آمادگی دستگاه‌های حمایتی مازندران برای جمع‌آوری زکات فطره

آمادگی دستگاه‌های حمایتی مازندران برای جمع‌آوری زکات فطره

کمیته امداد امام مازندران اعلام کرد که امسال ۳۵۰ پایگاه را برای جمع آوری زکات فطره مردم مومن استان تدارک دیده است.

مهدی بریمانی رییس اداره زکات این اداره گفت که مردم نیکوکار استان می توانند زکات فطره خود را از طریق دفاتر دبیرخانه شورای زکات شهرستان ها، پایگاه های مستقر در میادین شهرها و مراکز نیکوکاری و شورای زکات روستاها پرداخت کنند.
به گزارش روابط عمومی کمیته امداد مازندران ، وی افزود: مازندرانی های نوعدوست همچنین می توانند از طریق شماره کارت اعلام شده مختص همان شهر و با شماره گیری#۵*۰۱۱*۸۸۷۷* نسبت به پرداخت زکات فطریه اقدام کنند.

رئیس اداره زکات کمیته امداد مازندران با تقدیر از همراهی و مشارکت مردم نوعدوست و خیرین استان در راستای خدمت رسانی مطلوب به نیازمندان در ایام ماه مبارک رمضان گفت: خوشبختانه با کمک خیرین و نیکوکاران شاهد ارائه خدمات شایسته به نیازمندان بوده ایم و قطعا این روند را در عید فطر هم شاهد خواهیم بود.
بریمانی افزود : مازندرانی های نوعدوست سال گذشته پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان زکات فطریه پرداخت کردند.

استقرار ۵۸۲ صندوق‌  بهزیستی

معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی مازندران نیز از آمادگی برای دریافت زکات فطره استان خبر داد و گفت: تعداد ۵۸۲ صندوق شهری و روستایی در سطح مازندران برای جمع‌آوری فطریه مستقر شدند. 

سید حمیدرضا علوی افزود : بهزیستی مازندران همچون سنوات گذشته همراه با دیگر نهادها و دستگاه های حمایتی آماده جمع‌آوری زکات فطره هم استانی های گرامی برای حمایت از زنان، کودکان بی‌سرپرست ، معلولین و محرومان جامعه است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی مازندران ، وی با اشاره به استقرار ۵۸۲ صندوق شهری و روستایی در سراسر استان برای دریافت زکات فطریه افزود : با توجه به رسالت محرومیت زدایی سازمان بهزیستی ، بر اساس قانون ساختار اجتماعی سازمان بهزیستی  می تواند از محل خمس و زکات و سایر نذورات شرعی مردم خیر و نیک اندیش برای جامعه هدف این نهاد حمایتی هزینه کند.

معاونت مشارکت‌های مردمی بهزیستی مازندران  با اشاره به روش‌های جذب مشارکت‌های مردمی برای دریافت فطریه تصریح کرد: علاوه بر اسقرار صندوق ها در تمام ادارات بهزیستی شهرستان های سطح استان  و مراکز تحت نظارت بهزیستی مازندران  ، دریافت کمک های نقدی، شماره کارت مجازی ۶۳۶۷۹۵۷۰۸۶۳۱۰۱۰۴ متصل به شماره حساب مشارکت های مردمی، شماره حساب ۴۱۵۳۰۳۴۵۴۱۵۴۳۰۶۸  با شبا IR۷۸۰۱۰۰۰۰۴۱۵۳۰۳۴۵۴۱۵۴۳۰۶۸ به نام هدایای خاص مشارکت های مردمی نزد بانک مرکزی و کد دستوری   *۷۳۳*۴*۱۴۰۰۰۰۱# آماده دریافت  زکات فطریه هم استانی عزیز  می باشد.

تعداد ۲۴۵ هزار نفر در استان مازندران تحت پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند که از این تعداد ۵۹ هزار نفر معلول و ۱۲۷ هزار نفر نیز زنان سرپرست خانوار هستند. 

آداب پرداخت فطریه 

زکات فطره یا فطریه یکی از فروع دین اسلام است که در عید فطر پرداخت می‌شود. میزان فطریه معادل مبلغ سه کیلوگرم قوت غالب به معنای غذای مهم مورد مصرف فرد مسلمان است که می‌تواند گندم (برای کسانی که بیشتر نان می‌خورند) ، برنج ، ذرت ، کشمش ، خرما و مانند این‌ها باشد.

بر اساس اتفاق نظر اغلب مراجع تقلید ، زمان وجوب زکات فطریه از غروب شامگاه عید فطر است. مراجع تقلید، تأخیر پرداخت آن را بعد از نماز عید فطر جایز نمی‌دانند، اما اگر کسی نماز عید را نخواند، باید فطریه را تا ظهر عید پرداخت کند. با توجه به استفتاء صورت گرفته از مقام معظم رهبری ، واریز زکات فطره قبل از حلول ماه شوال، برای پرداخت‌های اینترنتی که وجوهات به صورت امانت دریافت می‌شود، مانعی ندارد.

