پهپادها به مازندران آمدند؛ کشاورزی دانش بنیان رونق می‌گیرد

پهپادها به مازندران آمدند؛ کشاورزی دانش بنیان رونق می‌گیرد

بازار؛ گروه استان‌ها: مازندران با داشتن مزارع و اراضی کشاورزی حاصلخیز قطب تولیدات کشاورزی ایران محسوب می‌شود و بکارگیری ابزارهای نوین و دانش‌بنیان، آینده و افق روشنی را فراروی این استان ترسیم می‌کند.

تولید انواع و اقسام محصولات کشاورزی در حالی است که مازندران در تولید ۱۹ محصول رتبه برتر را به خود اختصاص داده است و ورود ناوگان مکانیزه به این بخش، روند تولیدات را شتابی مضاعف خواهد بخشید.

در حال حاضر سالانه بیش از ۴۰۰ هزار تن انواع محصولات در استان مازندران صادر می‌شود و به‌کارگیری پهباد در حوزه کشاورزی می‌تواند در تولید محصولات باکیفیت و کاهش آفات و بیماری‌ها نقش‌آفرین باشد.

کشاورزی دانش‌بنیان از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی و جهش تولید به شمار می‌رود و در این راستا متولیان بخش کشاورزی در تلاش هستند تا با بهره‌گیری از ناوگان مدرن و مجهز، شعار جهش تولید را در استان محقق کنند.

عزیزاله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه باید با بهره‌گیری از ناوگان مجهز و مدرن نقاط ضعف کشاورزی را به فرصت و قوت تبدیل کنیم، افزود: مازندران از استان‌هایی است که با به‌کارگیری از علم و دانش در عرصه کشاورزی به سمت دانش‌بنیان شدن تولیدات حرکت می‌کند.

وی بهره‌گیری از ظرفیت تحقیقات در حوزه کشاورزی را ازجمله فرصت‌ها برشمرد و اظهار داشت: امسال علاوه برای افزایش شمار پهبادهای کشاورزی از ۱۰۵ محقق در مراکز کشاورزی بهره‌گیری شده تا نسبت به افزایش کمی و کیفی تولیدات اقدام کنیم.

امسال علاوه برای افزایش شمار پهبادهای کشاورزی از ۱۰۵ محقق در مراکز کشاورزی بهره‌گیری شده تا نسبت به افزایش کمی و کیفی تولیدات اقدام کنیم

وی از برنج، گندم و دانه‌های روغنی به‌عنوان محصولات استراتژیک استان نام برد و گفت: باید مکانیزاسیون کشاورزی را علاوه بر به‌کارگیری در فرایند داشت، کاشت و برداشت درزمینهٔ کاهش آفات و بیماری‌ها گسترش دهیم ازاین‌رو توسعه پهبادها ضرورتی اجتناب‌ناپذیر به شمار می‌رود.

شهیدی فر بابیان اینکه امسال شمار پهبادهای کشاورزی به ۲۰ فروند افزایش می‌یابد یادآور شد: در سال گذشته از ۱۲ دستگاه پهباد برای مکانیزاسیون کشاورزی استفاده می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اظهار اینکه پهبادهای متناسب با وضعیت کشاورزی استان به‌کارگیری می‌شود، به قیمت ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومانی آن اشاره کرد و گفت: این پهبادها با تسهیلات ۱۵ درصدی به متقاضیان ارائه می‌شود.

وی درباره کاربرد این پهبادها باید بیان اینکه این دستگاه‌ها در پخش سم‌پاشی مزارع کاربرد دارند، یادآور شد: این تجهیزات مدرن می‌توانند یک هکتار مزرعه را در زمان ۲۰ دقیقه به‌صورت منظم سمپاشیی کنند.

وی استفاده از فناوری‌های نوین در فرایند تولیدات کشاورزی از رویکردهای وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و گفت: این دستگاه‌ها قابلیت‌هایی فراوانی در حوزه کشاورزی خواهند داشت.

مزارع قائم‌شهر ازجمله مناطقی است که پهبادهای کشاورزی برای کاهش هزینه‌های تولید و افزایش کمی و کیفی تولیدات به آن ورود پیدا کرد و به گفته مجید جعفری مدیر جهاد کشاورزی قائم‌شهر استفاده از این تجهیزات سبب رونق تولیدات کشاورزی خواهد شد.

