود. در این روش تورهایی با ارتفاع هفت تا ۱۰ متر و به طول یک هزار و ۲۰۰ متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( ۱۴ متری عمق دریا) ریخته و پس از انباشته شدن از ماهی به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‌شود، شرایط مناسب آب و هوایی و مواج نبودن دریا یکی از مهم ترین عامل در پهن شدن تور در دریا است.

اخبار مرتبط

تدارکات ویژه صمت برای نمایشگاه‌ها و عرضه مستقیم کالا در ماه‌ های پایانی سال

رتبه اول ایران در تولید قزل‌آلا در آب‌های شیرین

۲۷ هزار میلیارد ریال برای تامین برق پایدار در مازندران سرمایه گذاری شد

0 نظر

ارسال نظر

capcha