همچنین اگر موقعی که دادن زکات فطره برای فردی واجب است، فطره را ندهد و کنار هم نگذارد، احتیاط واجب آن است که بعداً بدون اینکه نیّت ادا و قضا کند (به قصد قربت) فطره را بدهد. 

زکات فطریه سال ۹۹ از سوی رهبر انقلاب

مبلغ زکات فطریه سال ۹۹ و کفاره روزه قضا از سوی رهبر معظم انقلاب به شرح زیر اعلام شد:

مکلف باید برای خودش و کسانی که نان‌خور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریباً سه کیلو) گندم یا جو یا خرما یا کشکمش یا برنج یا ذرت و مانند این‌ها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از این‌ها را هم بدهد، کافی است.

مبلغ زکات فطره برای سال ۱۳۹۹ شمسی مطابق سال ۱۴۴۱ قمری، بر مبنای قیمت گندم، مبلع ۱۰ هزار تومان است.


اعلام مبلغ زکات فطره توسط آیت الله مکارم شیرازی

بنا بر استعلام از دفتر آیت الله مکارم شیرازی، هرفرد مکلف در ایران برای مبلغ زکات فطره در سال ۱۳۹۹ می‌تواند به ازای هر نفر، بدل از سه کیلو گندم معادل ۱۰ هزار تومان یا سه کیلو برنج متوسط معادل ۳۰ هزار تومان پرداخت کند.

میزان کفاره روزه در سال ۹۹ طبق نظر آیت الله صانعی

بنابر اعلام دفتر این مرجع تقلید شیعیان، یک مد طعام تقریباً هفتصد و پنجاه گرم، که در کفّاره یا فدیه منحصراً باید به فقرا نان، گندم و امثال این دو از اطعمه داده شود و قیمت کفایت نمی‌کند؛ مگر آنکه پول را به او بدهد که او وکالتاً، طعام تهیّه کند و وثوق به تهیّه آن نیز داشته باشد. مبلغ آن (قیمت گندم) در سال ۱۳۹۹ بابت کفاره غیر عمد تقریبا سه هزار تومان و کفاره عمد (معادل ۶۰ روز) ۱۸۰ هزار تومان می‌باشد.

مبلغ زکات فطره سال ۱۳۹۹ برای مقلدین  آیت الله سیستانی


بنا بر استعلام از دفتر آیت الله سیستانی در قم ، هر فرد مکلف در ایران برای مبلغ زکات فطره در سال ۱۳۹۹ می‌تواند بدل از سه کیلو آرد معادل ۱۰ هزار تومان پرداخت کند.

مبلغ زکات فطره سال ۹۹ برای مقلدین آیت الله شبیری زنجانی

دفتر حضرت آیت الله شبیری زنجانی اعلام کرد: میزان زکات فطره به ازای هر نفر بر مبنای گندم ۱۲ هزار تومان و برمبنای برنج، با توجه به یکسان نبودن قیمت آن، به ازای هر فرد، یک کیلو و ۶۰۰ گرم می‌باشد.

اعلام میزان فطریه از سوی آیت الله علوی گرگانی

بر اساس اعلام دفتر آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی از مراجع تقلید، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب (برای هر نفر سه کیلوگرم) گندم مبلغ ۱۰ هزار تومان و برنج مبلغ تقریبی ۵۰ هزار تومان است. مؤمنین در انتخاب هر یک از آن‌ها مخیر هستند.

اعلام میزان زکات فطریه از سوی آیت‌الله وحید خراسانی

دفتر آیت‌الله وحید خراسانی، مبلغ و مقدار فطریه هر نفر برای سال ۱۳۹۹ شمسی (۱۴۴۱ قمری) را تقریبا سه کیلو گندم معادل با ۱۲ هزار تومان اعلام کرد.

مبلغ زکات فطره سال ۹۹ برای مقلدین آیت الله نوری همدانی

بر اساس استعلام از دفتر آیت الله نوری همدانی، این مرجع تقلید قوت غالب را ملاک ندانسته و پرداخت سه کیلوگرم هرکدام ازخوراکی‌هایی که در رساله عملیه به عنوان زکات فطره ذکر شده است همانند برنج یا گندم و یا قیمت آن را برای هر فرد کافی می‌داند و طبق تحقیقات انجام شده، میانگین قیمت گندم برای هر فرد ۱۰ هزارتومان و قیمت برنج برای هر فرد حدود ۵۰ هزار تومان می‌باشد.

لازم بذکراست که مقلدین باید طبق قیمت منطقه‌ای خودمحاسبه نمایند و اگر در بعضی از مناطق قیمت کمتر یا بیشتر بوده به همان عمل کنند.

کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی مازندران نیز به عنوان تنها نهادهای جمع آوری کننده زکات فطریه آمادگی خود جهت دریافت زکات فطریه اعلام کردند. 

این ۲ نهاد حمایتی حدود ۳۹۰هزار مددجو را تحت پوشش خود دارند که بیشترین تعداد آن با ۱۷۴ هزار نفر زنان سرپرست خانوار هستند. 

اخبار مرتبط

0 نظر

ارسال نظر

capcha