ضرورت توسعه و افزایش به‌کارگیری از پهبادها در مزارع کشاورزی
وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه بهره‌گیری از پهبادهای کشاورزی به‌ویژه در محلول و کودپاشی مزارع حائز اهمیت است، یادآور شد: صرفه‌جویی در مصرف نهاده‌های کشاورزی و جلوگیری از تخریب مزارع ازجمله قابلیت‌های این ناوگان جدید حوزه کشاورزی است.

وی بر ضرورت توسعه و افزایش به‌کارگیری از پهبادها در مزارع کشاورزی تأکید کرد و گفت: با همکاری دهیاران و شوراها برای توسعه استفاده از پهبادهای سم‌پاش در مزارع فرهنگ‌سازی خواهد شد.

وی سطح اراضی مستعد کشاورزی در شهرستان را ۳۲ هزار هکتار بیان کرد و گفت: در بیش از ۱۵ هزار هکتار از باغات مرکبات نیز مقادیر قابل‌توجهی محصولات تولید می‌شود.

مزارع مازندران تا پیش از ورود پهبادها به‌صورت دستی وسنتی با بهره‌گیری از ماشین‌آلات قدیمی و تراکتورهای مجهز به تانکر سم‌پاشی و با محلول‌پاشی می‌شد و ازاین‌رو خستگی ناشی از حمل موتور با مخزن سنگین ازجمله دغدغه‌ها به شمار می‌رود.

یکسالی است که موتورهای با مخزن سنگین جای خود را به پهباد و پرنده‌های سبک دادند تا بار و زحمت کشاورزی را از دوش کشاورز و مزرعه‌دار بردارند و بهره‌گیری از تجهیزات می‌تواند شالی‌کاری و کشاورزی مازندران را با شگفتی جدیدی مواجه کند.

در حال حاضر شالی‌ها به مرحله‌ای رسیدند که باید برابر کرم ساقه خوار و بیماری بلاست مراقبت و رسیدگی شوند و استفاده از ابر تجهیزات نظیر پهباد می‌تواند کمک‌کار کشاورزان در حوزه تولید شود

حسین اصغری استاد دانشگاه کشاورزی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به کاربرد پهبادهای کشاورزی درزمینهٔ شالی‌کاری اظهار داشت: در حال حاضر شالی‌ها به مرحله‌ای رسیدند که باید برابر کرم ساقه خوار و بیماری بلاست مراقبت و رسیدگی شوند و استفاده از ابر تجهیزات نظیر پهباد می‌تواند کمک‌کار کشاورزان در حوزه تولید شود.

استفاده از پهباد در امر برنج‌کاری کاربردهای فراوان دارد
وی با اظهار اینکه مکانیزاسیون کشاورزی ازجمله راهبردهای دولت و محور فعالیت‌های کشاورزی به شمار می‌رود، ادامه داد: استفاده از پهباد در امر برنج‌کاری کاربردهای فراوان دارد و درروش سنتی که کشاورز مجبور است با شیلینگ در زمین باتلاقی فرورود و اقدام به سم‌پاشی کند با استفاده از ابر تجهیزات می‌تواند بدون ورود به گل‌ولای با سرعت و دقت بالا نسبت به محلول‌پاشی اقدام کند.

وی با عنوان اینکه در محلول‌پاشی سنتی به ساقه‌های شالی خسارت وارد می‌شود و احتمال عدم سم‌پاشی یکنواخت روی گیاه برنج وجود دارد، تصریح کرد: علاوه براینکه هزینه بالای دستمزد کارگران در روش سنتی، استفاده از ابر تجهیزات را در زمینهٔ شالی‌کاری مقرون به‌صرفه می‌کند.

عدم لهیدگی و از بین رفتن محصولات براثر ورود پهباد به‌جای تجهیزات سنگین نظیر موتور و تراکتور، کاهش مصرف سم و آب و عدم ورود نیروی انسانی در مراحل سم‌پاشی ازجمله مزیت‌هایی است که با ورود پرنده‌های کشاورزی می‌توان به آن دست‌یافت.

مازندران ۲۱۵ هزار هکتار شالیزار دارد که ۴۰ درصد نیاز برنج کشور را تأمین می‌کند و استفاده از پهباد می‌تواند به بهبود عملکرد تولید کمک قابل‌توجهی داشته باشد.

اخبار مرتبط

۱۵۰ محصول توسط شرکت‌های دانش بنیان مازندران تولید می‌شود

گردش مالی شرکت های دانش بنیان مازندران ۳ میلیارد ریال بوده است

0 نظر

ارسال نظر

capcha