توقف کرونا در مازندران پشت زیرساخت‌های درمانی

توقف کرونا در مازندران پشت زیرساخت‌های درمانی

بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، در ۶ ساله اجرای طرح تحول نظام سلامت که برنامه های اجتماعی و سلامت محور دولت تدبیر و امید به شمار می رود سبب ساخته شدن حدود ۲۲۰ هزار متر مربع فضای درمانی و بهداشتی در این خطه شمال کشور شد.

همچنین حداقل اعتبارات اختصاصی برای حوزه بهداشت و درمان مازندران در این مدت به بیش از ۷۰ هزار میلیارد ریال رسید که یک سوم آن صرفا برای به روز رسانی تجهیزات بیمارستانی و ساخت مراکز درمانی و بهداشتی جدید هزینه شده است.
 بر اساس این گزارش ، ساخت و تجهیز حدود  ۵۰۰ مرکز بهداشتی و درمانی اعم از بیمارستان ، درمانگاه ، مراکز بهداشت شهری و روستایی و خانه های بهداشت در مجموع با یکهزار تخت بیمارستانی ، ایجاد  کلنیک ویژه تخصصی در تمام ۲۲ شهرستان استان ، راه اندازی بخش های ویژه برای بیماران دیالیزی ، سرطانی ، زنان و زایمان ، تجهیز و توسعه مراکز اورژانس بیمارستانی،  خرید بیش از ۵۰ دستگاه آمبولانس مدرن و مجهز به آی سی یو و اجرایی شدن عملی طرح پزشک خانواده از مهم ترین زیرساخت هایی بود که از محل اجرای طرح تحول نظام سلامت تامین اعتبار و اجرا شد.

تامین زیرساخت های بیمارستانی در استان مازندران در سال های اخیر از محل طرح تحول نظام سلامت به عنوان یکی از مهم ترین برنامه حوزه اجتماعی دولت تدبیر و امید ، علاوه بر این که سبب کاهش هزینه های درمانی مردم تا حدود ۷۰ درصد نسبت به قبل شد ، همچون سپهر محکم زیرساختی در استان برای مقابله با ویروس کرونا  عمل کرد و بخش زیادی از موفقیت کادر درمانی را برای مدیریت و کنترل این  بیمار ی رقم زد.

این اتفاق در حالی در سایه زیرساخت های مهیا شده از طرح تحول نظام سلامت رخ داد که مازندران جزو نخستین استان هایی بود که شیوع ویروس کرونا مواجه شد و از جمله استان های پرخطر نیز در این مدت محسوب می شد و همچنان در فهرست ۶ استان با خطر بالا محسوب می شود.

