اوج گیری کرونا در مازندران

اوج گیری کرونا در مازندران

به گزارش خبرگزاری مازندروز ، عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی باعث شده تا آمار بیماران کرونایی در سطح استان مازندران همانند برخی از استان های کشور با وجود روند کاهشی از چند ماه گذشته تاکنون ، در روزهای اخیر روند صعودی به خود بگیرد و طی ۲ روز گذشته به اوج خود برسد و بار دیگر نگرانی روزهای تلخ ابتدای شیوع کرونا و محدودیت های ناشی از آن را در اذهان درمانگران که روزهای سختی را در روزهای همه گیری این ویروس خطرناک قرن پشت سر گذاشتند؛ افزایش دهد.
بر اساس آخرین گزارش ستاد مقابله با کرونا ی مازندران ، در حال حاضر تنها ۲۱ درصد از مردم استان پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را به درستی اجرا می کنند و ۷۹ درصد بقیه با توهم نابودی کرونا به این مهم بی اعتنا هستند.

بی اعتنایی به پروتکل ها این روزها به برخی از  مراکز درمانی ، داروخانه ها، کلنیک های بهداشتی و درمانی ، مطب پزشکان و ادارات دولتی نیز سرایت کرده است ، وضعیتی که می تواند نگرانی برای رسیدن استان به وضعیت قرمز کرونایی را افزایش دهد.
براساس آخرین گزارش ۲ دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل هم اکنون حدود ۴۰۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های زیر پوشش این دانشگاه ها تحت درمان قرار دارند که حدود ۱۴ درصد از مجموع بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های کشور را شامل می شود. همچنین در هفته های اخیر به طور میانگین روزانه حدود ۶۰ بیمار مبتلا به این ویروس در بیمارستان های استان با وضعیت حاد تنفسی بستری شدند.
طبق این گزارش در مجموع حدود ۱۰ درصد از بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی بابل و مازندران در ۴۸ ساعت گذشته کارشان به بستری در بخش ویژه بیمارستانی کشیده است که این روند نگرانی ها را از سوی درمانگران افزایش داده است.
عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : متاسفانه رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی به عنوان دو برنامه اصلی بهداشتی برای کاهش ابتلا به ویروس کرونا در جامعه پس از برداشتن محدودیت ها تا حد زیادی روند کاهشی به خود گرفت.
دکتر فرهنگ بابا محمودی افزود : روند افزایشی بیماران کرونایی در سطح استان مازندران نشان می دهد که رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی به ویژه استفاده از ماسک به عنوان یکی از تجهیزات حفاظتی در اماکن سرپوشیده و عمومی تا حد زیادی با سهل انگاری مواجه شده است.

وی ادامه داد : مردم ما باید پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی و استفاده از ماسک را به عنوان یکی از تجهیزات حفاظتی در اماکن عمومی و سرپوشیده جدی بگیرند و تا تولید دارو و واکسن این برنامه های پشگیرانه باید رعایت شود تا بتوانیم از همه گیری ویروس جلوگیری کنیم.
رییس اسبق دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت : هر گونه بی دقتی در رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی می تواند خطر همه گیری ویروس را به استان برگرداند و وضعیت استانی را به سمت قرمز شدن پیش ببرد.

