بررسی سرعت انتشار ویروس کرونا در محیط

بررسی سرعت انتشار ویروس کرونا در محیط

افشین بابایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بررسی سرعت انتشار ویروس کرونا، اظهار کرد: مدلی مقدماتی با ۴ متغیر از این پدیده‌ در نظر گرفته شد که این متغیرها نشان دهنده‌ گروه‌های مختلفی همچون افراد مستعد بیماری، افرادی که از بیماری خود خبر ندارند، افراد مطلع از بیماری خود و افراد بهبود یافته، بودند.

وی با بیان اینکه با توجه به رابطه‌ای که بین متغیرها، وجود دارد برخی پارامترها در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: برای پیدا کردن تعداد متغیرها به معادله نیاز داریم، برای این چهار متغیر به چهار معادله دست یافتیم.

عضو هیات علمی گروه علوم ریاضی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه بر اساس معادلات دیفرانسیل، پارامترهایی شبیه‌سازی شده که بر مبنای کنترل و رعایت نکات ایمنی و بهداشتی است، خاطرنشان کرد: بر اساس معادله صفر و یک، هر چقدر درصد رعایت بهداشت جامعه مدنظر، به یک نزدیکتر شود تعداد میزان افراد بیمار در نمودارها به شدت کاهش می‌یابد.

بابایی ادامه داد: از سویی، هرچه متغیر کنترلی به صفر نزدیک تر می‌شد، تعداد افراد بیمار، به شدت افزایش پیدا می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه به چه میزان رعایت قرنطینه می‌تواند در سرعت انتشار ویروس تاثیر گذار باشد، بیان کرد: در ابتدا تنها یک پارامتر کنترلی همچون رعایت مرکز بهداشتی را مورد بررسی قرار دادیم اما در ادامه با گسترش مطالعه و اضافه شدن بحث قرنطینه، متغیرها از ۴ به ۷ تغییر پیدا کرد.

عضو هیات علمی گروه علوم ریاضی دانشگاه مازندران با بیان اینکه اولین متغیر، افراد مستعد بیماری هستند، تصریح کرد: به عنوان مثال در شهرهای قم یا گیلان، دو گروه حضور دارند که یک گروه، بیماری را نشان می‌دهند و دسته دیگر، فاقد علائم بیماری هستند، بنابراین بحث قرنطینه مهم می‌شود و در اینجا نیاز به افزایش متغیر از یک به دو هستیم.

بابایی با اشاره به دو گروهی که دو متغیر را شکل داده‌اند با بیان اینکه افرادی که عفونت در بدن‌شان وجود دارد اما از بیماری‌شان خبر ندارند و قرنطینه هم نشدند، از خطرناک‌ترین گروه‌ها هستند، خاطرنشان کرد: دسته دیگر افرادی هستند که ضمن اطلاع از بیماری خود، قرنطینه نشده‌اند و همچنان هم در جامعه حضور دارند.

وی از ایجاد دو متغیر دیگر خبر داد و گفت که، یک دسته افرادی بودند که قرنطینه شدند و دسته دیگر افرادی که مستعد بیماری هستند، همچنین یک گروه افرادی بودند که درمان شدند و در دسته هفتم، افرادی بودند به دلیل شدت گرفتن بیماری، در بیمارستان بستری شده بودند.

عضو هیات علمی گروه علوم ریاضی دانشگاه مازندران، خاطرنشان کرد که، با توجه به روابط بین این دستگاه ها هفت معادله در نظر گرفتیم که مدل بسیار کامل تر شد و برای این مدل نیز مجددا شبیه‌سازی‌های عددی انجام دادیم.

بابایی با اشاره به اینکه، در این دستگاه ۷ مجهولی، پایداری مدل و عدد شیوع را بررسی کردیم، گفت: عدد شیوع این مدل ها تعداد افرادی هستند که توسط فرد بیمار در طول بیماری درگیر و مبتلا می‌شوند.

وی اظهار کرد که، شبیه سازی های عددی ما نشان می‌دهد هر چه قرنطینه کامل تر اجرا شود، یعنی پارامترهای مربوط به قرنطینه مقادیر بیشتری داشته باشد، عدد شیوع به مقادیر کمتر از یک می‌رسد.

عضو هیات علمی گروه علوم ریاضی دانشگاه مازندران در پایان تصریح کرد: در این مدل، به این نتیجه رسیدیم که افرادی که بیمار هستند در طول دوره بیماری خودشان، حداکثر به یه نفر دیگر بیماری را منتقل می‌کنند و در این خصوص ارتباط کاملا مستقیمی میان رعایت قرنطینه و کاهش عدد شیوع که منجر به کاهش تعدا افراد بیمار در جامعه می شود، دست یافتیم.

اخبار مرتبط

کاهش قدرت سرایت ویروس کرونا در استان‌های کمتر مسافرخیز

وعده بر زمین مانده شهرداری ساری در حمایت از کاسبان خرد + عکس

سپاه نکا آماده مقابله با موج دوم ویروس کرونا در منطقه است

0 نظر

ارسال نظر

capcha