نجات یک قلاده فک خزری از تور ماهیگران در میانکاله مازندران

نجات یک قلاده فک خزری از تور ماهیگران در میانکاله مازندران

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران ، این فک خزری در منطقه میان قلعه در تور ماهی گیری صیادان گرفتار شده بود که پس از اطلاع رسانی صیادان به مرکز درمانی- تحقیقاتی فک خزری و انجام معاینات اولیه توسط دامپزشک این مرکز و اطمینان از سلامتی ، این گونه درخطر انقراض وحمایت شده در آب های ساحلی میانکاله رها شد.

این دومین فک خزری است که امسال پس از گرفتار شدن در تور ماهی گیری صیادان ، نجات می یابد. خرداد ماه امسال یک قلاده فوک خزری هنگام گشت زنی ناجیان غریق در ساحل بابلسر مشاهده و تحویل محیط زیست شده بود.

شهریور ماه امسال هم لاشه یک قلاده فک خزری در ساحل دریای خزر در شهر سرخرود از توابع شهرستان محمودآباد مازندران پیدا شده بود.

بر اساس اعلام مرکز حفاظت از فکر خزری ، بیشتر تلفات این گونه آبزی در ساحل خزر در استان های شمالی در سال های اخیر به دلیل گرفتار شدن در تور ماهیگیری بوده است و کمتر سایر مسایل از جمله آسیب فیزیکی در این تلفات دخیل بود.
کمپین حفاظت از فک خزری در یک دهه اخیر سبب شد تا با ارائه آموزش های میدانی به صیادان استان های شمالی ، آمار تلفات این جانور دریایی به خاطر گرفتار شدن در تور ماهیگران در این مناطق کاهش چشمگیری به دنبال داشته باشد.

رییس مرکز حفاظت از فک خزری اخیرا به ایرنا گفته بود که در سال های اخیر با تصویب منع شکار فک خزری در ساحل خزر در روسیه ، وضعیت خوبی برای این آبزی ایجاد شد چرا که حداقل سالانه از شکار بیش از پنج هزار قلاده فک خزری جلوگیری شد.
روس ها فک خزری را به خاطر پوست و چربی آن صید می کنند.

فک خزری یک گونه پستاندار دریایی کمیاب است که تنها در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن مانند ولگا و اورال در روسیه زیست می‌کند. این‌گونه تنها پستاندار دریای خزر به‌شمار می‌آید و به دلیل صید بی‌رویه و به هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت نیازمند حمایت بین‌المللی است.

ساحل‌نشینان شمال به این جانور سگ آبی می‌گویند. فک ها به دمای آب بسیار وابسته هستند و به همین خاطر وقتی دمای آب افزایش می‌یابد، آن‌ها به بخش‌هایی که آب عمیق‌تر و قاعدتاً سردتر است، مهاجرت می‌کنند. فک‌ها در تابستان، بهار و پاییز بیشتر در آب‌های نیمه جنوبی خزر از جمله ایران زیست می‌کنند و برای زایمان به مناطق یخی در شمال دریای خزر می روند.

براساس آخرین سرشماری در سال ۲۰۱۶، جمعیت فوک‌های خزری به ۷۰ هزار قلاده رسید.

کارشناسان و دوستداران محیط زیست آلودگی دریا و عوامل بیماری‌زا را از جمله تهدیدات جمعیت فوک خزری در ایران ذکر می کنند.

اخبار مرتبط

مازندران پنجه در پنجه کرونا

میزبانی رقابت‌های کشتی جام تختی به مازندران سپرده شد

اجرای پویش "همکلاسی مهربان" در مازندران

0 نظر

ارسال نظر

capcha