دکتر بابا محمودی گفت : ما باید زندگی مسالمت آمیز با ویروس کرونا را در راستای رعایت برنامه های پیشگیرانه تا زمان تولید دارو و واکسن تجربه کنیم و در این صورت است که هم به اقتصاد و هم به حوزه سلامت کمک خواهیم کرد.
ماسک ، تجهیزات اولیه پیشگیرانه 
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم به خبرنگار ایرنا گفت : روند افزایشی بیماران کرونایی در استان مازندران که نتیجه بی توجهی به پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی نگران کننده است.
دکتر سید عباس موسوی افزود : هم اکنون ۲۷۱ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران تحت درمان قرار دارند که نسبت به ۲۴ ساعت گذشته ۲۰ نفر بیشتر شد و این نشان می دهد که تا حدودی پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی به درستی رعایت نمی شود.
وی استفاده از ماسک ، رعایت فاصله گذاری فیزیکی و پوشش محافظ  چشمی را از مهمترین برنامه های پیشگیرانه ویروس کرونا بیان کرد و اظهار داشت : بر اساس بررسی استفاده از ماسک می تواند ۸۵ درصد از ابتلا به ویروس کرونا را در جامعه کاهش دهد.
دکتر موسوی گفت : علاوه بر این ، ما می توانیم  با رعایت فاصله گذاری فیزیکی تا ۸۲ درصد و استفاده از محافظ چشمی تا ۷۸ درصد از ابتلا ویروس به کرونا جلوگیری کنیم و با این تجهیزات حفاظتی نگرانی جامعه به خصوص درمانگران را نسبت به ابتلا به این ویروس کاهش دهیم.
وی افزود : برداشتن محدودیت های کرونایی ، نباید به معنای برگشت به روال عادی زندگی تلقی شود و درخواست ما از مردم این است که در حد امکان از سفر و حتی خروج منزل خودداری کنند تا بتوانیم انتقال این ویروس را کنترل کنیم.

ردیابی سیستمی 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران نیز گفت : بخشی از افزایش بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های استان به دلیل افزایش نمونه گیری و اجرای طرح ردیابی سیستمی برای شناسایی بیماران مشکوک است.
دکتر حامد روحانی زاده افزود : طرح رد یابی سیستمی برای شناسایی افراد در معرض تماس  با بیماران کرونایی و ردیابی خوشه های احتمالی این بیماری و رصد دقیق عملیات قرنطینه بیماران و افراد در تماس اجرایی می شود تا بتوانیم سرعت انتقال این ویروس را کاهش دهیم.
وی گفت : درخواست ما از افراد مشکوک به ویروس کرونا در سطح استان این است که برای تست به مراکز درمانی پیش بینی مراجعه کنند تا از انتقال این ویروس به افراد دیگر جلوگیری شود و چنانچه تست فرد مشکوکی مثبت شد؛ باید تمام افرادی که با این بیمار در ارتباط بودند نیز برای تست گیری مراجعه کنند و با روند باید برای سایر افراد نیز اجرایی شود.
قائم مقام ستاد استانی مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران گفت : کم توجهی مردم به فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشت با تغییر تصورات ناشی از بین رفتن خطر کرونا می تواند خطر ابتلا را افزایش و حتی موج جدید کرونایی را افزایش دهد.
پیش از این نیز استاندارمازندران نسبت به کم توجهی به رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی در سطح استان هشدار داد و از مدیران دستگاه های اجرایی و اتحادیه های صنفیخواست تا به وظایف خود در برخورد با واحدهای صنفی بی توجه به پروتکل های بهداشتی عمل کنند.
احمد حسین زادگان از مردم استان مازندران نیز خواست تا پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی را رعایت کنند و در اماکن عمومی و سرپوشیده نیز از ماسک استفاده کنند تا از سرعت انتقال این ویروس کاهش یابد.
علاوه بر این ، به دلیل روند صعودی بیماران کرونایی در استان مازندران ، با دستور استاندار قرارگاه اطلاع رسانی این ویروس در راستای آگاهی رسانی به مردم در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیتش را آغاز کرد.

بر اساس آمار وزارت بهداشت ، در ۲۴ ساعت منتهی به روز یکشنبه ۲ هزار و ۹۴۶ بیمار کرونایی در مراکز درمانی بستری بودند و در همین مدت نیز ۱۴۴ نفر از بیماران کرونایی جان خود را از دست دادند.

بر اساس این گزارش ، استان های خوزستان ، کردستان، آذربایجان غربی، هرمزگان، کرمانشاه در وضعیت قرمز و استان های بوشهر، ایلام ، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

اخبار مرتبط

کاهش قدرت سرایت ویروس کرونا در استان‌های کمتر مسافرخیز

وعده بر زمین مانده شهرداری ساری در حمایت از کاسبان خرد + عکس

سپاه نکا آماده مقابله با موج دوم ویروس کرونا در منطقه است

0 نظر

ارسال نظر

capcha