اگرچه در ابتدای همه گیری ویروس کرونا ، استان مازندران به دلیل کم تعداد بودن واحدهای تولید تجهیزات حفاظت فردی مانند ماسک، لباس حفاظت فردی، گان و دستکش در داخل استان و محدودیت های ایجاد شده از سوی استان های برخوردار برای فروش این تجهیزات به استان های دیگر با مشکلاتی برای تامین تجهیزات حفاظت فردی برای درمانگران و بیماران مواجه شد، ولی با مدیریت استانی برخی واحدهای تولیدی پوشاک در کنار بسیج مردمی برای تامین این تجهیزات حفاظت فردی پای کار آمدند تا این استان بتواند نه تنها این امکانات را به میزان کافی برای کادر درمانی، بیماران و مردم در معرض خطر در داخل استان تامین کند ،  بلکه خود به یکی از استان های تامین کننده این تجهیزات برای استان های دیگر نیازمند تبدیل شود. این موضوع تجربه نوعی را پیش روی مسئولان سلامت استان قرار داد که در کنار زیرساخت های بیمارستانی باید به در این حوزه نیز ورود کرده و واحدهایی را تشویق کنند تا در روزهای مبادا بتواند بخشی از مشکلات استانی را در این حوزه تامین کند.
گره خوردن موفقیت مقابله با کرونا با نظام سلامت 
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی مازندران در باره نقش زیرساخت های طرح تحول نظام سلامت در تاب آوری مقابل کرونا به خبرنگار ایرنا گفت : در طرح تحول نظام سلامت در این استان بیش از ۲۲۰ هزار متر مربع فضای درمانی و بهداشتی ایجاد شد که به نسبت کم سابقه بود.
دکتر محمد پنبه چی اضافه کرد : در همین مدت بیش از ۴۰۰ مرکز  بهداشتی و درمانی و ۲۳۰ خانه بهداشت در مناطق شهری و روستایی ساخته و تحویل شد که تمام فضاهای بهداشتی و درمانی نقش مهمی در مدیریت و کنترل بیماری کرونا ایفاء کردند.
وی اظهار داشت : در حال حاضر نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا هفت پروژه درمانی و بهداشتی استان به خصوص در بخش اورژانس بیمارستانی در سطح دانشگاه علوم پزشکی مازندران سرعت گرفت که این بودجه ها نیز از محل طرح تحول نظام سلامت تامین می شود.
دکتر پنبه چی اظهار داشت : دولت با وجود محدودیت های منابع مالی برای اجرای این پروژه حدود ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص داد که تلاش می شود تا در حداکثر در نیمه اول سال جاری به بهره برداری برسد.
نوسازی تجهیزات در طرح تحول 
نماینده وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در ستاد مقابله با کرونا استان مازندران نیز گفت : در سال های اخیر با طرح تحول نظام سلامت در نوسازی تجهیزات فرسوده بیمارستانی و ساخت فضاهای درمانی و بهداشتی در این استان کارهای خوبی انجام شده است.
دکتر محمد مهدی ناصحی در گفت و گو با خبرنگارایرنا افزود : مازندران از لحاظ تجهیزات و فضای بیمارستانی و درمانی برای مقابله با ویروس کرونا مشکلی نداشت و بخش زیادی از موفقیت استانی برای مقابله با کرونا در کنار تلاش درمانگران، مرهون همین امکانات و تجهیزات بیمارستانی و بهداشتی و درمانی است.
وی اظهارداشت : این تجهیزات و امکانات بهداشتی در روستاهای استان نیز گسترده شد و در این مناطق نیز به همراه کادر بهداشتی کمک خوبی برای پیشگیری از مقابله با کرونا بود.
رییس اسبق دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران خاطرنشان کرد : در ابتدای شیوع ویروس کرونا کمبودهای دستگاههای اکسیژن ساز در سطح مراکز بیمارستانی ما احساس می شد که بخشی از این دستگاه برای بیمارستان ها تامین شد و در حال حاضر نیز ۶ مرکز بیمارستانی ما در حال تجهیز شدن به این امکانات است.
دکتر ناصحی  افزود : در طرح تحول نظام سلامت در سطح کشور در نوسازی امکانات و تجهیزات پزشکی و فضای بیمارستانی کارهای خوبی انجام شده است که نقش مهمی در مقابله با ستاد کرونا ایفاء کرد و برنامه ریزی مناسبی نیز برای تجهیز و نوسازی سایر مراکز درمانی انجام شده است.
توجه به نیروی انسانی 
نماینده وزیر بهداشت در ستاد مقابله با کرونا در استان مازندران گفت : اگرچه در طرح تحول نظام سلامت از لحاظ نیروی انسانی نیز توجه خوبی به استان مازندران شد، ولی همچنان ما نیاز به تامین نیروی انسانی متخصص در مراکز درمانی استان داریم.
دکتر ناصحی اظهار داشت : در مقابله با کرونا بهورزان ما در مراکز بهداشتی و درمانی در روستاها در کنار درمانگران نقش مهمی را در حوزه پیشگیری داشتند که نیاز است همچنان به این بخش از نیروی انسانی توجه شود و برای تقویت این نیروها نیز تلاش شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم گفت : دولت در قالب طرح تحول نظام سلامت در این استان سالانه حدود ۱۳ هزار میلیارد ریال اعتبار در حوزه بهداشتی و درمانی هزینه می کند.
سید عباس موسوی افزود : توسعه فضاهای بهداشتی و درمانی در استان مازندران در قالب طرح تحول نظام سلامت کمک کار خوبی برای مقابله با ویروس کرونا پیش روی درمانگران و نیروهای بهداشتی ما در مناطق روستایی قرار داده است.
ویروس کرونا در مازندران از سی ام بهمن ماه با شناسایی ۲ بیمار مشکوک از سوی دانشگاه علوم پزشکی بابل یکی از دو دانشگاه علوم پزشکی در این استان شیوع یافت .

با وجود روند کاهشی ویروس کرونا در مازندران از حدود ۵۰ روز قبل تاکنون همچنان این استان در زمره استان های دارای بالاترین بیمار مبتلا به کرونا بستری در بیمارستان هاست و هیچ یک از ۲۲ شهرستان و حدود ۶۰ نقطقه شهری استان در رمزه مناطق سفید قرار ندارند.

طبق آخرین گزارش دولت برای مقابله با ویروس کرونا در استان مازندران به ۲ دانشگاه علوم پزشکی استان حدود ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص داد که باید برای خرید تجهیزات بیمارستانی، خرید تجهیزات حفاظت فردی و پرداخت پاداش به درمانگران خط مقابله با کرونا اختصاص یابد. حدود یک هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال از این مبلغ برای بخش تجهیزاتی و ۱۰۰ میلیارد ریال نیز کمک های تشویقی برای درمانگران پیش بینی شده است.

اخبار مرتبط

0 نظر

ارسال نظر

capcha